Några framsteg, TS?

P
O Okänd skrev:
Några framsteg, TS?
Hej. Nej det kan jag tyvärr inte påstå... Har letat fram gamla luft- och materialanalyser som innehöll följande anisoler:
Luft: 2.4.6 trikloranisoler
Asfaboard från yttervägg: 2.3.4.6 tetrakloranisol
Syll: 2.3.4.6 tetrakloranisol och 2.3.5. trikloranisol.

Det vill säga inga fenoler. Så frågan är om huset "bara" är luktsmittat än... Vi ska ha hit en man som varit med från början (för 5 år sedan) nu på onsdag troligen. Så får vi se vad nästa åtgärd blir. Troligen riva en vägg i norr eller iaf göra ett hål i väggen för att se... vilket jag velat ett tag men vi har inte varit ense jag och min man och under sommaren är det inget problem för det luktar inte... Men vi måste göra något, får panik nu när vi stänger dörrar och fönster igen när hösten kommer smygande och lukten smyger lika sakta på den med. Har också fått kontakt med ett företag i Skåne som jag mailat alla uppgifter till om vilka åtgärder vi gjort, får se vad de säger.

Redigerat av moderator:
Hur har det gått för er efter rivning av vägg?
Vi har liknade problem..

Vore superintressant att få reda på hur det går för er.

För åtta år sedan renoverade vi en föreningslokal, som varit en gammal industrilokal. Under flera år märkte vi en tydlig lukt i kläderna när man varit där. Det visade sig att lukten kom från ett gammalt maskinrum till en hiss. Vi fogade igen varenda springa mot det rummet, och nu är lukten i princip borta.

Det är jobbigt med konstiga lukter, jag lider med er.

P
M Matteg01 skrev:
Hur har det gått för er efter rivning av vägg?
Vi har liknade problem..
Vi har inte rivit vägg. Vi tog materialprover utifrån. Asfaboard, isolering, syll och träkonstruktionen. Låtit flera kunniga lukts men alla säger att det inte luktar något särskilt. Vi vet dock att det är luktskadat men så lite utmärker inte sig...
Vad har ni för bekymmer med ert hus?

P
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vore superintressant att få reda på hur det går för er.

För åtta år sedan renoverade vi en föreningslokal, som varit en gammal industrilokal. Under flera år märkte vi en tydlig lukt i kläderna när man varit där. Det visade sig att lukten kom från ett gammalt maskinrum till en hiss. Vi fogade igen varenda springa mot det rummet, och nu är lukten i princip borta.

Det är jobbigt med konstiga lukter, jag lider med er.
Lukt kvarstår... 70% har försvunnit efter alla åtgärder men någon lukt kvarstår.

Cillisa skrev:
Vi har inte rivit vägg. Vi tog materialprover utifrån. Asfaboard, isolering, syll och träkonstruktionen. Låtit flera kunniga lukts men alla säger att det inte luktar något särskilt. Vi vet dock att det är luktskadat men så lite utmärker inte sig...
Vad har ni för bekymmer med ert hus?

Hej

Okej. Se min tråd lukt i hus trots ventilerat golv sa kan du se våra bekymmer.

P
M Matteg01 skrev:
Hej

Okej. Se min tråd lukt i hus trots ventilerat golv sa kan du se våra bekymmer.
Var hittar jag den?

O
Tråkigt, väldigt tråkigt. Men skam den som ger sig. Kan lukten ta sig in kan den ta sig ut :D

Vi har platta på mark, tegelfasad. Tagit bort all golvkonstruktion och bytt syll, satt in nivell med fläkt, lukten minskade väldigt mkt, såpass bra att man knappt märker av den. Ingen ozon behandling gjord.

Det har gått 6 månader och lukten kvarstår, hur lite det än är så finns den där. Vi ska nu ta bort all eventuell doftsmitta, vi kommer riva inifrån fram till tegel runt hela huset, för tro mig all isolering i ytterväggen luktar, el dosor luktar något oerhört!.
Sen glömde dom även luftspalt mellan vindskiva och tegel, där satte dom isolering istället, vet inte riktigt vad dom höll på med förut men då är det mest definitivt bra att riva allt och bygga om.

Eftersom lukten avtog så mycket för er efter renoveringen så kan det bara vara doftsmittan kvar, annars tycker jag lukten ska komma tillbaka och lukta lika mycket som tidigare. Doftsmitta är ingen lek, det är den som avgör hur länge det kommer ta.

Hur har det gått för er?

