Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Brainy skrev:
Har du förresten någon fundering på vad du ska köra för z-wave styrenhet? Fibaro känns som det vanligaste...
Själv kör jag idag Telldus live där brytare mm är betydligt billigare än till z-wave. Men bland annat för att kunna styra element så har jag bestämt mig för att uppgradera till z-wave.

Jag sitter då och väntar på tellstick znet pro som kommer klara av allt jag har anslutet idag + nya z-wave-enheter.
Detta mest för att få in allt i samma gränssnitt och slippa byta ut befintliga enheter (en stor mängd temperatursensorer + nexa-puckar)
Jag har tänkt att köra Fibaro Homecenter 2. Vi får se hur mycket Z-Wave det blir i år för nu köpte jag den nya centralen på impuls så det blir nog bara controller och några puckar i första omgången

FredrikR skrev:
Oftast är man väl minst noga hemma hos sig själv, skomakarens barn du vet.. tyvärr.
Jag är inte elektriker (men Volvoägare ;) ) men utbildad, men dock så har jag en 3-fas lösning i garaget som jag inte kan vara stolt över.. :) Men den funkar, och är säker.
Nja jag har det ganska bra hos mig. Visst finns det lite temporära lösningar men de är just temporära. Projekt efter projekt renoveras och då blir det riktigt gjort. Just nu går Intellivent fläkten i tvättstugan på en anslutningskabel med stuckpropp, men det blir gjort rätt ihop med centralbyte/pannrum :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Oftast är man väl minst noga hemma hos sig själv, skomakarens barn du vet.. tyvärr.
Jag är inte elektriker (men Volvoägare ;) ) men utbildad, men dock så har jag en 3-fas lösning i garaget som jag inte kan vara stolt över.. :) Men den funkar, och är säker.
Hehe, trevligt att vara igenkänd ;) Hoppas du trivs hos oss :) Jag är rätt så ny här som rätt så nybliven husägare och läser mer än vad jag skriver men kunskapen här är verkligen guld värd!
Carman verkar ha haft en del byggeri för sig också har jag sett.

Jag ska inte kapa Ramnemarks tråd allt för mycket nu men jodå jag är fullt medveten om skomakarens barn och lär säga att jag är det själv med.
Men det är skillnad på lite småslarv, som säkringen i elcentralen som är märkt uterum som nu varit avslagen sen i juli utan att jag märkt något som saknar ström (och uterummet saknar definitivt inte el) jämfört med rent farliga saker som att låta FK'n med spänning i hänga löst i källaren så det räcker att jag har en dålig hårdag för att jag ska trassla in mig i dem. (Bara för att nämna en grej).

Ramnemarks lösning med strömbrytaren visar i mina ögon bara att han har god koll, är noggrann och bryr sig! :)

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har jag inte gjort så mycket mer än att bygga ihop elementskyddet i sovrummet.

Det blir lite stilla medan jag väntar på mattläggarna.
I veckan ska jag bygga klart altanen och staketet jag började på förra våren hos mina föräldrar.
På fredag borde mattläggarna vara klara så efter det kan man väll börja med lite inredning :eek:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snyggt elementskydd! Vad blir det för färg/behandling?

*nyfiken*.. du funderade aldrig på att låta den gå lite högre`? Ser att även era fönsterdekorationer sticker ut lite :).. vi skissade upp vår "idé" enda upp till fönsterbrädan (jämnhöjd).. för att kunna nyttja lite av det för en ev utstickande kruka/lampfot :)

Troligen kommer dock våra pinnarna/spjälorna få gå till trädgårdsarrangemang först.. så får vi göra nya sen till elementen (vårsäsong ute nu haha)

Snigla skrev:
Snyggt elementskydd! Vad blir det för färg/behandling?

*nyfiken*.. du funderade aldrig på att låta den gå lite högre`? Ser att även era fönsterdekorationer sticker ut lite :).. vi skissade upp vår "idé" enda upp till fönsterbrädan (jämnhöjd).. för att kunna nyttja lite av det för en ev utstickande kruka/lampfot :)

Troligen kommer dock våra pinnarna/spjälorna få gå till trädgårdsarrangemang först.. så får vi göra nya sen till elementen (vårsäsong ute nu haha)
Nej jag frågade fru Ramnemark och hon pekade så den är i helt rätt höjd ;). Däremot flyttas fönstret ut när jag tilläggsisolerar och då kommer dekorationen få plats i smygen (som blir 22cm

Det blir bara olja/vaxolja på den då alla möbler i sovrummet är i ek :).

