Villa Ingeltorp, stenhus i Ytong på skånska landsbygden

13k läst  54 svar

1. vibyggerhus
    Medlem Nivå 8
  2. X
    Medlem Nivå 7
    Riktigt bra jobbat, ser jättefint ut. Bra finish på arbetet :)

Hur var pannorna att lägga? Vi gillar dessa väldigt mycket, fast den enkupiga E13. Men orolig för att det ska vara ett h-vete att lägga.

När och vem blir det som putsar garaget? Tjock- eller tunnputs?

3. vibyggerhus
    Medlem Nivå 8
    Tack så mycket!

Vi har fått höra att enkupiga är svårare att lägga. Men att lägga dessa var ingen utmaning i jämförelse med många andra moment vi gjort på bygget. Vi slog med snöre var tredje rad så det blev raka och fina linjer. Sen satte vi även underspänne på varenda panna så det tog lite extra tid men nu ligger de kvar i stormarna.

Det ska putsas nu i vår och det är min sambos pappa som håller i sleven. Det blir tjockputs men har inte bestämt struktur. Lutar åt slätputs eller kvastat. Vi tjockputsade även invändigt.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Ni bygger verkligen ett riktigt fint hus och garage ! Jag håller själv på med ett husbygge där ytterväggarna ska vara i lättbetong. Jag ska nu köpa in lättbetongen och undrar därför vilken typ av lättbetong ni har till ytterväggarna och hur den var att arbeta med ?
    Har ni ”Ytong lågenergi” med densitet 300 kg/m3 ?

5. R
    Medlem Nivå 9
    Imponerande av hur fort ert bygge går. Själv har jag snart hållit på i två år sedan byggstart. Proffsigt byggledning (y)

• Laddar…
  6. vibyggerhus
    Medlem Nivå 8
    Hej och tack så mycket! Ja, vi har 365 mm Ytong lågenergi till garaget som är byggt nu. Men till huset blir det 480 mm lågenergi.
    Den är lätt att arbeta med. Inga problem att säga med en lättbetongsåg för hand. Men när vi skulle klyva ett skift på höjden så hyrde vi en såg och det ångrar vi inte.

7. K
    Medlem Nivå 1
    Det går verkligen framåt för er! Bra jobbat!:D(y)
    Har själv börjat med vårt bygge. Planen är att gjuta till påsk. Kör själv med 300 mm block till garaget och 365 mm till huset.
    Har ni bestämt er angående innerväggarna i huset? Blir det lättbetong eller trä?

• Laddar…
  8. vibyggerhus
    Medlem Nivå 8
    Nä, innerväggarna är inte bestämda. Funderar på att ha lättbetong runt badrum för att slippa fuktproblem och kunna rolla på tätskiktet. Sen ha trä i de väggar där vi vill ha skjutdörrar. Men då kommer inte ytskikten bli samma i rummen med både betong och gipsväggar..

9. X
    Medlem Nivå 7
    Ni kan ju gipsputsa insidan av ytterväggarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: