Sedan om ni inte kan streama flera hundra GByte under 30-40 dagar så har jag hört att man överlever. Du har ju köpt ett hus och kommer att ha fullt upp, testa att leva ett liv hur det var för 10 år sedan ;)
Nu är jag jä... tråkig men fokusera på vad som är viktigt och det är ert nya hemma, fokusera och minimera stressandet.:D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M Mangan i kax skrev:
Vi drog in fiber för 2år sedan.
När telia (telia öppen fiber) sa att de va klara ringde jag banhof och sa att jag ville ha deras internet. Några timmar senare funkade allt.
Samma här. Vi har också Telia öppen fiber. Samma dag som fibern var indragen så funkade bredbandet. Så det är bara att boka när ni flyttar in.
 
Om jag förstår det hela rätt så ska det bytas kommunikatörsoperatör från Telia öppen fiber till ComHem, detta med tanke på att det ska komma ut folk å byta utrustning.
Då är det svårt att ha fungerande fiber ända fram till skiftet är utfört.
Det är ju någon/några som har bytt från 1Gbit till 10Gbit inom samma KO och om jag mins rätt så behövde det kommas överens om dag & klockslag när skiftet skulle ske i bägge ändar.

Så att det tar 30-40 dagar från beställning till det blir utfört är inte orimligt.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Men så mycket jobb är det ju egentligen inte om det är Telia/Skanovafiber.;)
En ny medieomvandlare och ny fiberpatch på station till Comhemswitchen och ut med en router.
Men misstänker att det är en del administration vid byte mellan två operatörer som är begränsningen, dvs formalia.
 
är det en jätteskillnad i pris om mna har comhem som KO.
Annars kan de ju leverara bredband i nät där telia/zitius är KO och då bör det ju bara vara fråga om minuter (Var det i alla fall med Bahnhof)
 
Fruktsallad
Telia är ju så grisiga att de äger ju det öppna fibret och Comhem kan inte komma intill och installera deras prylar förrän uppsägningen är färdig. Även om ingen bor i huset och den förra ägaren sagt upp sitt personliga abonnemang. De vill äga något lite extra fastän ingen nyttjar skiten och det är väl största anledningen till att det tar tid.
Visst kan jag och mannen strunta i att surfa och greja med nya huset men vi har barn som gärna vill se julkalendern varje kväll, spela sina spel på kvällarna och behöver använda nätet till skolrelaterade saker. Julen är också en tid då man är mycket ledig och det går mycket bra på tv:n så man hinner faktiskt med bägge delar. Greja med nya huset OCH slappa framför en bra film.

Nä, telia prova-på vågar jag mig inte på. Aldrig mer Telia :)
 
hsd
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Telia är ju så grisiga att de äger ju det öppna fibret och Comhem kan inte komma intill och installera deras prylar förrän uppsägningen är färdig. Även om ingen bor i huset och den förra ägaren sagt upp sitt personliga abonnemang. De vill äga något lite extra fastän ingen nyttjar skiten och det är väl största anledningen till att det tar tid.
Visst kan jag och mannen strunta i att surfa och greja med nya huset men vi har barn som gärna vill se julkalendern varje kväll, spela sina spel på kvällarna och behöver använda nätet till skolrelaterade saker. Julen är också en tid då man är mycket ledig och det går mycket bra på tv:n så man hinner faktiskt med bägge delar. Greja med nya huset OCH slappa framför en bra film.

Nä, telia prova-på vågar jag mig inte på. Aldrig mer Telia :)
Verkar konstigt, har inte hört talas om sådana problem
Men är det så så kör på mobilt bredband ( Du lär ju inte kunna använda fibern om det är så som Du skriver )
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Telia är ju så grisiga att de äger ju det öppna fibret och Comhem kan inte komma intill och installera deras prylar förrän uppsägningen är färdig. Även om ingen bor i huset och den förra ägaren sagt upp sitt personliga abonnemang. De vill äga något lite extra fastän ingen nyttjar skiten och det är väl största anledningen till att det tar tid.
Tror du blandar lite här i begreppen, därav blir det snurrigt för dig:
* Säljaren har Telia Öppen fiber avtalad via sin tjänsteleverantör, minns inte riktigt men det var väl också Telia och då är det bara säljaren som kan få tjänsteleverantören Telia att godkännande ett tidigare avslut, vilket sedan ska gå via Telia Öppen-fiber och vidare till Telia Infra/Skanova som äger den fysiska fibern. Du kan inte få någon att göra något och är inte avtalspart.
* Så när Telia Infra/Skanova får klartecken om att fiber är ledig av Telia Öppen fiber kan de ge klartecken till ComHem om att de kan beställa omkoppling av sin "servicepartner" då de inte gör det i egen regi.
Det är skilda verksamheter inom Telia så det finns en del formalia här då fiberdelen har en viss reglering med t.ex. krav från PTS.
Jag vet att det låter krångligt men det är ungefär hur det fungerar och inget du kan påverka.

Så har du bett säljaren ta kontakt med Telia om att man godkänner tidigare nedmontering men att de kan fortsätta fakturera hela avtalstiden? Då får ni åtminstone svar på om det kan genomföras.
 
