Vet inte vart detta platsar riktigt. byggt ett stativ för 8st (ca 15kvm)solpaneler som står på en gammal traktorkärra. Panelerna har 45gradig lutning och står alldeles vid en slänt med typ samma lutning väderskyddat åt alla håll utom syd/sydväst
Skiss av terräng med en pil som pekar sydväst och en 45 graders lutning mot en skogsbacke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man ska överdriva något worst case scenareo vad gäller vindfång och kraft på detta så fick jag fram följande efter lite googling:

F = 0,5 ρ v ^2 c A
där ρ är densitet för luft (1.3)
A är area (15)
v är vindhastighet
c är luftmotståndskoefficienten <1

c är ju knepig men vi säger 1 för att vara 100.

=>
tex 20m/s
3900N

30m/s
8775N

är detta rimliga siffror för resonemanget. fattar ju att det "beror på" massa saker men detta är ju ett worst case och ska man väga in fler faktorer minskar man marginalerna och ökar risken att det blåser sönder. Men finns det något uppenbart att ta med som minskar kraften utan att tumma på osäkerheten? c=1 antar ja innebär en platt tät Area helt vinkelrät mot vindhastigheten vilket såklart inte är fallet här .

I nuläget står stativet på en stor gammal timmervagn som väger massor... så hela kittet väger nog 7-800kg. Tänkte förankra på något sätt men vill ju inte överdriva alltför mycket. Några tips?

S
Vindlasten vid dimensionering beräknas enligt SS-EN 1991-1-4 Allmänna laster – Vindlast. Då beror vindlasten av diverse formfaktorer samt vindens hastighetstryck som i sin tur bland annat beror på vindens hastighet, terräng och konstruktionens höjd.

• Gilla
JuliaKH
  • Laddar…
Såklart beror det på mycket men frågan är ju hur man överdimensionerar lagom mycket. Jag behöver ju inte optimera bygget för massproduktion precis.

Om jag räknar på mitt worst case så blir det ju löjligt överdrivet men det är ju så jag kommer konstruera efteom jag inte vet hur ja vågar snåla in

S
Jag förstår vad du menar men det blir svårt att inte ta i för mycket när man just överdimensionerar, vilket det blir när du räknar som du har gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.