Redigerat:
P
Michael8418 Michael8418 skrev:
Tråkigt, väldigt tråkigt. Men skam den som ger sig. Kan lukten ta sig in kan den ta sig ut :D

Vi har platta på mark, tegelfasad. Tagit bort all golvkonstruktion och bytt syll, satt in nivell med fläkt, lukten minskade väldigt mkt, såpass bra att man knappt märker av den. Ingen ozon behandling gjord.

Det har gått 6 månader och lukten kvarstår, hur lite det än är så finns den där. Vi ska nu ta bort all eventuell doftsmitta, vi kommer riva inifrån fram till tegel runt hela huset, för tro mig all isolering i ytterväggen luktar, el dosor luktar något oerhört!.
Sen glömde dom även luftspalt mellan vindskiva och tegel, där satte dom isolering istället, vet inte riktigt vad dom höll på med förut men då är det mest definitivt bra att riva allt och bygga om.

Eftersom lukten avtog så mycket för er efter renoveringen så kan det bara vara doftsmittan kvar, annars tycker jag lukten ska komma tillbaka och lukta lika mycket som tidigare. Doftsmitta är ingen lek, det är den som avgör hur länge det kommer ta.

Hur har det gått för er?
Vi gjorde en luftanalys via pegasus lab för några år.sedan samt material prover på asfaboard och syll. I inomhusluften fanns det trikloranisoler och i asfaboard tetrakloranisolrr och i syll båda anisolerna. Dvs inga fenoler, huvudkällor kvar.
Vi har faktiskt precis i dagsrna rivit upp det sista. Lilla toan nere och tagit bort det allra sisra träet samr rivit ut alla väggarna på toan och tagit bort plast som inte skulle vara där samt bytt isolering. Vi kommer dock inte åt asfaboarden då den sitter utanför.stommen mot fasaden så att säga. Snickaren som hjälpt oss säger att det är nästintill omöjligt att byta inifrån och få bra även om jag vet att ändra här på BH gjort det...
Nästa projekt är att dra ut nästa innervägg mot norr där utomstående sagt att det luktar mer. Därefter gör vi nog en jonisering å ser om det blivit ytterligare förbättringar. Annara får nästa drag vara att byta syll och asfaboard...

Cillisa skrev:
Vi kommer dock inte åt asfaboarden då den sitter utanför.stommen mot fasaden så att säga. Snickaren som hjälpt oss säger att det är nästintill omöjligt att byta inifrån och få bra även om jag vet att ändra här på BH gjort det...
Japp, vi har gjort det. Man får ju riva hela konstruktionen ut till teglet och det gör man genom att stämpa upp innertaket sektionsvis, riva reglar osv och sedan bygga upp inifrån. Firman vi anlitade satte plåtreglar på teglet för luftspalt och sedan cembritskivor (vindtäta + fukttåliga) innanför. Mot bjälklaget (betong för vår del) tätas med en speciell självhäftande matta.
Innanför skivorna bygger man upp som innan med träreglar, isolering, diffusionsspärr och gips.

Hej Cillisa
Jag var ute för en incident i April 2019
Hade en mini grävare för att byta en delvis torr tujahäck som såg ut som en streckkod efter 2018 års torka (2 gröna, 3 bruna1grön 5 bruna osv.)
Hade också en tuja vid en husvägg som jag skulle gräva väck stubben. Trots försiktighet så "lyckades" ja slå ett mindre hål i väggen bestående av eternitskivor 11 mm som suttit där sen huset byggdes 1960 ett LB-hus
Eternitskiva med hål i en vit vägg, visar skadad brun impregnerad yta på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två dagar senar så luktade det stark i rummet innanför av impregneringen av asfarock skivan!
Jag fick skyndsamt lägga pussel av eternit bitar och limma i hop dom med ett pu-lim (DanaLim Cool Tack 286)
Vit eternitskiva i bitar på betongmark, med sax och skadade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog ett prov på asfarock ock stoppade i dubbla plastpåsar som förslöts, det luktade rakt genom plasten i månader!

Vad var det som hände? det hade varit stabil utan lukt i 60 år!

Med hålet i skivan ändrades relativa lufttrycket i väggen så luften och därmed lukten i väggen började vandra inåt och kom in runt fönster smyg och foder även vid golvlisten kom lukten in, på 2 dygn var hela rummet och dess innehåll luktsmittat!

Efter att lagat hålet i väggen och ozonbehandlat rummet ett flertag gånger var rummet och kläder fritt från lukt på 2 månader.

