Heij83
H hagv skrev:
Kanske blir nån form av sprutad isolering...?
Kommer att blåsa isolering när alla reglar är på plats.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Var gjort samma resa under vintern, med cellulosa. Blev svinbra. En nackdel, som inte drabbar dig eftersom det är vår, är att isolering och därmed värme kommer relativt sent. Innan du blåser vill du dra elen, och innan du drar elen vill du regla alla innerväggar. När du ändå håller på är det smidigt att skiva en sidan av alla innerväggar innan du drar elen.

Heij83
Nu börjar det bli riktigt spännande.
Fick precis K-ritningarna för ventilationen

Hoppas att kunna påbörja detta arbete i helgen
CAD-ritning som visar plan för ventilationsystem med färgkodade rör och kanaler i perspektivvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Underbart när man får hjälp att bära :crysmile:
Får ju passa på så länge han vill hjälpa till.

• Barn i jacka och jeans som leker med stora ventilationsrör ute på en grusväg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Ojojoj vad har man gett sig in på :thinking: nu gäller det att klura ut vad som är vad på ritningen

• Byggplats med många ventilationsrör och komponenter utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
gunsven och 5 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ojojoj vad har man gett sig in på :thinking: nu gäller det att klura ut vad som är vad på ritningen
Om det blir rörigt och krångligt med ritningar mm så rekommenderas kvällsavkoppling med Terry Gilliams film Brazil :-)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Skriv om du behöver hjälp, vi tillverkar såna detaljer på mitt jobb. Jag kan försöka iaf, har jobbat där i snart 16 år och har en högre position, men har ändå inte koll på alla grejer som tillverkas :oops:

• Älska
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Får nog att säga att det går ganska bra med ventilationen.
Tejpar alla skarvar trotts att det kanske inte behövs men känns bättre att vara på säkra sidan.
Det jag nu kan konstatera är att det blir trångt i kattvinden. In i detta utrymme ska även imkanal och fläktmotor.

• Ventilationsrör och isolering installerade i trång kattvind med tejpade skarvar.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett tipps, om du vill ha ett lufttätt hus, är att använda manchetter på alla ställen där du går igenom ångbromsen. Sparar mycket tid och blir tätt. Kostar inte många kronor i sammanhanget.

Tomture61
Själv popnitade jag alla skarvar + tejp

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv popnitade jag alla skarvar + tejp
Jag tejpar och skruvar

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Heij83
N nybyggarn3 skrev:
Ett tipps, om du vill ha ett lufttätt hus, är att använda manchetter på alla ställen där du går igenom ångbromsen. Sparar mycket tid och blir tätt. Kostar inte många kronor i sammanhanget.
bra tips men tyvärr försent.
Har blivit en fena på att tejpa, så ska förhoppningsvis kunna få det tätt ändå.

Redigerat:
Heij83
Fy faaan vilket tråkigt moment att brandisolera imkanalen

• Brandisolerad imkanal med folieklätt material ligger på en arbetsbänk under renovering.
    Skapa konto
Tomture61
Eller hur ! Fick reda på av sotaren som besiktigade min imkanal att isoleringen är till för att hejda kondens på utsidan/insidan av röret .

Heij83
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eller hur ! Fick reda på av sotaren som besiktigade min imkanal att isoleringen är till för att hejda kondens på utsidan/insidan av röret .
men då skulle det ju räcka med kondens strumpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.