God kväll!

Denna veckan har målningsarbetet fortsatt enligt planeringen. Bygget flyter på enligt våran tidsplan än så länge. Sambon är gravid och nästa barn kommer 1dec. Så tanken är att plan 1 ska vara färdigt tills det och vi ska kunna flytta in innan barnet är fött. Vi kämpar på så gott vi kan och förhoppningsvis blir vi klara i tid.

Denna vecka blev taken färdigmålade. Dom blev kanonfina med tanke på att jag har bredspacklat dom själv. Jag blev riktigt nöjd!

Väggarna är även färdigspacklade dom med, och det har klistrats en målarfilt på väggarna. Kanske är lite onödigt med målarfilt när man ska måla väggarna bara, men det blev inte sämre iaf.

Ett lager grundfärg på väggarna innan målarfilten. På väggarna i kök, vardagsrum och hall blir den en bröstning till underkant fönster.
Renoveringsrum med nyligen spacklade och grundmålade väggar samt ett färdigmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat rum med nymålade tak och spacklade väggar, arbetsbänk och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

Dottern är med och hjälper till ibland. Renoveringsarbete med nymålade vita tak och spacklade väggar, samt barn hjälper till på en arbetsbock.
Skapa konto

Hårda paket är bäst. Har skickat efter lite frässtål och lite nya verktyg. Man blir Harsom ett barn på julafton när man får hem nya fina verktyg. Jag har tänkt att jag ska bygga köket själv, så då får man utöka arsenalen lite !
Nyinköpta snickeriverktyg och frässtål i en pappkartong, redo för ett köksbygge.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 19 till
  • Laddar…
Godkväll!

Denna veckan har jag startat kompressorn igen och spikpistoler har fått jobba lite. Har flyttat upp på plan 2 och reglar upp väggarna. Vi har tänkt att bara inreda plan 1 och sedan flytta in. Därefter ska vi göra klart plan 2 när vi väl bor i huset. Dock så står ventaggregatet i ett teknikrum på plan 2, och det är ingen vits att regla upp det lilla rummet bara, utan jag bygger samtliga väggar på plan 2 när jag ändå har verktygen där.

På plan 1 har svärfar och sambon lagt några timmar på att stryka väggarna. Lite svårt att få en bra bild på väggfärgen, men den är beige i alla fall.
Renoverat rum med nymålade väggar i beige, oputsat område kvar vid fönster med utsikt över natur.
Skapa konto

Väggarna på plan 2.
Verktyg och trä på bord i ett byggprojekt inomhus med oisolerade väggar och takstolar.
Skapa konto

Nykonstruerade regelväggar och installationer på ett rått betonggolv i ett hus under uppbyggnad.
Skapa konto

Nybyggda träregelväggar på en övre våning med byggmaterial och stege, ofärdigt byggprojekt under arbete.
Skapa konto
En oinredd våning med träreglar som markerar framtida väggar och takstruktur, byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med nyuppförda träreglar för väggar på en betonggrund i ett tomt rum, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Fick lite tid över så jag började att installera min nya fräs i bordssåget. Fick inspiration av forumet. Tidigare hade jag en mindre boschfräs på detta sätt. Men den nya Triton fräsen var lite större och lite modifikation behövdes :) ska tillverka köket och lite skåp till huset, förhoppningsvis duger Triton fräsen för detta!
Nyinstallerad Triton-fräs i bordssåg på en hemmagjord arbetsbänk i ett under-renovering hus.
Skapa konto

Fönsterutsalningen blir av limfogfuru.
Byggverkstad med stapel av plywood och handöverfräs på ett arbetsbord i halvfärdigt rum.
Skapa konto

Idag städade vi det sista i det gamla huset och det är klart för överlämning. Ska bli skönt att bara ha 1 hus att fokusera på.

• Gilla
boschkenta och 24 till
  • Laddar…
Godkväll!

Denna veckan har gått i snickeriets stjärntecken och jag har äntligen fått börja med lite fin snickeri. Först på snickerilistan är att tillverka en dörr och en port till garaget. Detta för att få garaget tätt och uppvärmt så att jag kan flytta ut mina maskiner till garaget. Just nu befinner de sig i vardagsrummet inne i huset.

