Hej.
Problemet som jag äger gäller ljud eller oljud som är väldigt svårt att beskriva. Det har också tagit väldigt lång tid att lokalisera och förstå varifrån ljuden kommer. Länge misstänkte jag att ljuden kom från någon typ av anordning i fastigheten, typ fläkt, ventilation eller dylikt. Ljuden har inte alltid existerat utan uppstod för några år sedan. Jag har bott i fastigheten i 20 år. Det är ett flerfamiljshus med ca 12 lägenheter. Ljuden brukar i regel börja sent på kvällen och pågå under hela natten. Dock inte på helgen.
Det är ett konstant vinande, susande ljud.
Liksom vibrationer i atmosfären. Ljuden fortplantar sig runt om i bostaden, men är intensivare i vissa rum. Jag upplever ljuden starkt, min sambo och son inte lika mycket.
För några år sedan flyttade det in en ny granne i bostaden under oss. Hen förde en del oväsen på nätterna och jag blev störd och även grannen under hen reagerade. Vi konfronterade hen och det visade sig att hen använder bostaden som en arbetsplats nattetid. Jag hamnade i en konflikt med hen och numera ignorerar och hälsar inte ens hen om vi möts i trappuppgången.
Jag är numera säker på källan till ljuden. Eftersom jag har observerat när hen ankommer och lämnar bostaden. När hen kommer till bostaden på kvällen så sätter ljuden igång och när hen lämnar bostaden på morgonen så stängs ljuden av. Jag är ganska säker på att det finns ganska tung elektronik i bostaden under.
För att på nåt sätt att komma vidare och få någon klarhet, så frågar jag er därute.
Är det nån som har någon teori eller anar vad för slags utrustning eller anordning som kan åstadkomma, framkalla den här sortens ljud som jag har försökt beskriva ?

Det går inte att med säkerhet svara på vad som är källan till ljuden om man inte hört dem.

En dammsugare, tvättmaskin, fläkt, luftkonditionering, dator, spis, ugn, TV eller ljudanläggning kan ge susande ljud.

Men man får ju leva i sin lägenhet. Fast man får inte störa sina grannar. Jag föreslår att göra en ljudmätning/bullermätning för att få veta om ljuden överstiger något gränsvärde.

Utan det ser jag ingen annan lösning än det självklara att tala vänligt med grannen utan att aggressivt konfrontera. Se till att bli vänner.

Jag tror det säger sig själv att det inte kan handla om dammsugare, tvättmaskin, tv eller annat slags ljud som är på under begränsad period och som skiftar i karaktär. Sådana ljudkällor är inte svåra att identifiera, självklart handlar detta om något mer svåridentifierat. Svårt veta. Men man kan undra om grannen arbetar med någon tung datautrustning som har ett kraftigt fläktsystem som låter konstant i samma ton under den tid han arbetar i lägenheten. Om du visste vad han jobbar med kanske det kunde ge en fingervisning. Någon slags maskin?

Men kan du inte ta upp detta störningsärende med hyresvärden/bostadsföreningen? Tillsammans med övriga grannar som störs, går man ihop flera grannar har man ett starkare case. Hen har inte rätt att störa, och nattetid är ännu mer känsligt. Men bullermätning är ett trubbigt och ganska idiotiskt sätt att avgöra sådant här. Jag tror mer på rätten att inte bli störd i sitt hem, och vad som är ej tillåten störning bör bedömas med förnuft (inte med mätapparater och grova riktvärden). Att ha en maskin på hela nätter som ger upphov till ett konstant buller som stör, det bör med det sunda förnuftet inte vara tillåtet. En hyresvärd bör ansvara för att utreda vad grannen har i bostaden som stör. Boständer är till för att bo och sova i på nätter, och detta normala bruk är självklart överodnat att någon ska få för sig att använda bostad till att arbeta nattetid på störande sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.