39 874 läst ·
135 svar
40k läst
135 svar
Villa-75, dålig lukt.
Har ni bytt syll och golv till nivell med fläkt så har ni gjort allt där. Bra.
Vi kommer göra såhär:
Vi börjar med ytterväggen rum för rum där vi river allt, vi behåller gamla reglar. Ozonbehandlar det rivna rummet.
Vi anlitar en snickare som bygger om och bygger rätt. I vårat fall ville vi ha en äldre snickare till ett äldre hus
Det ska inte komma in luft via ytterväggen in till boendemiljön. I vårat fall var det inte alls tätt luktar kopiöst mycket i ytterväggen, massor massor.
När vi gått hela vägen runt så ozonbehandlar vi eller joniserar hela huset denna gång.
Vi ser till att även byta innertak rum för rum om ni har poröst innertak, så som tretex, när vi ändå river allt annat.
Efter vi gjort detta kan jag uppdatera, men jag har en stark känsla att ytterväggen är våran bov i dramat, detta betyder inte att man inte ska byta syll/golvkonstruktion vilket vi även gjort och det blev mkt bättre.
Jag kom till en punkt där jag blev less folk och deras gissningar, tänker man logiskt så ska lukten försvinna om du byter ut material som är skadat. När man gjort detta så är det endast innerväggar och möjligtvis tak/vindan som kan vara orsak.
Vi kommer göra såhär:
Vi börjar med ytterväggen rum för rum där vi river allt, vi behåller gamla reglar. Ozonbehandlar det rivna rummet.
Vi anlitar en snickare som bygger om och bygger rätt. I vårat fall ville vi ha en äldre snickare till ett äldre hus
Det ska inte komma in luft via ytterväggen in till boendemiljön. I vårat fall var det inte alls tätt luktar kopiöst mycket i ytterväggen, massor massor.
När vi gått hela vägen runt så ozonbehandlar vi eller joniserar hela huset denna gång.
Vi ser till att även byta innertak rum för rum om ni har poröst innertak, så som tretex, när vi ändå river allt annat.
Efter vi gjort detta kan jag uppdatera, men jag har en stark känsla att ytterväggen är våran bov i dramat, detta betyder inte att man inte ska byta syll/golvkonstruktion vilket vi även gjort och det blev mkt bättre.
Jag kom till en punkt där jag blev less folk och deras gissningar, tänker man logiskt så ska lukten försvinna om du byter ut material som är skadat. När man gjort detta så är det endast innerväggar och möjligtvis tak/vindan som kan vara orsak.
Redigerat:
Har pratat med pegasus idag. De som analyserade material (syll och asfaboard) samt gjorde vår luftanalys. Vi har inga fenoler kvar. Endast anisoler som i sig är en källa tydligen. Allt som innehåller anisoler måste bytas sa de. I vår syll finns det tetrakloransiol och trikloranisol. Vi har inte bytt den tidigare. I asfaboarden finns tetrakloransiol.Michael8418 skrev:
Har ni bytt syll och golv till nivell med fläkt så har ni gjort allt där. Bra.
Vi kommer göra såhär:
Syllen borde inte påverka inomhusmiljön då vi har ventilerat golv (nivell). Det gjorde vi för några år sedan samtidigt som vi tog bort nergjutet penslat trä i plattan.
Intressant. Menar de (Pegasus) att fenolerna i det tryckta virket har brutits ned till anisoler men att dessa i sin tur inte försvinner? Jag har trott att dessa var lättflyktiga och snabbt försvann.Cillisa skrev:Har pratat med pegasus idag. De som analyserade material (syll och asfaboard) samt gjorde vår luftanalys. Vi har inga fenoler kvar. Endast anisoler som i sig är en källa tydligen. Allt som innehåller anisoler måste bytas sa de. I vår syll finns det tetrakloransiol och trikloranisol. Vi har inte bytt den tidigare. I asfaboarden finns tetrakloransiol.
Syllen borde inte påverka inomhusmiljön då vi har ventilerat golv (nivell). Det gjorde vi för några år sedan samtidigt som vi tog bort nergjutet penslat trä i plattan.
Precis. Du kan tydligen aldrig vädra ut en anisol. Det måste tas bort. Vi trodde som du. Så länge anisoler finns kvar luktskadad material. Kläder osv...O Okänd skrev:
Asfaboard och syll är konstaterat anisoler i. Men enligt pegasus så luktssmittar anisoler allt.. så kan sitta i isoleringen oxå. En snickare sa att asfaboarden inte borde komma in i inomhusmiljön eftersom den sitter ytterst och är väl ventilerad... däremot luktar troligen isoleringen och den utgör mer yta än asfaboarden...anders07 skrev:
Ja, dock kan lukten tränga sig genom om det finns minsta lilla hål någonstans. Vi har renoverat en kåk från -77 som hade konstaterat mögel i golvet när vi köpte den. Vårt är betonghus och vi rev ut allt golv, mellanbjälklag (isolering på betong även i övre våningen, alla innerväggar som inte var betong och byggde upp med Nivell golv och lättbetong väggar.Cillisa skrev:Asfaboard och syll är konstaterat anisoler i. Men enligt pegasus så luktssmittar anisoler allt.. så kan sitta i isoleringen oxå. En snickare sa att asfaboarden inte borde komma in i inomhusmiljön eftersom den sitter ytterst och är väl ventilerad... däremot luktar troligen isoleringen och den utgör mer yta än asfaboarden...
I ena delen fanns en viss lukt kvar i en utbyggnad och där var det tegelfasad med isolering bakom. Det enda som kunde lukta där var just isoleringen så vi rev ner tegelfaseden (skalfasad) och avlägsnade all gammal isolering (genomblöt bergull) och isolerade med isodrän och träfasad istället (och en stor ny glasskjutdörr).
