Larsa Larsa skrev:
Väldigt fint hus, gillar både arkitekturen och färgvalet!
Tack, ja färgen är lite annorlunda kanske! Inte alla som gillar den men jag tycker den passar in jätte snyggt.

B Beemaster skrev:
"Fisk3n"
Synd att du renkapade carportsöppningen. Såg riktigt konstnärligt ut.;)
Haha ja kanske skulle haft kvar den abstrakta linjen och kallat mig konstnär :)

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog vara snyggt om du sätter likadan kant ovanför carporten som resten av huset.
[bild]
[bild]
Jag funderade länge på det du säger, men mina vattbrädor var slut. Så jag gjorde det enkla före det snyggare och kapade linjen rakt av. Men jag håller med dig, hade blivit snyggare med en liknande list på carporten. Det får bli ett framtida projekt när jag har tid att fixa det.

J Jarlsgård skrev:
Imponerande bygge och en rejäl luring! Man lär inte tro att det är ett betonghus i grund och botten :)

Varför är det en glipa ovanför groventrédörren förresten? :thinking:
Nej det bli svårt för ögat att se om det är ett betonghus, det är först när man ska hänga upp en tavla man inser det.

Glipan är till för ett litet skärmtak ovan groventren. Ska fixa dit ett litet tak med pannor och såga in en plåt där.

• Gilla
MikaelKberg och 1 till
  • Laddar…
Aha! Då e jag med på notorna :D

Denna veckan har spenderats i garaget/verkstan. Nu har jag kommit så långt i verkstan som jag har tänkt. På måndag går jag tillbaka till mitt vanliga jobb och kommer att arbeta på kvällar och helger på huset. Vi har bestämt att jag ska ha två lediga kvällar hemma varje vecka. Dels för att få lite vila, samt även att dottern och sambon inte ska glömma av hur jag ser ut. Målet nu är att huset ska vara klart 1december då det nya barnet kommer.

Började med att plasta och glesa taket. Sen isolerade jag väggarna och plastas dom med. Dottern tycker det är kul att hjälpa till! Renoverad verkstad med isolerade väggar och gips under taket, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hjälper till i verkstad med isolerade väggar och nybyggd arbetsbänk.
Skapa konto

Sedan ett lager plywood på väggarna. Dessa skivor användes när jag gjöt valvet och har legat och väntat inne i huset på att få bli monterade. Jag skjuter fast plywooden med 50mm spik.
Renoverad verkstad med plywoodväggar och arbetsmaterial på sågbänk under arbetsprocess.
Skapa konto

Sedan gips i taket och därefter på väggarna. Jag gipsade halva taket själv innan en kompis kom och hjälpte mig. Det går att göra själv utan lyft om man skruvar fast lite klossar som man kan lägga skivan på.
En verkstad under konstruktion med isolering, plywoodväggar och halvfärdigt gipstak.
Skapa konto
Nyinstallerade gipsskivor på verkstadens tak med synliga skruvhuvuden och träreglar.
Skapa konto

Vägggipsen lyfte jag upp emot taket med hjälp av kofoten. Ett hörn av ett rum under renovering, med en kofot lutad mot en träblock för att lyfta en gipsskiva.
Skapa konto

Sen var det klart. Blev supernöjd. Äntligen får jag en verkstad att Mecka i. Även bra förvaring när jag ska göra plan 1 i huset.
Inredd verkstad med isolerade väggar och gipsade tak, plywood på golvet och en skottkärra med virke.
Skapa konto
Renoverad verkstad med gipsade väggar och tak, träskivor i skottkärra, och verktyg på golvet.
Skapa konto

Ett litet skärmtak snickrade jag ihop med. Spikade ihop det på sågbänken och sedan skruvade jag fast det på huset. Använde spillvirke som jag hade, inte världens vackraste kanske, men det skyddar dörren från vädret i alla fall!
Trätimmer under konstruktion på en grusig yta med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto
Nybyggt skärmtak av spillvirke vid sågbänk, med virkeshög och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Hemsnickrat skärmtak under konstruktion utomhus med sågbänk och virke i bakgrunden.
Skapa konto
Nysnickrat skärmtak i trä upplagt på en arbetsbänk utomhus med sågspån och en kapmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Hantverkat skärmtak av spillvirke monterat ovanför en vit ytterdörr på en ljusgrön trävägg.
Skapa konto
Renoverad husfasad med nytt skärmtak över dörren och ett fönster, byggmaterial synligt.
Skapa konto

Nästa vecka ska jag röja upp på tomten och köra några vändor till tippen, sen är det dags att gå in i huset och göra iordning plan 1.

