S sinuslinus skrev:
skrev du inte att repet gick av?
Nej, röret gick av :)

Ungefär hur många svordomar gick det åt för stt skruva fast plattjärnen? Frågar åt en kompis.

• Haha
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ungefär hur många svordomar gick det åt för stt skruva fast plattjärnen? Frågar åt en kompis.
En handfull på det första men sen gick det bra. Min lilla blå Bosch med vinkelchuck gjorde det helt okej :)

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Succé!

Fästet i röret funkade hur bra som helst, men det var gott om friktion och tog runt 30 min att dra i de 2 metrarna som saknades.
3 pers krävdes det med.

Nu kan man sova gott i veckan
Metallrör fixerat med metallfäste och blått rep, placerat i ett murat schakt, med hus och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäste monterat i ett flexibelt metallrör med en blått rep, del i ett byggprojekt, taget på ett tak med vy över en trädgård och omgivning.
Skapa konto
Ett metallrör monterat genom en murad väggöppning i ett byggprojekt, omgivet av tegel och trä, visar framgångsrik installation med friktion.
Skapa konto
Flexibelt rör installerat i öppning av tegelvägg, omgivande verktyg och utrustning syns.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Appendix och 25 till
  • Laddar…
Är det Erik man skymtar på bilden?

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är det Erik man skymtar på bilden?
Det är det ;)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är det ;)
Ser ut som han njuter av höjden och arbetet ;) Men klart, är man expert på slangar så är man..

Frustrator Frustrator skrev:
Ser ut som han njuter av höjden och arbetet ;) Men klart, är man expert på slangar så är man..
Ja han är inte höjdrädd eller rädd för att ta i. Händig för att vara läkare, det är väll därför opererar 👍😂

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Händig för att vara läkare, det är väll därför operera
Tänkte mest på att han är van vid att stoppa in slangar i trånga hålgångar ;)

Tillägg: han är urolog, så ingen får för sig ngt annat...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det får duga.
Det var tur att jag öppnade där för det gick knappt att få tillbaka stenarna i liv nu pga röret :)

Har satt en liten värmefläkt där för att hålla plusgrader under natten. Står att man inte skulle använda murbruket under 5 grader.

• Vindsutrymme under renovering med isoleringsrulle och murad vägg, delvis reparerad med cement. Träbjälkar stöttar upp taket.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 13 till
  • Laddar…
Nu har kaminen flyttats och ställts på sina ben. Gick ganska bra trots 110kg :)

Innan detta så flytspacklade jag så underlaget är plant :)

• Kamin installerad på plan yta med verktyg bredvid, omgiven av tegelvägg.
    Skapa konto
  • Kamin på plats mot vägg, omgiven av verktyg och byggmaterial. Underlaget är flytspacklat. Tavla hänger bredvid på väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
Det går lite långsammare än vad jag velat men så blir det väll när det är osäkra moment. Tilluft till kaminen är fixad och fastgjuten.

Tilluftsrör fastgjutet i golvet och ansluten till en svart kaminstomme mot en tegelvägg, redo för installation av kaminen.
Skapa konto
Metallrör monterad i en fastgjuten bas under en kamin, med tegelvägg i bakgrunden.
Skapa konto
Rörinstallation i tak med tilluftsanslutning för kamin, synlig i rum med träpaneltak och klädhängare.
Skapa konto

Nästa steg är att koppla ihop kaminen med rökröret. Verkar bara som stosen ska stötas emot flänsen i kaminen och sen täta runt flänsen med något lämpligt material. Står inget i kaminens manual dock. När det är klart kan jag mura igen skorstenen och börja planera att mura in kaminen :)

Metallrör och tilluftskanal vid murad tegelvägg, del av installation till kaminprojekt.
Skapa konto
Närbild av kaminens anslutning där stosen ska möta flänsen, med synlig yttre del av kaminen och delar av tegelväggen i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 13 till
  • Laddar…
Så här långt kom vi i år. Murbruket tog slut så sista raden får bli när det finns tid. När kaminen är provtryckt ska jag få hjälp med att mura hela väggen då det ska bli synligt och jag har en tendens att kladda. Under tiden så ska vi börja på grabbens sovrum :)

Murad vägg med öppning för rör, omgiven av tegelstenar. Ett laserpass ligger vid sidan, används för att justera kaminen.
Skapa konto
Byggprojekt med halvmurad tegelvägg, oavslutad mur, ventilationsrör och plastskynke.
Skapa konto
Ofärdig tegelvägg med muröppning och ventilationsrör, påbörjat byggprojekt med upphängd byggplast i inomhusmiljö.
Skapa konto
Murad vägg med öppen tegel vid kaminen, byggarbete pågår, arbetet har stannat då murbruket tagit slut, plastskydd över kamin.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
Snyggt jobb. Runt stosen vid kamin och skorstensrör lägger du ett varv glasfiberband. Tror jag köpte på Jem och Fix eller Byggmax. Det var slut på asbetsband …

O Olaf3 skrev:
Snyggt jobb. Runt stosen vid kamin och skorstensrör lägger du ett varv glasfiberband. Tror jag köpte på Jem och Fix eller Byggmax. Det var slut på asbetsband …
Tack :)
Ja jag tror de hade band på Jula. Funderar på att isolera rökröret då det stod att det ska vara halvisolerat om man är på minimum-måtten. Och det är rätt nära på flera ställen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.