Det har hänt rätt mycket denna veckan, sambon med sina föräldrar körde flera lass till tippen i lördags, och den enorma hög med virke som låg på tomten är nu nästan borta. I fredags fick jag leverans av golvet till plan 1, alla lister till plan 1, råspont till Väggarna på plan 2, samt 2 buntar gips. Kanon dag att få leverans när det regnade hela dagen. Hela fredagskvällen spenderades med att bära in material. Jag var lagom mör i kroppen när jag var klar med det. Sen har även min kollega på jobbet varit förbi och hjälpt mig i helgen. Han enklade väggarna på plan 2, råspont och gips på ena sidan av alla väggar. Så nu är det fritt fram att dra elen där uppe med!

Jag själv har spenderat veckan med att bygga dörren och porten till garaget. Dörren blev jag klar med men porten är inte riktigt färdig.

Råspont och gips på plan 2.
Interiör av en byggarbetsplats med oisolerade träväggar och gipsklädda partier.
Skapa konto
Inredd verkstad med pågående dörrbygge, trämaterial på golvet och verktyg utspridda.
Skapa konto

Håll i hatten, nu blir det onödigt mycket bilder på dörrtillverkning.

Bitarna till dörrramen sågas till rätt profil.
Sågade träbitar med profiler på en dammig arbetsbänk, redo för dörrelementkonstruktion.
Skapa konto

Kontroll passning mot karm.
Närbild av en hand som håller ihop träbitar till en dörrram som visas i olika profiler, redo för montering.
Skapa konto

Sedan skruvas bitarna ihop till en ram.
Omonterad dörrram av trä ligger på en plywoodskiva i en verkstadsmiljö med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Detaljbild av hantverk i snickeri, träbitar till en dörrram ihopskruvade, stående på ett arbetsbord.
Skapa konto

Sedan 1 lager plywood på utsidan.
Utsida av handtillverkad dörr av plywood med spår för plåt, och verktyg synligt, i en snickarverkstad.
Skapa konto

Därefter vänds dörrbladet och isoleras samt 1 lager gips. (Ei30 krav på denna dörr)

Steg i tillverkning av en dörr: isolerat dörrblad med plywood och verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

Ett lager Plast.
En påbörjad dörrkonstruktion med plywood på utsidan och ett färdigställd dörrblad som ligger på några trästöd.
Skapa konto

För att sedan spika på 1 lager plywood på insidan. Alla spikar mäts in med omsorg. Plywooden blir färdig insida. Den ska dock målas.
Hörn av en hemgjord plywooddörr under tillverkning med hammare och talmeter på ytan.
Skapa konto

Nu vänds dörrbladet igen och pärlspont spikas på som utvändigt ytskikt.

Halvfärdig träkonstruktion av en dörr med pärlspont och plywood på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Längst ner på dörren ska det sitta en plåt. Har fräst bort lite av panelen för att skicka in den bakom. Plywood och isoleringsskikt i en dörr under tillverkning, sedd från sidan.
Skapa konto

Kontroll passning mot karm. Gångjärns placering och låskista ritas ut på dörr och karm.
Hantverk av en trä dörr i en verkstad med pärlspont panel och verktyg synliga.
Skapa konto

Mall för gångjärnsfräsning tillverkas.
Halvfärdigt dörrblad av trä med inskuren låsöppning, stödlist vid botten och anmärkningen 'Höger' på ovansidan.
Skapa konto

Mallen fungerar mer än väl.
Närbild av en träddörr under tillverkning med infästa gångjärn och profillerade kanter.
Skapa konto

Slutblecket fräses in.
Handöverfräs på träram i arbetsmiljö, för användning i tillverkning av dörrram.
Skapa konto

Passar som hans i Greta.

Träram för dörr med infälld gångjärnsfräsning och verktyg på snickarbänk.
Skapa konto

• Gilla
Casper Lie och 21 till
  • Laddar…
Dörren provmonteras i ett dörrhål i huset. Nu ska låskustan fräsas in.

Provmonterad träddörr i öppning med klämmor, ofärdigt hål för cylinderlås synligt.
Skapa konto
En dörr som provmonteras med klämmor, hål fräst för låskista, i en byggarbetsmiljö.
Skapa konto

Hans i Greta igen.
Provmonterad dörr med låskista i synligt träfodrad dörrkarm, felborrat hål för cylinder.
Skapa konto

Hål för trycke och cylinder borras. Tyvärr fick jag hålet till cylindern lite fel och får åtgärda med en större täckbricka.

