Byggahus.se

Vilse i djungeln: Lut, oljebets, dekorvaxolja, hårdvaxolja, underhållsvaxolja?

  1. Alfgand
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vit golv furu.jpg

    Jag har läst "det mesta" på forumet om vita hårdvaxade golv men får inte riktigt svar på allt. Tänkte därför komplettera med denna tråd i hopp om att samla in mer info från er som har egna erfarenheter av golvslipning.

    Vi har ett golv i gran från 1930. Efter senast slipning blev golvet lackat och nu 15 år senare är golvet ganska gult. Gult är fult tycker jag och skulle vilja slipa om och göra det mer "sidenvitt" istället. Det verkar finnas flera möjliga kombinationer av behandlingar för att få till det men de "experter" som jag frågat på färghandeln ger olika råd och förslag, som mest verkar grunda sig på vad som står på färgburkarna snarare än någon praktisk erfarenhet av produkterna och kombinationerna.

    Jag har valt bort lack (för plastigt) och olja (för känsligt) utan fastnat för hårdvaxolja. Jag har förstått att proffsen köper lite annat (t.ex. Viking) men jag tänkte nöja mig med Osmos produkter. Tänkte slipa bort lacket med korn 60 + 80 + 120 Så långt är "alla" överens. Men vad göra sedan?

    Lutning
    Verkar finnas med och utan vita pigment (kalk?)
    Några har sagt att man ska använda lut utan pigment eftersom efterföljande behandling annars får svårare att tränga in i träet. Är det verkligen så?

    Extra pigmentering
    Efter lutningen verkar de flesta behandla med ett lager "Dekorvax", t.ex. "Osmo 3188 snö". Det verkar inte gå att ha fler lager än 1 av dekorvaxet av någon anledning så man får hoppas att det blir tillräckligt vitt med ett lager.
    En annan metod verkar vara att använda Osmos vita "Oljebets" som går att ha på med fler än ett lager.

    Skyddande lager
    Oavsett om man tar oljebets eller dekorvax så behöver man komplettera med ett skyddande lager av Osmo original eller osmo 3041 med bara lite vit pigment i (för att neutralisera själva vaxets färg).

    Så frågan är vad som blir bäst och varför? Vilken kombination går att reparera och underhålla enklast utan att det blir färgskiftningar o.d?

    Neatural/vit lut + oljebets/dekorvax + genomskinlig/lätt vit topp-lager?

    Skulle vara jättesnällt att få höra från er som har testat lite olika kombinationer och kan säga något klokt om hur man ska tänka. Sen så borde halva Sveriges färghandel läsa det så att de kan ge bra råd till folk, men det är en annan tråd.
     
  2. M
    Medlem Nivå 1
    Är också vilsen och undrar detsamma. Tycker mest det är en enda röra och söker gärna svar från någon som själv provat.
    Att läsa sig till vad man bör ha och vilket tillvägagångssätt är varken tydligt eller givet, ibland också rent motsägelsefullt..
    Pratat en del med en tjej i färghandeln som verkade ha rätt bra koll på produkterna, dessvärre har hon semester nu och hennes kollegor har inte alls samma koll.

    Håller på och gör ett plankbord i gran eller furu och har lagt två lager dekorvax 3111 transparent vit med liten roller för intensiv färgning enligt burken och tjejen i butiken. Nu ser plankorna ut precis som jag vill att de ska göra men ska göra någon form av slutbehandling. Räknas ett matbord som slityta?

    Hade en burk osmo hårdvaxolja 3062 sen ett felköp förra året som enligt Welin&Co används som förslag på slutbehandling för ljusa eller vita infärgningar/ljusa träslag. Men när jag lägger på hårdvaxoljan på en provbit med osmos egen duk är det precis om pigmentet från 3111 försvinner. 3062 är alltså inte den produkt jag söker.

    På burken med dekorvax 3111 står inget om slutbehandling.

    Läser jag på infon om 3111 på Welin&Co står:Förslag på slutbehandlingar
    3040, 3041 eller 3240 för vita infärgningar
    3062, 3065 eller 3262 för ljusa eller vita infärgningar/ljusa träslag

    Men när jag laddar ner instruktionen och mer utförlig information om produkten på samma sida står det
    Intensiv infärgning: För denna typ av infärgning rekommenderar vi Osmo Dekorvax Intensiv eller Osmo Oljebets.
    Lite motsägelsefullt..


    När 3062 inte är ett alternativ undrar jag såklart vad jag ska ha på istället? Köpte en liten påse pigmenterad hårdvaxolja effekt 3041 och då behölls det vita pigmentet bra (kanske det försvann lite), men hur funkar detta i det långa loppet och hur underhåller jag det enklast, bäst och billigast. Har småbarn så det kommer behöva torkas ofta, kommer då pigmentet slitas bort undan för undan?

    Tänker då att kanske pigmenterad hårdvaxolja 3040 vit är ett bättre alternativ, och att det då kommer bli precis som jag vill ha det. Det blir bra tänker jag. Men sen? Läser jag om 3040 står:
    "Som alternativ kan vita ytor slutbehandlas med Osmo 3040 eller 3041 Hårdvaxolja Effekt, var då noga med att underhålla ytan med 3087 Vit Underhållsvax."

