Villa Karlsson

20k läst  70 svar

1. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Grymt bra jobbat (y)

• Laddar…
  2. F
    Medlem Nivå 7
    Arbetet med väggarna fortsätter. Denna vecka bjöd naturen på snö, hagel, regn, vind och solsken varje dag hela veckan. Sista vägggjutningen gick bra. Två av väggformarna kunde återanvändas. Den sista väggen vid balkongen fick jag såga om formarna lite.

IMG_20190503_104612.jpg IMG_20190503_083906.jpg IMG_20190506_072323.jpg IMG_20190506_092006.jpg

Dagen efter gjutning var jag och hämtade 2 limträpelare som ska bära upp nockbalken. Jag hade beställt allt material till taket så att när lastbilskranen kommer och lyfter de sista väggarna åker han förbi brädgården och hämtar takmaterialet. Så då passade jag på att slänga upp pelarna så att jag kunde få upp nockbalken när kranen ändå var på plats.
    IMG_20190507_154548.jpg

3. F
    Medlem Nivå 7
    Då var det dags! Sista lyftet! Allt gick bra som vanligt och de 3 sista väggarna passade som Hans i Greta. Dock en väldigt blöt och trist dags att jobba utomhus. Väldigt kul att se formen på själva huset. Det blir som vi har tänkt oss. Svårt att föreställa sig hur stort huset blir i verkligheten när man ritar det på papper från början. Vi är väldigt nöjda iaf. Nu återstår bara en liten gjutning. De reglarna som är påskruvade på väggen är bara för att hålla ihop den under lyftet.
    IMG_20190508_100925.jpg

Nu står hon där! Helt komplett, redo att kläs med tak och fasad! IMG_20190508_112035.jpg

Inför den sista väggmonteringen passade jag på att beställa nockbalkarna, planken till åsarna, glespanel och masonite till luftningen. Så lastbilen fick ta en sväng förbi brädgården och hämta mitt material, sedan lyfte vi upp väggarna, en av nockbalkarna samt materialet till taket. Smidigt att få material upplyft när man ändå har en kran på plats.

IMG_20190508_124006.jpg IMG_20190508_114608.jpg IMG_20190508_114605.jpg

Nu återstår endast en liten gjutning på detta hus, nämligen att gjuta fast väggen vid balkongen.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Imponerande och kul att se! :)

Berätta lite mer om konstruktionsarbetet och beräkningarna! Ritade du upp allt själv och bad sedan en konstruktör räkna på det gällande armering osv? Var det svårt att hitta någon som kunde hjälpa till med detta och vad kostade det?

5. F
    Medlem Nivå 7
    Tackar! Satt precis och läste igenom din tråd. Något som är imponerande är ditt hus! Mitt hus är bara en vanlig villa!

Själva huset ritade jag själv, tog lite idéer från olika kataloghus och tillsammans med sambon fick vi fram det hus vi ville ha. När vi ritade huset visste jag att jag skulle bygga med Betongstomme jag hade det i bakhuvudet hela tiden.

När det kommer till konstruktionen så ritade jag geometrin i alla väggar. Ritade även valvet och plattan och fick fram en byggsats som jag visste skulle gå smidigt att tillverka och montera. Sedan lämnade jag mina handritade ritningar till en konstruktör som räknade på det hela. Han datoriserade sedan mina pappersritningar och ritade in armering, lyftöglor, dubb osv. Han gjorde tillverkningsritningar till alla väggar. Kostnaderna för konstruktören blev inte alls dyra då detta gick rätt snabbt för honom när allt var förberett.

6. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för de berömmande orden! Tycker du gör ett fantastiskt jobb i snabb takt och dessutom verkar göra allt själv. Mitt projekt består än så länge av papper och en (iof ganska imponerande) grop.

Tyvärr tror jag inte att denna metod fungerar för mig pga både platsbrist och väldigt osymetrisk konstruktion.... (?), men spännande att få inspiration och idéer.
    Övervägde du att gjuta bjälklag med pevaplåt? Varför inte isf?

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 7
    Jag har planerat detta ganska så länge och gått igenom allt i huvudet flera gånger! Har hjälp från jobbet till ca 50%, annars görs det mesta mellan 7-4 på vardagar och sen brukar det bli några timmar på helgerna med.