En dörr med vit pärlspont provmonterad i öppning med synlig borrmaskin och träspån på betonggolv.
Skapa konto

Klart! Nu ska den grundmålas och sedan monteras.
Provmonterad vit dörr med träkarm i byggmiljö, synliga kablar och trämaterial på golvet.
Skapa konto

Nu dags för porten som är 30x25 i storlek. Två större dörrblad ska tillverkas.

Karm till porten på samma sätt som dörren. Träram på golvet och olika trädelar i bakgrunden av ett rum under renovering.
Skapa konto

Bitar till dörrramarna sågas till rätt profil.
Träbitar till dörrram sågas till rätt profil på en arbetsbänk inne i ett rum under renovering.
Skapa konto

Sedan skruvas de ihop till en ram. Använder mig av lite kreg grejer som jag har köpt.
Dörrram som hålls ihop med tvingar under tillverkningsprocessen.
Skapa konto

Färdig ram till det vänstra dörrbladet.
Dörrram av trä under konstruktion placerad mot en vägg med isoleringsmaterial och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Ett lager plywood på utsidan.
Halvfärdig träram till en dörr ligger på en arbetsbänk med plywood och verktyg i ett verkstadsrum.
Skapa konto

För att sedan vändas och isoleras.
Dörrblad under tillverkning på arbetsbänk, med isolering och träram synlig, i ett verkstadsrum.
Skapa konto

Sedan plast och ett lager plywood på insidan.
Närbild av hoppskruvad träram och plywoodskivor inför tillverkning av dörrblad.
Skapa konto
Ett nyttillverkat dörrblad av plywood ligger på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan vänds bladet igen och pärlspont spikas på utsidan.
Gjord träram med pärlspont på arbetsbänk, spikar och hammare syns.
Skapa konto

Nu var det färdigt för denna vecka. Återkommer nästa söndag igen. Tack för mig.

• Gilla
hellokonrad och 29 till
  • Laddar…
Kul med veckovisa uppdateringar :)

Varför råspont? Billigare eller bara mer rejält?

Hojte Hojte skrev:
Kul med veckovisa uppdateringar :)

Varför råspont? Billigare eller bara mer rejält?
Kul att du gillar det :) söndag kväll är rätt lugnt för mig och när dottern har somnat passar det bra att skriva ner veckan som har varit.

Det blir bättre än med osb eller plywood. Ligger bra till prismässigt gentemot osb och plywood. Fast den stora anledningen till att det är råspont är att det är betydligt enklare att ta in materialet, och hantera det inomhus när man är själv. Betydligt lättare att bära in några brädor i taget än stora skivor.

• Gilla
Mikeson och 6 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Kul att du gillar det :) söndag kväll är rätt lugnt för mig och när dottern har somnat passar det bra att skriva ner veckan som har varit.

Det blir bättre än med osb eller plywood. Ligger bra till prismässigt gentemot osb och plywood. Fast den stora anledningen till att det är råspont är att det är betydligt enklare att ta in materialet, och hantera det inomhus när man är själv. Betydligt lättare att bära in några brädor i taget än stora skivor.
Så egentligen enda negativa är tjockleken? Man förlorar någon centimeter på varje Vägg ;)
Tycker nästan det bör vara vanligare om det ligger liknande i pris :thinking:

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Så egentligen enda negativa är tjockleken? Man förlorar någon centimeter på varje Vägg ;)
Tycker nästan det bör vara vanligare om det ligger liknande i pris :thinking:
Ja det gör ju väggen något tjockare. Det tar ju lite längre tid att montera jämfört med skivor, men på en vanlig villa så är tiden för montering av träskivor kontra råspont så lite att det inte ens är att räkna med.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Godkväll, dags för en ny uppdatering!

Denna veckan snickrades dörren och porten färdigt och i torsdags monterades dom. Blev kanon nöjd med resultatet. Det som återstår är tätningslister, plåtar och lite färg. De kommer att målas till sommaren när det blir lite bättre väder för det. Denna helgen har jag och min far nu spacklat garaget. Vi han med 2 spacklingar i helgen så det blir att spackla en sista gång till veckan. Sambon och hennes föräldrar har målat listerna till plan 1.