Jag köpte Lundbergs färdiga, dock är det svindyrt i ek :/

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hehe, bra syn på det hela :P
Blir oxå bra med fönstret sen och nya smygen ju.. (då ordnar det sig ju självt!)

Tyvärr är ek dyrt, men vi har lite omvänt problem här haha.. jag tycker visserligen ek är jättesnyggt också.. men vill inte ha den hm "trärena" ekfärgen (till makens stora förtret).. jag gillar o betsa o måla saker (och jag vill inte ha hundra olika material, vill ha lite av en röd tråd bland möblerna.. precis som ni som valt ekmöbler ..)

.. och vi har ek (plank).. men eftersom jag vill måla det vitt eller betsa svart.. så vill inte maken ödsla ek på mina projekt haha.. så vi går o tittar på planken ist ;) och köper billigare virke till det jag vill ha..

(fast vi har gjort en fin bänkskiva i ek iaf till gästsviten.. där vi har en låg vägg som avdelar ett stort rum - den är vaxad o jättefin)

Idag har inte mattläggarna varit här. Vi får väll se imorgon annars får det bli ett irriterat samtal igen. Varför ger man tidsplaner om man inte sen klarar hålla första dagen.... Jaja, vi ser imorgon.

Idag har jag börjat bygga staket hos föräldrarna :)

image.jpg
Skapa konto

Brainy skrev:
Han vi köpte vårt hus av är elektriker, pappa är också elektriker och hans tongångar kring eldragningarna här i huset har väl inte varit de snällaste direkt. Kan sammanfattas med att han tycker att killen aldrig borde få äga ett hus igen och heller aldrig borde få arbeta som elektriker. Gör man inte ens rätt hemma så kan man ju fundera på hur det ligger till med kunskapen.

Däremot så hade han den goda smaken att, liksom du, skruva upp en kabelstege :)

Tack för svaret angående termostaten förresten. Jag har äntligen lyckats läsa mig ikapp i tråden nu. Mycket intressant tråd!
Du vet väl att skomakarens son och smedens häst är de enda som går utan skor :) ?

Man ser ofta snickare som bor i kråkslott och elektriker som drar väldigt konstig el i sina egna hem!

I övrigt är de kul å se att de går framåt för dig ramnemark. Trots lite farthinder! Närmar sig 100 sidor nu :)

Redigerat:
Jo det sägs så. Och jag har sett en del kollegor som det ser förjävligt ut hos. Så länge man blir av med det "provisoriska" så ser allt bra ut. Risken är ju att det blir permanent :). Det blir en milstolpe när badrummet är klart. Då kan jag köra igång i mitt tempo igen :)

Hur har det gått med badrummet? Dök dom upp?

mvh
Anders

Ja de dök upp. Det är färdigt men har inte hunnit kolla igenom arbetet helt än. Rörgenomföringarna är bra nu men underarbetet är sådär. Bulor lite här och där och inga fina kanter. Men det kommer nog en uppdatering på söndag. Vi är borta hela helgen....

Ja det började lite svagt med att de inte dök upp i Måndags som det lovades.
Men på Tisdagen körde han igång och slipade väggarna...... Med öppen dörr till resten av huset.... Utan dammsugare eller luftrenare.
När frugan kom hem blev hon så arg så hon höll på att explodera. Allt i kök, vardagsrum, hall, Trapp och gillestugan var täckt av slipdamm. Frugan ringde och skällde ut dem så vi får se vad det blir för kompensation. 4 timmar tog det att städa upp (ca 100m2 dammtorkning med möbler och pynt).

Efter det flöt det på rätt så bra. I fredags var dem färdiga.
Jag tycker underarbetet är dåligt då man känner bulor på vissa ställen och ytterhörnet vid badrumsskåpet är inte speciellt slätt.
Inget som behövs/måste göras om men tråkigt då underlaget (jämfört med nu) var perfekt efter jag slipat och spacklat de första gången.

Men rör genomföringarna ser bra ut och golvmattan är i samma kulör.
Snart är detta badrummet färdigt.... Äntligen :|:eek:

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Bulkigt hörn
image.jpg
Skapa konto

Dammigt
image.jpg
Skapa konto

Och lika dammigt nere
image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Varför bemöda sig att göra om, om man inte gör det på ett seriöst och ordentligt sätt? Vad less jag blir!

Nästa badrum kanske blir kakel / klinkers?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.