Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Årsavgiften, vad är det? Är det alltså 45 000 utöver den rätt saftiga räntan?
Det låter dyrt. Jag har själv ett kreditiv signerat med följande hos SEB
Ränta 2.85%
Effektiv ränta 2.99%
4000kr i Serviceavgift
Kreditavgift på 0,75% som man får tillbaka om man väljer SEB för sina bolån.
Och själv tycker jag dessa villkoren är väldigt dyra.
Ränta 2.85%
Effektiv ränta 2.99%
4000kr i Serviceavgift
Kreditavgift på 0,75% som man får tillbaka om man väljer SEB för sina bolån.
Och själv tycker jag dessa villkoren är väldigt dyra.
Fick just ett förslag från SEB på 1 700 00kr
Ränta (rörlig) 2,90%
Effektiv ränta 3,18%
4000kr i uppläggningsavgift
0,75% kreditavgift (avgår när lånet blir ett bolån)
Villkor: Att även sambon blir kund hos SEB, är det normalt så? Hon äger 50% av fastigheten. Hon vill helst inte byta bank då SEB inte har något lokalkontor och hon bytte bank för ett par år sedan.
Ränta (rörlig) 2,90%
Effektiv ränta 3,18%
4000kr i uppläggningsavgift
0,75% kreditavgift (avgår när lånet blir ett bolån)
Villkor: Att även sambon blir kund hos SEB, är det normalt så? Hon äger 50% av fastigheten. Hon vill helst inte byta bank då SEB inte har något lokalkontor och hon bytte bank för ett par år sedan.
Angående min fråga så listade jag tillslut ut att det är MYCKET billigare att låna mer pengar på existerande bostadsrätt eller annan tidigare belånad fastighet. I praktiken hade mitt Byggkreditiv kostat 100 000 för att låna 800 000. En stor kostnad är att ta ut kredit brev på ett tidigare obelånat objekt.
Jag var mest nyfiken om det generellt var så att bankerna kräver att alla som står med på lånet har deras bank? Det är inte så att jag tjänar för lite för att låna allt själv (normalt sett får man låna 5ggr årsinkomsten).Abbe W skrev:
Slipper helst byta bank men kräver de att hon måste byta bank kan jag ju lika gärna byta till en bank med lokalt kontor
Klicka här för att svara