    Det slutar alltså inte där, och detta gäller alltså även för osmo 3041 även om det inte står något om det är jag kollar infon om den..
    Hur ofta behöver man underhålla bordet?
    När jag kollar upp 3087 vit underhållsvax säljs den bara i 1L förpackning som räcker till 100kvm och kostar ca 500kr. Kommer säkert bli jättebra men svindyrt.. ca 1000kr för ett bord på 2,5kvm (Först ca 225kr för 3111, sen 225kr för 3040 och sen ytterligare 500kr för underhållsvaxet.

    Läser jag så bevarar du ljusheten i furugolvet, ska man sedan behandla först med 3040 vit sen med hårdvaxolja original typ 3062 som jag har gott om..Men funkar detta när jag redan har rollat två lager dekorvax 3111?
    https://www.welinoco.com/inspiration/så-behåller-du-ljusheten-i-furugolvet.


    Sen finns det ju något som heter topoil är livsmedelsgodkänd och finns pigmenterad vit 3037 eller 3068 natur. Funkar detta som sista lager?
    Vad är skillnaden mot topoil och underhållsvaxet förutom att topoil är livsmedelsgodkänd?

    Enligt Welin&co:
    3037 Vit/3038 Terra/3039 Grafit (sidenmatta) Tre sidenmatta kulörer för infärgning. 2 appliceringar för intensiv infärgning alt. 1 applicering med slutstrykning av ofärgad Top-Oil för ett mer transparent utseende. 3068 Natur (matt) Träet skyddas, behåller sitt ursprungliga utseende, och ser nästan ”obehandlat” ut. Rekommenderas endast för ljusare träslag då produkten på mörka träslag kan ge en svagt vitaktig effekt.

    När jag läser längre ner: Ofärgad slutbehandling på ytor infärgade med Osmos pigmenterade produkter Utför alltid en slutbehandling med Osmo 3028 Ofärgad (sidenmatt) eller 3058 Ofärg.

    Vad rekommenderar ni mig och hur blir kommande underhållet?
    Någon som vet var man kan köpa 3037 vit i så fall, har inte hört med Colorama än men hittar ingen butik som säljer när jag googlar.

    Vore väldigt tacksam om ni ville hjälpa mig.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-26_12-22-43.png


    Såhär ser plankorna ut i dagsläget och det är så jag önskar att det färdiga resultatet ska vara och se ut över tid, kanske lite lite vitare men inte mer rött.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-26_12-26-25.png

    Mittenplankan är rollad två ggr med 3111. Den högra är rollad en gång med 3111 (färgen räckte inte). Den vänstra är rollad två gånger med 3111 och struken en gång med 3062 osmos luddfri trasa och som ni ser har pigmentet försvunnit betydligt.
     
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Till saken hör att bordet kommer stå i vårt isolerade men ouppvärmda uterum och även vinterförvaras där. Så jag antar att det kommer påverkas mer av solen och gulna mer (vilket jag inte vill) än om det hade stått i vårt vardagsrum?
    Talar detta trots allt för osmo 3040 vit + vit underhållsvax?
    eller topoil 3037 pigmenterad vit? underhåll i så fall?
     
  4. Alfgand
    Medlem Nivå 1
    Efter fler korsförhör i färgbutiken så har jag fått följande tips som jag tycker låter logiskt.

    För att kunna kontrollera den slutliga färgen så är det bäst att bolla med så få variabler som möjligt.

    Det finns också en begränsning för hur många lager vax som man kan ha på träet.

    Har man pigment i toppskikten eller underhållsvaxet så försvinner ju pigmentet ihop med vaxet som slits och därför blir golven fläckvis ojämnt färgade. Där man går mycket blir mindre vitt.

    Så summa summarum tänker jag att följande är bäst:
    1 - en behandling med lut utan pigment.
    2 - färga in till lagom vit mha oljebets
    3 - skydda färgen med 2 lager opigmenterad vaxolja.
    4 - underhåll med opihmenterad vax.

    På så vis påverkas inte färgen av slitaget så länge man fyller på m vax där d slits mest.

    Skulle det bli jack någonstans som förstör betsen så får man punkt reparera med bets plus vax.

    Det verkar ju logiskt och bra men frågan är varför "alla" kör den krångligare lösningen med pigmenterade vaxoljor istället för bets? Är det för att Osmos oljebets är ganska ny? Är det svårare att få betsen att bli bra?

    Någon som har testat båda?
     
  5. Alfgand
    Medlem Nivå 1
    Top oil har jag förstått är samma som orginalvaxet fast i konsumentförpackning. Så den behövs inte egentligen.
     
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Testade att applicera ett lager dekorvax intensiv snö på en interiörplywoodskiva vi ska ha till barnens skrivbord. Den gav mer färg än jag trodde. Berodde kanske på att jag bara gick över skivan väldigt lätt med enbart 120 papper innan.

    Den skivan ville jag inte ha vitare utan lade bara på ett lager hårdvax mått 3062. Provade först med en liten roller jag hade hemma, men då blev det knottrigt, provade istället med en liten trasa men det var svårt att inte få ränder. Ska man slipa lite lätt innan jag lägger på ett sista TUNT lager?
    På deras skrivbord spelar det inte så stor roll, men på plankbordet eller andra kommande saker vill jag att det ska va snyggt.

    Kunde ju köpt osmos egna produkter men de är bra dyra och gillar ändå att kunna ta vad man haver. När det kommer till trasor/skurnylon eller gamla använda rollrar kan jag kasta dem efter användning. Men inte penslar/spar dukar eller nya rollrar etc.

    Men vad kan jag göra rent dem med?
    funkar lacknafta borde funka istället för osmo pensel tvätt?