915 771 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om dom fixar till det snyggt och smidigt skulle inte jag ställa till med något liv för det, du har ändå inte mycket att hämta om du har/får rätt. En massa tjafs i onödan och den tiden gör sig bättre med hammarn i handen 
I den länken du gav så står det ju faktiskt att jag kan kräva skadestånd. Jag vet inte om du missat det men vi har skrivit ett kontrakt via hantverkarformuläret där slutdatum står med. Nu har han ju alltså brutit det och det springer iväg ett par veckor till. Men hur man avgör kostnad på skada är knepigare, men vårt hus har en mindre toalett i de veckor som de blir försenat nu.
De var inte klara i tid utan var 3 dagar sena med mattan på väggen. Dessutom är de inte färdiga än men skulle tro att de stannat jobbet sedan jag sa till att det är fel utfört
Edit.
De var inte klara i tid utan var 3 dagar sena med mattan på väggen. Dessutom är de inte färdiga än men skulle tro att de stannat jobbet sedan jag sa till att det är fel utfört
Redigerat:
Har ni inte avtalat om en ersättning vid försening så finns det ju ingenting att hämta. Om hantverkaren är schysst så kanske han går med på ett litet avdrag, men jag tvivlar på det i och med att han redan åkt på en massa backjobb. Det du kan göra är väl i så fall att bestrida räkningen och gå via ARN om du anser dig ha skäl att få kompensation, men jag tror det blir svårt att vinna.
Förstår att det är surt att det inte blir klart inom avtalad tid, men jag tror du helt enkelt får ta lärdom av det här inför nästa gång och tydligt specificera förseningsvite i kontraktet.
Personligen tycker jag att han ska riva räkningen och göra om hela badrummet utan kostnad, eftersom han dels blev försenad och dels gjort felaktigt montage av tätskikt, men jag har aldrig tänkt som alla andra hantverkare. Enligt de jag jobbat för så tänker jag "oekonomiskt och egoistiskt" när jag vill att kunden ska vara nöjd. :x
Förstår att det är surt att det inte blir klart inom avtalad tid, men jag tror du helt enkelt får ta lärdom av det här inför nästa gång och tydligt specificera förseningsvite i kontraktet.
Personligen tycker jag att han ska riva räkningen och göra om hela badrummet utan kostnad, eftersom han dels blev försenad och dels gjort felaktigt montage av tätskikt, men jag har aldrig tänkt som alla andra hantverkare. Enligt de jag jobbat för så tänker jag "oekonomiskt och egoistiskt" när jag vill att kunden ska vara nöjd. :x
Vi sitter ju i den sitsen att jag inte har betalt än så jag kräver inte kompensation utan att jag helt enkelt betalar mindre. Att han åkt på backjobb är ju mer för att de inte hade kunskap om hur jobbet skulle utföras. Hur vi än vänder på det så har inte jag gjort några fel. Han kommer få riva ner allt och göra om det och vill han inte de så river vi bara räkningen. Vad han vill/känner är ganska ointressant. Det intressanta här är juridiken.
Badrummet skulle vara klart innan vi åker på semester. När jag kommer hem är det massor med andra projekt som ska göras. Vi vet dessutom inte om de kommer göra om arbetet. Han lovade att komma och titta och skulle ringt i torsdags för att boka tid, vilket han såklart inte gjorde.Jonatan79 skrev:
Givetvis har inte du gjort nåt fel, det var inte så jag menade. Försöker inte heller försvara hantverkaren, men jag tror tyvärr inte att du har någon juridik som hjälper dig i nuläget. Men det är utanför mitt område egentligen, är bara en gissning.
Enligt länken jag skickade så har du rätt att kräva vite enligt avtalat förseningsvite. Har du inget avtalat så kan du kräva kompensation om du drabbats ekonomiskt (t ex behövt ta in på hotell etc).
Enligt länken jag skickade så har du rätt att kräva vite enligt avtalat förseningsvite. Har du inget avtalat så kan du kräva kompensation om du drabbats ekonomiskt (t ex behövt ta in på hotell etc).
Vi får se vad han säger när/om jag får tag på honom. Det ställer mest till besvär mer än ekonomisk skada, men eftersom vi har ett kontrakt på hur och när jobbet ska utföras, vilket inte följts, då borde även priser justeras. Ett rimligt avdrag enligt mig är 1000kr i veckan vilket inte alls är överdrivet. Jag ringde honom i onsdags och då kan man ju tycka att han borde lägga all sin energi på att lösa pågående jobb/problem. Hade jag bokat andra hantverkare hade jag fått avboka de och säkert fått betala för det. Min tid är även värd en del...
Edit.
Sen finns det den fula vägen att gå. Att helt enkelt själv avgöra rimligt avdrag, betala mindre och sen är det upp till hantverkaren att driva det. Då har ju han bevisbördan eftersom han kräver. Det som gjort mig mer irriterad än förra veckan är att han inte hört av sig och inte verkar prioritera detta. Hade han vart klar i onsdags (vilket var 2 dagar sent) med ett bra resultat så hade jag betalt utan att bry mig. Men vi ligger redan en vecka efter och han har inte orkat boka in för att titta på deras misstag. Det springer iväg ett par veckor till utan tvekan....
Edit.
