285 056 läst ·
442 svar
285k läst
442 svar
Villa Karlsson
TS kanske bygger i betong men struntar i att skaffa barn, allt för miljöns bästa....Talvan skrev:
Dessutom så har du själv i tidigare inlägg frågat hur du skall bygga din 45kvm stora källare.... Gör du den i trä eller?
Följer!
Jag kan tänka mig att de stora väger strax under fyra ton. Men det är bara en uppskattning då vi ej har mått eller tjocklek. TS får lämna facit..T twoody skrev:
Jag reagerade också på det, men tänkte givetvis att det ej var färdigt. Tyckte då visserligen det var konstigt att mattan redan låg över..
Finns det någon speciell anledning till att du inte fixade ytan direkt på betongen när du ändå gjöt dem själv?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kul med många intresserade! Ska försöka svara så gott jag kan!
Yes, det blir ett platsgjutet valv när plan 1 är monterat.
Själva betongen klarar av regn och vind utan att ta skada. Det är isoleringen som blir blöt under byggtiden. Stenull är ju organiskt och tar ej skada av fukt, dock försämras isoleringsvärdet när det är blött. Denna stomma består enbart av betong och isolering så jag räknar inte med att det ska vara några som helst problem under byggtiden.N Noseone skrev:
Japp, roligt litet experiment detta! Väggarna består av 150mm betong och 200mm isolering, sedan vindpapp och spikläkt och träfasad. Har för mig att jag fick ett u-värde kring 0,17/m2 vägg. Finns inga direkta köldbryggor förutom spikarna som håller fast isoleringen.Johannes Carlsson skrev:
Japp, får gjuta in alla eldosor i väggarna. Dessa kopplas sedan ihop i valvet.H Husqvarna220Ac skrev:
Tackar! Håller helt med dig angående synliga hörn. I detta hus kommer jag spika utsalning samt foder kring alla fönsterhål.M matsv201 skrev:
Fasaden kommer att fästas med längre skruv genom isoleringen. Har provat det förut på ett hus med bra resultat! Hoppas det går lika smidigt med mitt egna när jag väl är där!D Djurmo skrev:
Helt klart att betong har stor miljöpåverkar, det kan jag ingen förneka. Även isolering är en stor bov i mijlödramat angående byggnader. Tänker då på cellplast, stenull och glasfiberull. Ett hus helt i trä vore det klimatbästa, tyvärr bygg det ej många sådana.Talvan skrev:
Väggarna väger mellan 2,5-4 ton styck på plan 1. De väggarna med ett större fönsterhål vill jag minnas vägde strax över 3 ton. Voterna är 500x300mm 5 12mm järn i uk samt 2 12mm järn i ök. Under voterna ligger cellplast s300. Inne i huset blir det 2 pelare sen. Dessa står på 2 plintar 2000x2000x300 med 11+11 12mm järn. Min konstruktör har räknat på det och han säger att det hållerT twoody skrev:
Angående ytan på plattan tycker jag att det räcker att sloda den nogrannt när den ändå ska beläggas med ytskikt senare. Garaget hade jag absolut kunnat glätta, men jag överlever gott med en slodad yta i garaget. Skulle jag tycka att det blir ett problem i framtiden får jag plocka fram slipen helt enkelt.C C.Lundin skrev:Jag kan tänka mig att de stora väger strax under fyra ton. Men det är bara en uppskattning då vi ej har mått eller tjocklek. TS får lämna facit..
Jag reagerade också på det, men tänkte givetvis att det ej var färdigt. Tyckte då visserligen det var konstigt att mattan redan låg över..
Finns det någon speciell anledning till att du inte fixade ytan direkt på betongen när du ändå gjöt dem själv?
Ett "modernt" hus hade jag aldrig fått bygga på denna plats av marksäljaren. Han var väldigt nogrann med att köper ni en tomt av mig ska det passa in i omgivningen. Det var lite kravet för att få bli vid tomten. Sen gillar jag och min sambo "vanliga, äldre" hus om man nu kan kalla det så. Tanken är att det ska se ut som en stilig träkåk när det är färdigt. Det där med arkitekt har jag funderat nu på i efterhand. En arkitekt hade absolut sett saker med tomten som vi ej ser. Han hade säkert haft många bra ideer men än sålänge är vi nöjda med hur det kommer att bli. Får hoppas att vi är nöjda när det är färdigt.Hemmakatten skrev:
Vägggjutning nr 2. I denna gjutning tillverkas de resternade väggarna på plan 1. Även 2 pelare som skall bära valvet tillverkas. Tyvärr blev det ej lika många kort denna gången. Gjutningen gick snabbare denna gången. Alla formar som gjöts med i första omgången återanvändes då väggarna har samma mått. Det som skiljer är fönster och dörrhål. Så några fönsterformar fick jag såga om och minska lite. Vill minnas att vi att jag började forma på tisdagen och gjöt väggarna torsdag eller fredag eftermiddag.