• Gilla
Byggaren Bengt och 19 till
  • Laddar…
Heij83
Helt otroligt att se hur snabbt du jobbar, vilken inspiration.
Tycker själv att mitt bygge går i snigelfart när man jämför.

Riktigt kul att följa.

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Helt otroligt att se hur snabbt du jobbar, vilken inspiration.
Tycker själv att mitt bygge går i snigelfart när man jämför.

Riktigt kul att följa.
Tack, kul att höra!

Jag har ju snart 10år i yrket, så jag känner mig ganska bekväm med att snickra. Gillar att jobba på ackord och brukar ser det som en tävling med mig själv att lägga upp jobbet så det går så snabbt/smidigt/enkelt som möjligt. Sen har jag nästan alltid räknat ut hur jag ska göra allt, och vad ska jag göra sen. Väldigt sällan jag ställer mig och funderar på hur jag ska göra något moment, då jag redan har funderat ut det i soffan kvällen innan.

• Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Smart, kul att höra att det finns fler som gillar att optimera sitt arbetssätt

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Tack, kul att höra!

Jag har ju snart 10år i yrket, så jag känner mig ganska bekväm med att snickra. Gillar att jobba på ackord och brukar ser det som en tävling med mig själv att lägga upp jobbet så det går så snabbt/smidigt/enkelt som möjligt. Sen har jag nästan alltid räknat ut hur jag ska göra allt, och vad ska jag göra sen. Väldigt sällan jag ställer mig och funderar på hur jag ska göra något moment, då jag redan har funderat ut det i soffan kvällen innan.
Den ekonomiska av ackord gör att jag planerar på jobbet, hemma lägger jag mer tid på att fundera ut snyggaste/bästa lösningen. Baksidan med ackord är att det är den snabbaste lösningen som vinner :)

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den ekonomiska av ackord gör att jag planerar på jobbet, hemma lägger jag mer tid på att fundera ut snyggaste/bästa lösningen. Baksidan med ackord är att det är den snabbaste lösningen som vinner :)
Ja det finns ju för och nackdelar med ackord. Nackdelarna är väl att det är lite extrakostnader som man kunde varit utan, typ som när jag spikade ihop garaget på backen och sedan kunde lyfte upp allt med kran. Det gick snabbare och jag behövde slita mindre, men fick betala för en kran :) planering är nog så viktigt i alla byggen, stora som små :)

Nu när jag har börjat jobba igen går bygget på halvfart. Vi har gjort en planering, vecka för vecka om vad som ska göras på huset fram till inflyttning. Har ledigt tisdag och torsdag kväll men kommer även att arbeta dom lediga kvällarna om så krävs. Förhoppningsvis håller jag tidsplanen och kan vara ledig två kvällar varje vecka.

Denna vecka har jag anslutit dagvattenrören till stuprören på huset. Att gräva för hand måste vara det tråkigaste som finns. Dagvattenrör anslutna till ett stuprör vid ett hus med öppen grävd yta och grusig mark runtomkring.
Skapa konto

Jag har även dragit spirorören på vinden. Har nästan aldrig arbetat med ventilation förut men det gick väldigt smidigt att dra lite rör. Ventilationarn var förbi och kollade, han tyckte att det såg bra ut, ska ändra lite granna på rören bara. Spikade även upp en landgång uppe på vinden, dels för inspektion samt för att han som ska sprutisolera ska kunna arbeta enklare. Renoverat vindsutrymme med synliga träbjälkar, ventilationssystem och oavslutade väggar.
Skapa konto

Idag reglade jag upp väggarna på plan 1. Riktigt kul när man börjar förstå hur det kommer bli. Det är en sak att se rummen på en planritning än vad det är i verkligheten!
Ouppbyggd interiör i ett hus under renovering med reglade väggar och synliga elinstallationer.
Skapa konto
Nyuppförda träreglar för en inomhusvägg i en pågående husrenovering.
Skapa konto

Nybyggd veranda med öppen dörr visar reglade väggar inuti och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Nästa vecka ska det spikas råspont och gipsas på en sida av väggarna, samt att plasta+glesa vinden!

• Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Blir riktigt snyggt, imponerade :)
Om man kunde lika mycket själv så skulle man försöka på något liknande.

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Z Zezoz skrev:
Blir riktigt snyggt, imponerade :)
Om man kunde lika mycket själv så skulle man försöka på något liknande.
Tack M:)
Man klarar av allt bara man ger sig fan på det :)

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Vad heter färgen som du målat huset med? Påminner mycket om färgen på min friggebod, skulle behöva måla om den. =) Men vet inte namnet på färgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.