Sen finns det den fula vägen att gå. Att helt enkelt själv avgöra rimligt avdrag, betala mindre och sen är det upp till hantverkaren att driva det. Då har ju han bevisbördan eftersom han kräver. Det som gjort mig mer irriterad än förra veckan är att han inte hört av sig och inte verkar prioritera detta. Hade han vart klar i onsdags (vilket var 2 dagar sent) med ett bra resultat så hade jag betalt utan att bry mig. Men vi ligger redan en vecka efter och han har inte orkat boka in för att titta på deras misstag. Det springer iväg ett par veckor till utan tvekan....
Redigerat:
Ska man gå den "fula vägen", så kan du ju helt enkelt göra som så att du kontaktar honom och meddelar att du ämnar ta ut förseningsvite med 1000 kr per vecka från och med X veckor framöver (den tid det borde ta för dom att åtgärda problemen, typ 1 eller 2 veckor alltså). Har dom inte åtgärdat problemet inom XX veckor, så avbryts deras kontrakt utan rätt till ersättning för det material eller den tid dom har lagt. Se även till att du får skriftligt att dom har mottagit ditt meddelande. Då har du ju allt ditt på det torra, och som du säger så är det ju upp till hantverkaren att driva det emot dig i så fall.
Ja vi får se hur det slutar. Känns så jävla tråkigt att det enda jag lejer ut i huset för att jag inte har koll på det själv, det blir sämre än om jag gjort det själv. Rörläggaren kommer från den största firman i stan med 100 anställda, men han kunde ändå inget om badrum. 3:e killen från samma firma verkar vettig. Sen kommer kakel-firman som gör ett bra och proffsigt intryck och lyckas inte med något alls. Jag får sätta mig i skolbänken och lära mig lite rör och lite tätskikt så det blir utfört som det ska..... Alternativt lära mig konsumenträtt/juridik och skriva vattentäta kontrakt.....
Haha. Det sista känns nog lättast, eller så är det för att det är vad jag kan minst om. Enligt min erfarenhet är oftast dom mindre firmorna bättre än dom större, finns många anställda som bara är där för att få lönen. Egna företagare däremot bryr sig oftast mer om ryktet än de större företagen, dock gäller det ju att passa sig från egna företagare à la Fuskbyggarna.
Hoppas det löser sig till det bästa.
Hoppas det löser sig till det bästa.
Om några år kanske man har fått ett kontaktnät som man kan använda sig av. De flesta kompisarna har inte köpt hus än och/eller renoverar vilket gör att jag får testa mig fram. Jag prövade tex den lilla lokala rörläggaren första gången men när han inte dök upp för 3 gången så ringde jag den som jag nu har problem med. Men de kom på utsatt tid iallafall.
Det andra badrummet kör jag själv och sen en duschkabin på det = vattentätt och billigare
Det andra badrummet kör jag själv och sen en duschkabin på det = vattentätt och billigare
När det gäller "hantverkare" så känns det många gånger som "själv är bäste dräng".
Allt är inte guld som glimmar, inte ens silver. En del som man har stött på är mera som genomrostad plåt......
Allt är inte guld som glimmar, inte ens silver. En del som man har stött på är mera som genomrostad plåt......
Det är som att lära sig att cykla/gå, man får räkna med många vurpor i början.. inte kul direkt, men kan dock vara lärorikt.
Jag går på känsla mest (jaja dumt..) men jag har aldrig tagit referenser eller kollat på tidigare jobb hos de hantverkare vi anlitat.. och senaste åren (sen vi flyttade till detta hus) så ber jag heller inte om offerter, då det alltid blivit dyrare..
Men jag är inte så kinkig (misstag händer alla..) och jag har tid..dvs jag är hemma och håller koll på dem.. (Dvs det är inte för alla att göra så..)
Tyvärr för dem är jag ju genuint intresserad av alla områden.. Så de brukar få förklara saker för mig och jag ifrågasätter saker (ja, jag är en mardröm säkert ibland haha) - jag betalar för tiden såklart..och de flesta hantverkarna är grymt trevliga att ha o göra med..när de kommit på att jag är intresserad och faktiskt fattar..och inte bara vill ställa till besvär
Man lär så länge man lever..
Jag går på känsla mest (jaja dumt..) men jag har aldrig tagit referenser eller kollat på tidigare jobb hos de hantverkare vi anlitat.. och senaste åren (sen vi flyttade till detta hus) så ber jag heller inte om offerter, då det alltid blivit dyrare..
Men jag är inte så kinkig (misstag händer alla..) och jag har tid..dvs jag är hemma och håller koll på dem.. (Dvs det är inte för alla att göra så..)
Tyvärr för dem är jag ju genuint intresserad av alla områden.. Så de brukar få förklara saker för mig och jag ifrågasätter saker (ja, jag är en mardröm säkert ibland haha) - jag betalar för tiden såklart..och de flesta hantverkarna är grymt trevliga att ha o göra med..när de kommit på att jag är intresserad och faktiskt fattar..och inte bara vill ställa till besvär
Man lär så länge man lever..
Hörru mrR du får jaga på mattläggaren och se till att han inte glömmer dig..de brukar ha mycket inbokat och det betyder att allt kan dra ut på tiden ifall de inte planerar in dig fort..
Om du bara, med lite trevlig anda, får ditt chefen för koll på golvet så löser det sig nog!
Om du bara, med lite trevlig anda, får ditt chefen för koll på golvet så löser det sig nog!