ska isolera snedtak i ett förråd och undrar om någon har erfarenheter elller åsikter om att använda sig av vindpapp/takpapp mot isoleringen, de flesta använder sig ju av oljebeständig masonit.

alltså utifrån sett:

plåttak - läkt - takpapp - spånt - luftspalt - vindpapp - isolering - innertak.

istället för

plåttak - läkt - takpapp - spånt - luftspalt - masonit - isolering - innertak.

vinsten med papp skulle isåfall vara att den är betydligt billigare samt lättare att arbeta med. dock inte lika beständig mot eventuellt kondens dropp som kommer ovanfrån, men det är väl inga större mängder fukt det eventuellt skulle röra sig om, ..eller?

förrådet ska hållas uppvärmt till ca 5-10 plusgrader vintertid

Finns vindavvisare i wellpapp men personligen är jag inte förtjust i dem just för att de inte klarar fukten och då ändrar form. Jag föredrar masonite.

/Kent

Den vindskyddspapp som jag använder är bitumenimpregnerad (tror att det heter så) och motstår viss väta, om den är så mycket sämre än masonit vet jag inte men som du säger det rör ju sig inte om mängder av fukt. Avskiljare mellan luftspalt och isolering har vad jag förstått tre huvudfunktioner, att hindra fukt komma in i isolering, att hindra vind/kall luft att blåsa in i isoleringen samt att se till att luftspalten bibehålls. De två första tar vindskyddspappen hand om men den tredje kan bli ett problem efter som pappen ger efter när man "trycker in" isoleringen i den, till skillnad från masoniten som är hyfsat stum. Själv använder jag styv isolering närmast luftspalten på min vind för att förhindra intryckning av luftspalten.

bumling skrev:
ska isolera snedtak i ett förråd och undrar om någon har erfarenheter elller åsikter om att använda sig av vindpapp/takpapp mot isoleringen, de flesta använder sig ju av oljebeständig masonit.

alltså utifrån sett:

plåttak - läkt - takpapp - spånt - luftspalt - vindpapp - isolering - innertak.

istället för

plåttak - läkt - takpapp - spånt - luftspalt - masonit - isolering - innertak.

vinsten med papp skulle isåfall vara att den är betydligt billigare samt lättare att arbeta med. dock inte lika beständig mot eventuellt kondens dropp som kommer ovanfrån, men det är väl inga större mängder fukt det eventuellt skulle röra sig om, ..eller?

förrådet ska hållas uppvärmt till ca 5-10 plusgrader vintertid
Vad håller in isoleringen så att luftspalten bibehålls?
Normalt sett så använder man masonit som hålls ifrån råsponten med några läktribbor för att få luftspalt (ventilation), med vindpapp är det stor risk att isoleringen klämmer upp pappen mot råsponten.

/Patrik

luftspalten tänkte jag bibehålla genom att mycket riktigt fästa läkt mot råsponten,
om man sen väljer att spänna vindpapp mellan läkten eller spika masonit borde väl inte ha nån större betydelse när vi pratar 5-600mm mellan läkten, tänker jag. vindpappens flexibilitet beror ju på hur hårt den spänns åt, och isoleringen ska ju inte komprimeras mot den avvisande ytan ..eller vad tror ni?

Som jag nämnde innan, med en styv isolering typ isover fasadskiva så blir det "svårare" att trycka in isoleringen i luftspalten, men en mjuk isolering så blir det "lättare" att trycka in isoleringen och därmed sabba luftspalten.

bumling skrev:
luftspalten tänkte jag bibehålla genom att mycket riktigt fästa läkt mot råsponten,
om man sen väljer att spänna vindpapp mellan läkten eller spika masonit borde väl inte ha nån större betydelse när vi pratar 5-600mm mellan läkten, tänker jag. vindpappens flexibilitet beror ju på hur hårt den spänns åt, och isoleringen ska ju inte komprimeras mot den avvisande ytan ..eller vad tror ni?
Och vad är anledningen att inte använda masonit som vanligt?
Kostnaden måste vara försumbar mot risken om något blir fel.

\Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.