Visa bilaga 328973
Väggarna fick brinna över helgen och monterade utan problem veckan efter! Yttersta lagret av isoleringen lossnade på ena väggen denna gången. Den kunde jag utan problem bara trycka tillbaka.
Denna dag var jag väldigt nöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggarna fick brinna över helgen och monterade utan problem veckan efter! Yttersta lagret av isoleringen lossnade på ena väggen denna gången. Den kunde jag utan problem bara trycka tillbaka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna dag var jag väldigt nöjd.
Anlitar man arkitekt är det inte "ert" hus längre. Man bygger inte eget hus så ofta så det är lika bra att passa på att rita det själv enligt eget huvud när tillfälle ges och det blir bra mycket intressantare (för mig i alla fall) än arkitektritade likformiga hustyper med platta tak utan takfot.F Fisk3n skrev:Kul med många intresserade! Ska försöka svara så gott jag kan!
Själva betongen klarar av regn och vind utan att ta skada. Det är isoleringen som blir blöt under byggtiden. Stenull är ju organiskt och tar ej skada av fukt, dock försämras isoleringsvärdet när det är blött. Denna stomma består enbart av betong och isolering så jag räknar inte med att det ska vara några som helst problem under byggtiden.
Japp, roligt litet experiment detta! Väggarna består av 150mm betong och 200mm isolering, sedan vindpapp och spikläkt och träfasad. Har för mig att jag fick ett u-värde kring 0,17/m2 vägg. Finns inga direkta köldbryggor förutom spikarna som håller fast isoleringen.
Japp, får gjuta in alla eldosor i väggarna. Dessa kopplas sedan ihop i valvet.
Tackar! Håller helt med dig angående synliga hörn. I detta hus kommer jag spika utsalning samt foder kring alla fönsterhål.
Fasaden kommer att fästas med längre skruv genom isoleringen. Har provat det förut på ett hus med bra resultat! Hoppas det går lika smidigt med mitt egna när jag väl är där!
Helt klart att betong har stor miljöpåverkar, det kan jag ingen förneka. Även isolering är en stor bov i mijlödramat angående byggnader. Tänker då på cellplast, stenull och glasfiberull. Ett hus helt i trä vore det klimatbästa, tyvärr bygg det ej många sådana.
Väggarna väger mellan 2,5-4 ton styck på plan 1. De väggarna med ett större fönsterhål vill jag minnas vägde strax över 3 ton. Voterna är 500x300mm 5 12mm järn i uk samt 2 12mm järn i ök. Under voterna ligger cellplast s300. Inne i huset blir det 2 pelare sen. Dessa står på 2 plintar 2000x2000x300 med 11+11 12mm järn. Min konstruktör har räknat på det och han säger att det hållerYes, det blir ett platsgjutet valv när plan 1 är monterat.
Angående ytan på plattan tycker jag att det räcker att sloda den nogrannt när den ändå ska beläggas med ytskikt senare. Garaget hade jag absolut kunnat glätta, men jag överlever gott med en slodad yta i garaget. Skulle jag tycka att det blir ett problem i framtiden får jag plocka fram slipen helt enkelt.
Ett "modernt" hus hade jag aldrig fått bygga på denna plats av marksäljaren. Han var väldigt nogrann med att köper ni en tomt av mig ska det passa in i omgivningen. Det var lite kravet för att få bli vid tomten. Sen gillar jag och min sambo "vanliga, äldre" hus om man nu kan kalla det så. Tanken är att det ska se ut som en stilig träkåk när det är färdigt. Det där med arkitekt har jag funderat nu på i efterhand. En arkitekt hade absolut sett saker med tomten som vi ej ser. Han hade säkert haft många bra ideer men än sålänge är vi nöjda med hur det kommer att bli. Får hoppas att vi är nöjda när det är färdigt.
Det är en utmaning det ni gör på många sätt, men ha förtröstan, i slutändan blir det bra eller mycket bra, men aldrig perfekt, då man lär sig saker under resans gång.
Jäv-igt fräckt!!