285 324 läst ·
442 svar
285k läst
442 svar
Villa Karlsson
Jag funderade länge på det du säger, men mina vattbrädor var slut. Så jag gjorde det enkla före det snyggare och kapade linjen rakt av. Men jag håller med dig, hade blivit snyggare med en liknande list på carporten. Det får bli ett framtida projekt när jag har tid att fixa det.Johannes Carlsson skrev:
Nej det bli svårt för ögat att se om det är ett betonghus, det är först när man ska hänga upp en tavla man inser det.J Jarlsgård skrev:
Glipan är till för ett litet skärmtak ovan groventren. Ska fixa dit ett litet tak med pannor och såga in en plåt där.
Denna veckan har spenderats i garaget/verkstan. Nu har jag kommit så långt i verkstan som jag har tänkt. På måndag går jag tillbaka till mitt vanliga jobb och kommer att arbeta på kvällar och helger på huset. Vi har bestämt att jag ska ha två lediga kvällar hemma varje vecka. Dels för att få lite vila, samt även att dottern och sambon inte ska glömma av hur jag ser ut. Målet nu är att huset ska vara klart 1december då det nya barnet kommer.
Började med att plasta och glesa taket. Sen isolerade jag väggarna och plastas dom med. Dottern tycker det är kul att hjälpa till!
Sedan ett lager plywood på väggarna. Dessa skivor användes när jag gjöt valvet och har legat och väntat inne i huset på att få bli monterade. Jag skjuter fast plywooden med 50mm spik.
Sedan gips i taket och därefter på väggarna. Jag gipsade halva taket själv innan en kompis kom och hjälpte mig. Det går att göra själv utan lyft om man skruvar fast lite klossar som man kan lägga skivan på.
Vägggipsen lyfte jag upp emot taket med hjälp av kofoten.
Sen var det klart. Blev supernöjd. Äntligen får jag en verkstad att Mecka i. Även bra förvaring när jag ska göra plan 1 i huset.
Ett litet skärmtak snickrade jag ihop med. Spikade ihop det på sågbänken och sedan skruvade jag fast det på huset. Använde spillvirke som jag hade, inte världens vackraste kanske, men det skyddar dörren från vädret i alla fall!
Nästa vecka ska jag röja upp på tomten och köra några vändor till tippen, sen är det dags att gå in i huset och göra iordning plan 1.
Började med att plasta och glesa taket. Sen isolerade jag väggarna och plastas dom med. Dottern tycker det är kul att hjälpa till!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sedan ett lager plywood på väggarna. Dessa skivor användes när jag gjöt valvet och har legat och väntat inne i huset på att få bli monterade. Jag skjuter fast plywooden med 50mm spik.
Logga in
Skapa konto
Sedan gips i taket och därefter på väggarna. Jag gipsade halva taket själv innan en kompis kom och hjälpte mig. Det går att göra själv utan lyft om man skruvar fast lite klossar som man kan lägga skivan på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vägggipsen lyfte jag upp emot taket med hjälp av kofoten.
Logga in
Skapa konto
Sen var det klart. Blev supernöjd. Äntligen får jag en verkstad att Mecka i. Även bra förvaring när jag ska göra plan 1 i huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett litet skärmtak snickrade jag ihop med. Spikade ihop det på sågbänken och sedan skruvade jag fast det på huset. Använde spillvirke som jag hade, inte världens vackraste kanske, men det skyddar dörren från vädret i alla fall!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka ska jag röja upp på tomten och köra några vändor till tippen, sen är det dags att gå in i huset och göra iordning plan 1.
Tack, kul att höra!Heij83 skrev:
Jag har ju snart 10år i yrket, så jag känner mig ganska bekväm med att snickra. Gillar att jobba på ackord och brukar ser det som en tävling med mig själv att lägga upp jobbet så det går så snabbt/smidigt/enkelt som möjligt. Sen har jag nästan alltid räknat ut hur jag ska göra allt, och vad ska jag göra sen. Väldigt sällan jag ställer mig och funderar på hur jag ska göra något moment, då jag redan har funderat ut det i soffan kvällen innan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Smart, kul att höra att det finns fler som gillar att optimera sitt arbetssätt
Den ekonomiska av ackord gör att jag planerar på jobbet, hemma lägger jag mer tid på att fundera ut snyggaste/bästa lösningen. Baksidan med ackord är att det är den snabbaste lösningen som vinnerF Fisk3n skrev:Tack, kul att höra!
Jag har ju snart 10år i yrket, så jag känner mig ganska bekväm med att snickra. Gillar att jobba på ackord och brukar ser det som en tävling med mig själv att lägga upp jobbet så det går så snabbt/smidigt/enkelt som möjligt. Sen har jag nästan alltid räknat ut hur jag ska göra allt, och vad ska jag göra sen. Väldigt sällan jag ställer mig och funderar på hur jag ska göra något moment, då jag redan har funderat ut det i soffan kvällen innan.
Ja det finns ju för och nackdelar med ackord. Nackdelarna är väl att det är lite extrakostnader som man kunde varit utan, typ som när jag spikade ihop garaget på backen och sedan kunde lyfte upp allt med kran. Det gick snabbare och jag behövde slita mindre, men fick betala för en kranRamnemark skrev:
Nu när jag har börjat jobba igen går bygget på halvfart. Vi har gjort en planering, vecka för vecka om vad som ska göras på huset fram till inflyttning. Har ledigt tisdag och torsdag kväll men kommer även att arbeta dom lediga kvällarna om så krävs. Förhoppningsvis håller jag tidsplanen och kan vara ledig två kvällar varje vecka.
Denna vecka har jag anslutit dagvattenrören till stuprören på huset. Att gräva för hand måste vara det tråkigaste som finns.
Jag har även dragit spirorören på vinden. Har nästan aldrig arbetat med ventilation förut men det gick väldigt smidigt att dra lite rör. Ventilationarn var förbi och kollade, han tyckte att det såg bra ut, ska ändra lite granna på rören bara. Spikade även upp en landgång uppe på vinden, dels för inspektion samt för att han som ska sprutisolera ska kunna arbeta enklare.
Idag reglade jag upp väggarna på plan 1. Riktigt kul när man börjar förstå hur det kommer bli. Det är en sak att se rummen på en planritning än vad det är i verkligheten!
Nästa vecka ska det spikas råspont och gipsas på en sida av väggarna, samt att plasta+glesa vinden!
Denna vecka har jag anslutit dagvattenrören till stuprören på huset. Att gräva för hand måste vara det tråkigaste som finns.
Logga in
Skapa konto
Jag har även dragit spirorören på vinden. Har nästan aldrig arbetat med ventilation förut men det gick väldigt smidigt att dra lite rör. Ventilationarn var förbi och kollade, han tyckte att det såg bra ut, ska ändra lite granna på rören bara. Spikade även upp en landgång uppe på vinden, dels för inspektion samt för att han som ska sprutisolera ska kunna arbeta enklare.
Logga in
Skapa konto
Idag reglade jag upp väggarna på plan 1. Riktigt kul när man börjar förstå hur det kommer bli. Det är en sak att se rummen på en planritning än vad det är i verkligheten!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka ska det spikas råspont och gipsas på en sida av väggarna, samt att plasta+glesa vinden!