Tog inte lika mycket bilder på denna veckas arbete, att fotografera spackel och färg som torkar känns sådär kul. Här kommer lite mera bilder på portarna.

Alla beslag till portarna fräste jag in medans dörrbladet låg på arbetsbordet.
Dörrbeslag som är fräst in i ett träportblad på ett arbetsbord.
Skapa konto
Nybyggd vit port liggandes i snickarbod med infällda beslag, redo för montering.
Skapa konto
Nysnickrad träport på arbetsbord i ett garage med insatta dörrbeslag, verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan montering.
Nymonterad vit dörr och port i ett garage, omgiven av träramar väntande på tätning och målning.
Skapa konto
Nyinstallerad port i ett ofärdigt garage med spacklade väggar och verktyg på golvet.
Skapa konto

Dörren. Här hade jag förberett och gipsat smygarna i somras när jag gipsade garaget.
Ommålad dörr monterad i en spacklad vägg med synliga tätningsskikt vid golvet i ett garage.
Skapa konto

• Gilla
Thomas Björklund3 och 16 till
  • Laddar…
Söndag kväll och uppdateringsdags!

Denna veckan har garaget spacklats färdigt och taket är målat 2 ggr.

Elen på plan 2 är färdigdragen och 2 killar från jobbet hjälpte mig i helgen med att gipsa taket och börja bygga igen väggarna. Kvarstår gör 20 gipsskivor och lite råspont. Den tunga biten med att gipsa taken är idag klar.

Själv har jag gjort lite fönstersmygar. Riktigt kul att hålla på med lite finlir. Fönsterna blir dessutom kanon fina vilket gör det ännu roligare. De ska nu målas och det görs till veckan!

Tak gipsade och väggarna är på väg att byggas igen.
Interiör bild av en konstruktion med nygipsade tak och väggar i olika stadier av uppbyggnad, några gipsskivor lutar mot väggen.
Skapa konto

Tak i ett renoveringsprojekt gipsat med synliga skarvar och infällda spotlights, bredvid ett fönster med utsikt.
Skapa konto

En verktygsvagn är bra att ha. Här har jag med mig vagnen till varje fönster, smidigt sätt att transportera infästning och verktyg mellan arbetsplatserna.
Verktygsvagn i ett renoveringsprojekt med borr, snusdosa och verktyg framför ett fönster med osparade smygar.
Skapa konto

Borrar fast bitar av plywood som jag shimsar ut för att få smygen rak och i rätt liv.
Nyinstallerad fönsterbräda i ett rum med oslipade väggar och verktyg synligt i förgrunden.
Skapa konto

Snusdosan ger en bra radie till fönsterbrädan.
Snusdosa används som mall för rondingen på en fönsterbräda under arbete med måttstock och sågspån i bakgrunden.
Skapa konto

Nykonstruerad träfönstersmyg och fönsterbräda med rundad kant och synlig plywoodshimsning.
Skapa konto

Sovrumsfönster, här sätts ett foder under fönsterbrädan.
Renoverat rum med nyinstallerat fönster och verktyg på fönsterbrädan, under arbete.
Skapa konto

Vardagsrum fönster, här blir den väggpaneler till undersidan fönster, så här ser det lite annorlunda ut.
Nyinstallerat fönster med nyligen tillverkade fönstersmygar i ett rum under renovering, med utsikt över ett landskap.
Skapa konto
Nyinstallerade fönster med skyddsfolie kvar på rutorna och nymonterad fönstersmyg, i ett rum under renovering.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 19 till
  • Laddar…
Insåg nu att mina bilder på färdiga fönster blev lite väl mörka, ska fixa bättre bilder i veckan!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättesnygga detaljer med lister runt fönstren och fönsterbrädorna

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ser sjukt bra ut! :)

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
P
En liten detaljfråga. Hur fäster du smyg och fönsterbräda, lim mot karm och dina shims av plywood?

Jerfed skrev:
En liten detaljfråga. Hur fäster du smyg och fönsterbräda, lim mot karm och dina shims av plywood?
De spikar jag med dyckert i schimsen. Fodren limmar jag i girningen.

• Gilla
Plupp 170879
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.