Combideck var aldrig något alternativ. Har gjort några sånna bjälklag och i en industri eller större byggnad kan jag köpa plåtens fördelar. Det går något snabbare att forma och går säkert att dra ut spännvidderna lite. Nackdelen med plåten är att man ej får färdig undersida. Det måste glesas och gipsas i efterhand. Detta slipper man med en traditionell valvform. Där räcker det med att slipa skivskarvarna och sen spackla och måla. Sen är det alltid mycket enklare att jobba med trä än med plåt. I mitt projekt försöker jag att dra ut på kronorna så mycket som möjligt och har hittat användning för nästan allt formvirke jag får över, så att gjuta med plåt hade både blivit dyrare och tagit längre tid.

Ett alternativ som man kan överväga är ett plattbärlag, då får man färdig undersida, dock är det lång beställningstid och kan tänka mig att plattorna får man nog betala lite för.

8. S
    Medlem Nivå 6
    Ah, jo jag har precis samma funderingar kring plåten...den tid man sparar på gjutningen kanske man ändå får lägga på att få till det snyggt på undersidan...? Vore intressant att veta hur totalhöjden blir för de olika lösningarna (vid en viss belastning) jag misstänker att combideck/peva blir tjockare. Plattbärlag är ju en intressant "kompromiss" som sagt, men kräver väl dock kran. Vore intresssant med en prisuppgift.

9. F
    Medlem Nivå 7
    Japp, tror inte combidecken är till fördel alls. Jag gjuter mitt valv 23,5cm. Sen spikar jag glespanel och sen ett furugolv på det. Totalhöjden blir ca 275mm.

Man måste ha någonstans runt 23cm valv om man ska få in Vent och avlopp i valvet. När vi bygger lägenheter brukar valven ligga på 27cm.

Ska man gjuta combideck så blir ju valvet 4cm högre pga av gles + gips i underkant.

10. T
    Lösvirkesbyggare Nivå 17
    Mäktigt bygge med betong! Själv byggde jag mitt hus med lättbetong och tyckte det va slitsamt men det är det ju också på ett annat sätt. Mkt jobb med allt formnings arbete förstår jag så lycka till nu med resten av dom lite roligare momenten :D

Lycka till och kör hårt!

• Laddar…
  11. F
    Medlem Nivå 7
    Dagen efter sista montaget fixade jag den sista skarvgjutningen. Det ösregnade hela dagen. Det blev tyvärr inga bilder på den sista lilla formen. Det var en mindre gjutning iaf, ca 150l bara. Detta blandades med visp.

Dagarna som följde bestod av varierande mängd nederbörd så att börja med taket var ej aktuellt. Istället tog jag det lite lugnt. Ingen vits att stå ute i regnet om man inte måste! Men så förra lördagen kom solen fram och vädret framöver skulle vara hyfsat stadigt. Nu var det dags att plocka fram sågen och sätta tänderna i virket.

Började med att sätta fast limträbalken i väggarna. Vinklar köptes och min far hjälpt mig att bearbeta vinklarna. När far hjälper till lämnas inget åt slumpen och ett bra resultat är givet. Därför borras hålen i vinklarna med en fräs.
    IMG_20190509_174513.jpg
    Dessa vinklar svetsas sedan fast i betongen. Blir stabilt som Dr. Alban sa.
    IMG_20190510_103803.jpg

Därefter skulle åsarna till baksidan tillverkas. Jag hade borrat fast en regel på långsidorna som åsarna vilar på. I toppen ligger dom på limträbalken. Åsarna består av 2st 2x8". Och sedan en 2x8" i underarmen. Kommer ej ha öppet upp till nock.

Betydligt roligare verktyg som används nu! Gjorde sågbänken lite bredare så kunde jag både såga och spika ihop åsarna på sågbänken. IMG_20190511_161533.jpg
    IMG_20190511_135021.jpg
    IMG_20190511_162443.jpg IMG_20190511_162039.jpg IMG_20190511_174711.jpg

Tak är helt klart ett väldigt trevligt arbetsmoment!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: