Håller på att bli tokig på lukten vi har i lilla entren/vindfånget, där också trappan upp till övervåningen /vinden går. Ibland luktar de nästan inte alls, men ibland mer. Idag var en sån mer dag. Och jag kan inte för mitt liv förklara den i ord. De luktar enligt mej giftigt, men enligt sambon gammalt, typ gammalt trä.
I entren är golvet gjutet, isolering bytt där i, och klinker. Nytt gips på väggarna. I trappen upp till hallen är de inte renoverat änn.. Så gammal spännpapp och plastmatta. Men var ska man börja leta? När man inte kan lokalisera lukten. De luktar nederst i trappan upp också. Ibland tror jag att jag känner samma lukt i garaget under. Vi har alltså källare och garage, kall. Icke inredd. Och eventuellt i trappan ner till källaren, men inte lika tydligt i själva källaren. Jag är själv väldigt luktkänslig så blir sinnessjuk med dethär. VAD kan de vara??

I entren är golvet gjutet, isolering bytt där i, och klinker. Nytt gips på väggarna. I trappen upp till hallen är de inte renoverat änn.. Så gammal spännpapp och plastmatta. Men var ska man börja leta? När man inte kan lokalisera lukten. De luktar nederst i trappan upp också. Ibland tror jag att jag känner samma lukt i garaget under. Vi har alltså källare och garage, kall. Icke inredd. Och eventuellt i trappan ner till källaren, men inte lika tydligt i själva källaren. Jag är själv väldigt luktkänslig så blir sinnessjuk med dethär. VAD kan de vara??
Jag vet fan inte... Inte jordig, och inte direkt ruttet. Men kanske kemiskt då närmast. Har sprungit runt och försökt hitta lukten i källaren, utanför vid ytterväggarna, vid golvspringorna osv men kan inte hitta den. Men man vänjer sej ju så fort så sen måste man ut och komma in igen för att känna den. Detta är alltså en villa från - 54.Bergendorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 139 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 139 inlägg
Sånt där kan vara sjukt besvärligt och galet irriterande. Hade en liknande grej där det luktade as när man passerade dörrposten mellan hall och kök hos mig (villa från 1905). Höll på att bli tokig innan jag upptäckte vad det var. En liten hög med gegga i bjälklaget mellan källare och bottenvåning, precis under dörrposten. Vet fortfarande inte exakt vad det var men satan vad det luktade illa. Nån typ av ruttnande djur gissar jag, storlek råtta.
Hos er är det ju gjutet golv så det kan knappast gömma sig något där. Och lukten är mer kemisk. Vad finns under trappan?
Hos er är det ju gjutet golv så det kan knappast gömma sig något där. Och lukten är mer kemisk. Vad finns under trappan?
Under trappan är de nog garaget och trappen ner till källaren hamnar väl där någonstanns också. Känns ju galet att börja riva upp ytor utan att veta vad man letar efter eller äns var man ska leta.Bergendorff skrev:
Sånt där kan vara sjukt besvärligt och galet irriterande. Hade en liknande grej där det luktade as när man passerade dörrposten mellan hall och kök hos mig (villa från 1905). Höll på att bli tokig innan jag upptäckte vad det var. En liten hög med gegga i bjälklaget mellan källare och bottenvåning, precis under dörrposten. Vet fortfarande inte exakt vad det var men satan vad det luktade illa. Nån typ av ruttnande djur gissar jag, storlek råtta.
Under trappanBergendorff skrev:
Är det ett uppvärmt område? eller "kallt"? (där det luktar)D DorisDoris skrev:Håller på att bli tokig på lukten vi har i lilla entren/vindfånget, där också trappan upp till övervåningen /vinden går. Ibland luktar de nästan inte alls, men ibland mer. Idag var en sån mer dag. Och jag kan inte för mitt liv förklara den i ord. De luktar enligt mej giftigt, men enligt sambon gammalt, typ gammalt trä.
I entren är golvet gjutet, isolering bytt där i, och klinker. Nytt gips på väggarna. I trappen upp till hallen är de inte renoverat änn.. Så gammal spännpapp och plastmatta. Men var ska man börja leta? När man inte kan lokalisera lukten. De luktar nederst i trappan upp också. Ibland tror jag att jag känner samma lukt i garaget under. Vi har alltså källare och garage, kall. Icke inredd. Och eventuellt i trappan ner till källaren, men inte lika tydligt i själva källaren. Jag är själv väldigt luktkänslig så blir sinnessjuk med dethär. VAD kan de vara??![]()
Utan att veta hur stort utrymmet är där du har problem så verkar det ju vara en ganska specifik luktkälla som du skulle behöva avlägsna. Jag har haft problem i en sjöbod som är ca 12 kvm stor. Testade en ny produkt nyligen med förvånansvärt bra resultat. En luktduk som drar till sig dålig lukt och tar bort den. Scentismell heter duken. Jag la ut två små dukar i Boden och lukten försvann över natten. Nöjd /Christian
Klicka här för att svara