Det är betongvägg bakom så var lukten trängt in är svårt att säga men antagligen via kallvinden på något vänster...
Efter bytet av isoleringen har vi all lukt borta i alla fall!
Det går stick i stäv mot syllföretaget som var här och inspekterade. De har bytt syll på flera likadana hus i området där vi bor och har jobbat med detta sedan 1985 så de har lång erfarenhet. Enligt dem så ska lukten i princip försvinna efter syllbyte. De menar på att det räcker att byta några cm av isoleringen längst ner mot syllen. Vem ska man tro på egentligen? Expert ställs mot expert.Cillisa skrev:
Vi har bytt syll och innerväggar ut till teglet på halva huset. (Mest utsatta sidan)Nu känner vi ingen lukt längre.
Vi har haft nivellgolvet avstängt i 2 månader nu under renoveringen och ändå har lukten slutat.
Kan inte säga att jag vet säkert vad källan var men tror mest på isoleringen som låg i luftspalten mellan asfaboard och tegel i kombination med att fått bort gammal tretex. har inte kört med ozon utan lukten har försvunnit ändå.
Vi har haft nivellgolvet avstängt i 2 månader nu under renoveringen och ändå har lukten slutat.
Kan inte säga att jag vet säkert vad källan var men tror mest på isoleringen som låg i luftspalten mellan asfaboard och tegel i kombination med att fått bort gammal tretex. har inte kört med ozon utan lukten har försvunnit ändå.
Men då har du tagit bort det som har anisoler i sig... Men du kan aldrig vödra ut anisolerna som finns i isolering och syllen. Det måste avlägsnas. Därefter kan du göra en jonisering av inomhusmiljön för att få bort anisoler som satt sig i soffan, madrasser, tyger, tapeter osv.O Okänd skrev:Det går stick i stäv mot syllföretaget som var här och inspekterade. De har bytt syll på flera likadana hus i området där vi bor och har jobbat med detta sedan 1985 så de har lång erfarenhet. Enligt dem så ska lukten i princip försvinna efter syllbyte. De menar på att det räcker att byta några cm av isoleringen längst ner mot syllen. Vem ska man tro på egentligen? Expert ställs mot expert.
Pratat med 2 olika nu på pegasus och de har sagt samma sak...
Har ni analyserat isoleringen? Så ni vet att.den tagit till sig anisolet?
Härligt! Längtar till den dagen vi når dit. Kämpat i 5.5 år nu. Ledsamt och tröttsamt... Ska dra ut innerväggar på måndag..M Matteg01 skrev:Vi har bytt syll och innerväggar ut till teglet på halva huset. (Mest utsatta sidan)Nu känner vi ingen lukt längre.
Vi har haft nivellgolvet avstängt i 2 månader nu under renoveringen och ändå har lukten
Men det måste väl vara en fel konstruktion? Isoleringen ska väl inte ligga direkt mot teglet? Det är ju inte så konstigt att det blir blött och möglar... vi har inte den konstruktionen.anders07 skrev:
Ja, dock kan lukten tränga sig genom om det finns minsta lilla hål någonstans. Vi har renoverat en kåk från -77 som hade konstaterat mögel i golvet när vi köpte den. Vårt är betonghus och vi rev ut allt golv, mellanbjälklag (isolering på betong även i övre våningen, alla innerväggar som inte var betong och byggde upp med Nivell golv och lättbetong väggar.
I ena delen fanns en viss lukt kvar i en utbyggnad och där var det tegelfasad med isolering bakom. Det enda som kunde lukta där var just isoleringen så vi rev ner tegelfaseden (skalfasad) och avlägsnade all gammal isolering (genomblöt bergull) och isolerade med isodrän och träfasad istället (och en stor ny glasskjutdörr).
Det är betongvägg bakom så var lukten trängt in är svårt att säga men antagligen via kallvinden på något vänster...
Efter bytet av isoleringen har vi all lukt borta i alla fall!
Ja, naturligtvis... menade bara att lukten kan ta sig in trots att man inte tycker det ska vara möjligt...Cillisa skrev:
Isoleringen längst upp i vägen var okej, likaså spikarna som
Håller tegelfasaden .
när man kom längre ner på vägen var pappen som satt på isoleringen som låg mot tegelfasaden helt borta/möglig och spikarna sönderrostade så man märkte tydligt att väggen varit fuktig. Lukta inte supergott..
det är ett slitigt jobb(därav kanske din snickare inte har någon lust) framförallt att riva, men att bygga upp går rätt fort och rätt simpelt och inte så dyrt. Räknade på ca 750kr metern med virke,isolering,asfaboard,byggplast,reglar,syll och lite material runt om när jag gör allt själv och då fick jag tilläggsisolering och möjlighet att dra ny el till tex downlights fönstersmyg,eluttag och taklampor som en bonus
Svårt att se att det inte ska bli bra då asfaborden sitter bra med hammarband som jag fäste den med från insidan.
Håller tegelfasaden .
när man kom längre ner på vägen var pappen som satt på isoleringen som låg mot tegelfasaden helt borta/möglig och spikarna sönderrostade så man märkte tydligt att väggen varit fuktig. Lukta inte supergott..
det är ett slitigt jobb(därav kanske din snickare inte har någon lust) framförallt att riva, men att bygga upp går rätt fort och rätt simpelt och inte så dyrt. Räknade på ca 750kr metern med virke,isolering,asfaboard,byggplast,reglar,syll och lite material runt om när jag gör allt själv och då fick jag tilläggsisolering och möjlighet att dra ny el till tex downlights fönstersmyg,eluttag och taklampor som en bonus
Svårt att se att det inte ska bli bra då asfaborden sitter bra med hammarband som jag fäste den med från insidan.