Hej,

Vi funderar på att köpa hus. På vinden, som är och ska var kallvind ser det ut såhär. Oklart hur isoleringen ligger över takfotsventilationen (glömde titta). I besiktningen så finns mikrobiell tillväxt, oklart var och hur mycket. Men det är normal fukt (ej över 17%).
Misstanke är att när bergvärme installerats så har man eldat mindre vilket påverkat fukten på vinden.
Det behöver öppnas upp ventilation på sidoväggarna, samt kanske en mögeltvätt. Men mina föräldrar bedömer inte som att det blir ett allt för stort jobb varken att ordna eller att problemet är för stort för att inte köpa huset. Min sambos föräldrar håller inte med. Huset kommer besiktas ytterligare innan köp.

Min pappa rekommenderade att jag skulle höra efter lite här. Är det ett stort jobb? Vad kan behöva göras?

• att.OGU4weD-O4uAL_8G-7915dNjER-apg2JgdfMr0nbF7M.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att.s6pJAqgRYZKwjOxQbn0q7BXRoaSN0swGb7E2xYSUnks.jpeg
    Skapa konto
  • att.K_U35SnTEJBUiG5hja7a4ex_WxBE8z74rK_qAXOfLTY.jpeg
    Skapa konto
  • att.621TAOvlStSBIgG6KcedKszmRRgqDwvmPxMRMzuJxGs.jpeg
    Skapa konto
Största problemet som jag ser det är att det saknas någon form av kondensskydd.
Kondens bildas på undersidan utav plåt vid vissa väderlekar och ska normalt ledas utanför huset antingen med en plastfolie eller råspont och papp under plåten.

Det är inte ett gott tecken att se undersidan på ett bandtäckt tak på vinden. Det måste ligga papp under plåten eftersom plåten kondenserar på undersidan som föregående talare skrev. För att åtgärda det måste hela yttertaket rivas av och läggas om för att bli av med kondensproblemet

Magnus E K
Hur gammal är konstruktionen, hur länge har det varit tilläggsisolerat och hur länge sen är det murstocken slutade vara ständigt varm (om så är fallet)? Ursprungligen räddades nog konstruktionen av begränsad isolering (så vinden fick värmetillskott från bostadsdelen) och varm murstock; detta tillsammans gjorde att kondensen kunde torka upp tillräckligt snabbt för att inte orsaka nämnvärd skada.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gammal är konstruktionen, hur länge har det varit tilläggsisolerat och hur länge sen är det murstocken slutade vara ständigt varm (om så är fallet)? Ursprungligen räddades nog konstruktionen av begränsad isolering (så vinden fick värmetillskott från bostadsdelen) och varm murstock; detta tillsammans gjorde att kondensen kunde torka upp tillräckligt snabbt för att inte orsaka nämnvärd skada.
Det sitter en stämpel med ”Stockholms galvaniserings fabrik” på undersidan av plåten och den upphörde 1963 så innan dess lär det vara byggt

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Den befintliga konstruktionen verkar ju fungera, akta dej för att ändra, isolerar du mer, ökar eller minskar ventilationen på vinden kanske det inte funkar längre och då måste du kanske byta tak.

Att byta ett sånt där rejält äldre plåttak verkar i mina ögon dumt så länge det är tätt, och när det inte längre är tätar är det nog lämpligt att lägga råspont och papp innan ny plåt monteras.

F fribygg skrev:
Den befintliga konstruktionen verkar ju fungera, akta dej för att ändra, isolerar du mer, ökar eller minskar ventilationen på vinden kanske det inte funkar längre och då måste du kanske byta tak.

Att byta ett sånt där rejält äldre plåttak verkar i mina ögon dumt så länge det är tätt, och när det inte längre är tätar är det nog lämpligt att lägga råspont och papp innan ny plåt monteras.
Nej, taket vill vi helst inte byta då det är gammalt, nyrenoverat ute med målning och plåttak är nästintill problemfritt 😊 men vi ska höra med besiktningsmannen om det går att ventilera bättre eller om man kan åtgärda på annat sätt

F Fredrikone skrev:
Det sitter en stämpel med ”Stockholms galvaniserings fabrik” på undersidan av plåten och den upphörde 1963 så innan dess lär det vara byggt
Huset är byggt 1930, vet inte om taket är ändrat sedan dess. Men inga tidigare problem med läckage. Åtgärder är gjorda för 2 år sedan på utsidan.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Huset byggt 1930. Vet inte när det blev tilläggsisolerat, bergvärme ifrån 2016. Tror dom har eldat enstaka fall, vilket kommer fortsättas med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.