Redigerat:
hsd
Telia brukar ha erbjudanden tex. Högre hastighet till samma pris som den lägre med bindningstid
Däremot har telia ingen bindningstid på vanliga avtalen, bara 30 dagars uppsägninstid
Det går att förbeställa bredbandsuppkopplingen till ett visst datum och då löser nya leverantören avslutet på det tidigare, när jag gjorde en sådan beställning skedde urkoppling och inkoppling samtidigt
 
hsd
Säljaren får förmodligen ta med sig abonnemanget till sin nya adress
 
Fruktsallad
Säljaren har redan sagt upp sina prylar och flyttat. Det enda som finns är en dosa på väggen och ledningar. Telia öppet fiber finns i huset men eftersom vi inte skrivit över huset än så kan inte vi teckna avtal med Comhem. Jag är rätt säker på att vi velat ha Telia bredband så hade dom kopplat på det den dagen vi flyttat in eftersom det var det som säljaren hade innan :)

Men nu vill vi ha ett operatörsbyte till Comhem och då ska de sura och sätta sig på tvären och släpper inte ifrån sig öppet fiber. Vi måste säga upp när vi står som ägare på huset och sen efter uppsägningstiden (30-40 dar) kan Comhem ta över fibern och montera dit sina saker (mediaomvandlare, router och nån villapatch) så vi kan surfa och kolla på tv.n med comhem.

Men det löser sig. Vi får köra med mobilen som modem tills surfen är slut. Vi har samlat på oss endel allihop eftersom vi får spara surfen vi får varje månad. Det finns även trådlöst surf på bibblan för skolarbetet om det kniper. Jag köper hellre en spretig takantenn för några hundra och låter barnen titta på snöig julkalender på SVT än släpper in Telia i mitt liv igen. Tids nog har dessa 30-40 dagar gått. Man kan sätta en antenn på taket och kolla på tv fortfarande va?
 
BirgitS
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Man kan sätta en antenn på taket och kolla på tv fortfarande va?
Ja, men du behöver en liten box eller ett litet tevekort som gör om de digitala sändningarna till något som teven förstår och vill du ha något mer än gratiskanalerna (det är väl SVT och TV4, ev. något mer) så behöver du ett abonnemang hos Boxer (numera samma företag som Comhem). Läs mer på Boxers webbplats.
 
Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men du behöver en liten box eller ett litet tevekort som gör om de digitala sändningarna till något som teven förstår och vill du ha något mer än gratiskanalerna (det är väl SVT och TV4, ev. något mer) så behöver du ett abonnemang hos Boxer (numera samma företag som Comhem). Läs mer på Boxers webbplats.
TS lever väl ändå inte på stenåldern.. Har inte sett nån plattteve utan inbyggd box senaste tio åren. Vad TS behöver är en antenn, kabel, och lite tålamod. Är det bara barnkanalen som är intressant behövs inte något abonnemang heller. Vill TS ha fler kanaler än dom fria behöver denne antagligen köpa CAmodul och ett abonnemang av Boxer. Det kan vara så att TS redan har en CAmodul som fungerar då denne haft Comhem och jag vet med mig att det finns CAmoduler på marknaden som både klarar dvb-c och dvb-c. Hade nämligen en sådan i en av våra apparater när vi flyttade från bostadsrätt till villa, det var bara att sätta i rätt kort.

Om det är en lite äldre villa typ 95 eller tidigare kanske TS inte behöver nått. Kolla om det sitter en antenn på kattvinden eller liknande. Du borde ha sett den när du besiktade men det kanske inte var så noga med kryputrymmena.
 
Redigerat:
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Men nu vill vi ha ett operatörsbyte till Comhem och då ska de sura och sätta sig på tvären och släpper inte ifrån sig öppet fiber. Vi måste säga upp när vi står som ägare på huset och sen efter uppsägningstiden (30-40 dar) kan Comhem ta över fibern och montera dit sina saker (mediaomvandlare, router och nån villapatch) så vi kan surfa och kolla på tv.n med comhem.
Har själv inte gjort något byte eller förändring.
Det här låter konstigt, du har ju inget avtal med Telia Öppen fiber eller någon annan tjänsteleverantör på er nya fastighet och bör med det inte ha någon uppsägningstid.
Däremot vid byte anger ComHem att det tar 30-40 dagar från beställning med rekommendation att avbeställning görs när ComHem bekräftat med SMS att leverans kan göras. Får jag gissa så utgår ComHem från att de flesta har 30 dagars uppsägningstid så de här 30-40 dagarna är utifrån byte med befintligt avtal med annan fiberoperatör.
Så min gissning är att du kan få det snabbare om du beställer av ComHem och de vet förutsättningarna, de kan ju då leverera snabbare dessutom. Men sedan kanske även de har viss leveranstid med sin "servicepartner" att arbetet ska göras inom xx dagar, så det här 30-40 dagarna kanske är vad ComHem behöver för att få allt på plats.
Det som tillkommer utifrån din beskrivning är även omkoppling på station till ComHems utrustning.

Men du har ju trots allt en alternativ lösning med mobilt som ni bör överleva med under en månad, :devilish:;)
Däremot skulle jag ta kontakt med ComHem på nytt utifrån att du inte gör något vanligt byte som jag ser det.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Telia öppet fiber finns i huset men eftersom vi inte skrivit över huset än så kan inte vi teckna avtal med Comhem.
Det är flera saker du inte kan göra med din blivande fastighet förrän du äger fastigheten, det har bla med rättssäkerheten att göra.

När det gäller barnomsorg så kan inte barnet få någon barnomsorgsplacering förrän barnet är folkbokförd i kommunen, vissa kommuner tar knappt en in ansökan förrän barnet är folkbokförd i kommunen, så vid flyttande från en kommun till en annan riskerar att hamna i moment 22.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.