På vår tomt pågår arbetena med vårt nya hus. Har upptäckt att dom som arbetar där inte har någonstans att uträtta sina behov. Vi har inget sådant att erbjuda utan hade räknat med att entreprenören som står för hela byggnationen ordnar med en barack eller bod med sådana möjligheter. Nu säger man att dom som jobbar där fixar det på sin lunch eller åker till ett annat ställe ca. 1 km bort och löser det där. Är det okej? Finns det inte krav på att det ska finnas sådana möjligheter på plats? Är inte på plats själv och kan kolla, men en granne sa att han sett några urinera i buskarna bredvid huset. Det tycker vi känns väldigt tråkigt.
Det är mycket folk som springer där nu, både snickare, målare, elektriker, rörmokare och andra. Att alla kan hålla sig till lunchen eller ge sig iväg med bilen för att urinera känns inte som det kommer att fungera i praktiken. Vet att flera av dom äter sin lunch på plats inne i vårt hus.
Ska man behöva acceptera det här? Finns det inga regler om hur det ska fungera, även om det gäller ett villabygge på en privat tomt?

Ni som byggherre är skyldig att tillgodose detta själva eller betala någon annan att ta dit byggbod med ev eller separat wc plus bod.

I våra inledande samtal med den som är huvudentreprenör så frågade vi om hur dom tänkt lösa den saken och han sade att man ställer ditt en manskapsvagn när bygget påbörjas. Utifrån vad jag läst mig till så är han arbetsmiljöansvarig. Vi har inte fått något svar mer när vi frågat om det här.

Se till att det kommer dit en vagn/bod.

Jaha!? Och vem ska betala den då? Entreprenören har ju lovat för flera månader sen att han ska hålla med sådant. Att jag som byggherre har en massa ansvar gentemot myndigheter m.m. har jag förstått, men ska jag verkligen behöva fixa sådana här saker och bekosta det när entreprenören uppenbarligen skiter i det?
Fattar inte att dom som jobbar där accepterar att dom inte har dom bekvämligheterna. Helt sjukt!

Fixa dit vagnen, dra av kostnaden från någon faktura. I nuläget skulle det inte förvåna mig om de har någon grop på tomten...

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Tänker mig att det inte är särskilt kul att jobba på en arbetsplats utan WC. Bra att du observerade detta! Är säker på att det blir extremt uppskattat när du ser till att dina hantverkare får förutsättningar att göra ett riktigt bra jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.