Om man analyserar väggkonstruktionen, så är eternitskivan helt tät mot grundmuren där nere och även helt tät mellan skivorna genom ett antal lager vit plastfärg, upptill slutar skivan under takfoten hur tät vet jag inte då jag aldrig öppnat på huset under dom 38 år vi bott här. Men denna konstruktion får man ett undertryck i väggen då väggen nertill har mindre area för luftutsläpp än upptill.
Detta är kunskaper som funnits i hundratals år (bortglömt i dag?) att t.ex. en tegelmur skall inte fogas längst ner mellan var 5 sten och om muren är tät upptill mot huset skall det vara minst dubbla antalet ej fogade mellan tegelstenar.
Luftningsarean måste vara större upp, än arean för insläpp där nere!
Då får man undertryck i lyftspalten genom konvektion, och luft med lukt vandrar utåt och kommer ut vid takfoten
Vid springor runt fönster, golvlister vandrar p.g.a. ett högre relativt lufttryck inne än i väggen dålig luft utåt genom väggen. Bryter man detta förhållande så får man in lukten i huset som blir smittat. Tyvärr orsakar stora luftflöden med Frånluft Fläktar påspädning av lukt inne i huset.
Ett välbalanserat FTX ventilation kan råda bot på detta kanske.

Leif i skåne

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
P
L Leif i Skåne skrev:
Hej Cillisa
Jag var ute för en incident i April 2019
Hade en mini grävare för att byta en delvis torr tujahäck som såg ut som en streckkod efter 2018 års torka (2 gröna, 3 bruna1grön 5 bruna osv.)
Hade också en tuja vid en husvägg som jag skulle gräva väck stubben. Trots försiktighet så "lyckades" ja slå ett mindre hål i väggen bestående av eternitskivor 11 mm som suttit där sen huset byggdes 1960 ett LB-hus
[bild]

Två dagar senar så luktade det stark i rummet innanför av impregneringen av asfarock skivan!
Jag fick skyndsamt lägga pussel av eternit bitar och limma i hop dom med ett pu-lim (DanaLim Cool Tack 286)
[bild]

Jag tog ett prov på asfarock ock stoppade i dubbla plastpåsar som förslöts, det luktade rakt genom plasten i månader!

Vad var det som hände? det hade varit stabil utan lukt i 60 år!

Med hålet i skivan ändrades relativa lufttrycket i väggen så luften och därmed lukten i väggen började vandra inåt och kom in runt fönster smyg och foder även vid golvlisten kom lukten in, på 2 dygn var hela rummet och dess innehåll luktsmittat!

Efter att lagat hålet i väggen och ozonbehandlat rummet ett flertag gånger var rummet och kläder fritt från lukt på 2 månader.

Om man analyserar väggkonstruktionen, så är eternitskivan helt tät mot grundmuren där nere och även helt tät mellan skivorna genom ett antal lager vit plastfärg, upptill slutar skivan under takfoten hur tät vet jag inte då jag aldrig öppnat på huset under dom 38 år vi bott här. Men denna konstruktion får man ett undertryck i väggen då väggen nertill har mindre area för luftutsläpp än upptill.
Detta är kunskaper som funnits i hundratals år (bortglömt i dag?) att t.ex. en tegelmur skall inte fogas längst ner mellan var 5 sten och om muren är tät upptill mot huset skall det vara minst dubbla antalet ej fogade mellan tegelstenar.
Luftningsarean måste vara större upp, än arean för insläpp där nere!
Då får man undertryck i lyftspalten genom konvektion, och luft med lukt vandrar utåt och kommer ut vid takfoten
Vid springor runt fönster, golvlister vandrar p.g.a. ett högre relativt lufttryck inne än i väggen dålig luft utåt genom väggen. Bryter man detta förhållande så får man in lukten i huset som blir smittat. Tyvärr orsakar stora luftflöden med Frånluft Fläktar påspädning av lukt inne i huset.
Ett välbalanserat FTX ventilation kan råda bot på detta kanske.

Leif i skåne
Vi var ute och räknade. Vi har luftgenomsläpp var fjärde sten, tredje raden nerifrån runtom förutom norr sida där de satt större ventiler. Tror jag lagt in bild på det tidigare...

Vi förstår inte riktigt vad du menar med att luftningsarean måste vara större uppe än nere. Är det om vårt innertak ligger som ett lock på ytterväggen så betraktas det som tätt?

S
Cillisa skrev:
Vi var ute och räknade. Vi har luftgenomsläpp var fjärde sten, tredje raden nerifrån runtom förutom norr sida där de satt större ventiler. Tror jag lagt in bild på det tidigare...

Vi förstår inte riktigt vad du menar med att luftningsarean måste vara större uppe än nere. Är det om vårt innertak ligger som ett lock på ytterväggen så betraktas det som tätt?

Ja, har du inte öppet mellan toppen på tegelväggen och taket så måste du ha öppna fogar där uppe istället, och då fler öppna fogar än nertill

• Gilla
Anonymiserad 156978 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.