8 632 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Vill tacka alla för min nya verktygspark :-)
Du har rätt - jag mindes fel; det var en 2800 jag använt, inte en 1800. 1800 ser, relativt set, väldigt smidig ut.oceanis skrev:Nu vet du nog inte vad du pratar om alternativt är du väldigt svag och har en liten Fiat(nu var jag ironisk)
Om du tittar på länken så är just DC1800 en maskin som går att hantera enkelt och kan lätt få plats i en mormal kombi.
Den har samma effekt som nästföljande modeller men är gjord för att vara liten och lätthanterlig.
Den väger mer än Festool men är många gånger bättre men fortfarande lätthanterlig.
Fan dig - nu vill jag ha en sådan
Ligger inte dustcontrol dammsugaren på typ 10000 kr? Tyckte det stod över 8000 ex moms när jag kollade verktygsproffsen tror jag det var...
Då kan man fundera på om det är realistiskt som tipps för "normala" hemmapulare? Iof begangnat men ändå.
Då kan man fundera på om det är realistiskt som tipps för "normala" hemmapulare? Iof begangnat men ändå.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Törs man köpa en begagna dc? Är man inte nästan garanterad att den är full med asbest och annan skit?
Realistiskt eller inte ? Jag har länge haft en Kärcher som jag ibland blivit helt galen på då den snabbt tappar effekt och man nästan fick peta in det lättaste spånet.LoJo skrev:
Jag har hållit utkik efter en av de mindre DC maskinerna och hittade min begagnad i början av sommaren. Betalade 3000 för en nästan oanvänd maskin. Dom finns lite då och då för mellan 3000-5000 kronor och för de priserna så köper jag hellre en begagnad sådan än en ny annan maskin.
Det finns nya filter till dom så om maskinen är fin så är det inga större problem att köpa en även om man tror att den skulle vara använd för sanering.
Även Bosch har ju blå dammsugare som i alla fall jag inte har hört något ont om.oceanis skrev:
Men jag gick nog på en nit när jag köpte min Nilfisk 30T. Nog för att den gör jobbet tillräckligt bra men den låter så mycket att hörselkåpor är ett måste. Skulle inte rekommendera denna. Hoppas nästan att den ska gå en tidig död till mötes så att jag kan köpa en riktig dammsugare som mycket väl kan bli blå och matcha fint till mina L-boxxar 😃
Maskinuttag ser jag som ett måste på en grovdammsugare.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Enligt Julas spec så skall Attix 30 ha en ljudnivå på 62 dB vilket jag tror är väldigt lågt.LoJo skrev:
Min Kärcher från 2001 ligger nog snarare på typ +90 dB ( = Hörselskydd...)
- Bullrar den mycket ?
( Min vanliga dammsugare från Philips , modellen med "500 W sugeffekt" är i gengäld så tyst att man inte bryr sig.)
Nilfisks specar är värda ungefär lika mycket som en 25-öring....hyggabus skrev:Enligt Julas spec så skall Attix 30 ha en ljudnivå på 62 dB vilket jag tror är väldigt lågt.
Min Kärcher från 2001 ligger nog snarare på typ +90 dB ( = Hörselskydd...)
- Bullrar den mycket ?
( Min vanliga dammsugare från Philips , modellen med "500 W sugeffekt" är i gengäld så tyst att man inte bryr sig.)
På något sätt tycker jag mig känna en liten, vag , a-aning om att Nilfisks maskiner inte ligger högst på favoritlistan här.
Just Attix 30 hade jag fram tills nu högst på på min grovdammsugar-önskelista... (Eftersom den gule bullrar så in i vassen.)
Återstår att hitta en butik där det går att provstarta. - Det gjorde jag då jag köpte hemdammsugaren.
Just Attix 30 hade jag fram tills nu högst på på min grovdammsugar-önskelista... (Eftersom den gule bullrar så in i vassen.)
Återstår att hitta en butik där det går att provstarta. - Det gjorde jag då jag köpte hemdammsugaren.
Ja har en gul 5k någonting, med maskinstart, blås funktion osv, kostade inte skjortan och är betydligt bättre på alla punkter mot grannens blå, den gule låter inte mycket hellerhyggabus skrev:På något sätt tycker jag mig känna en liten, vag , a-aning om att Nilfisks maskiner inte ligger högst på favoritlistan här.
Senaste Festoolen tror jag man som hemanvändare kommer långt med. http://www.festool.se/Produkter/Pag...x?pid=767992&name=Dammsugare-CLEANTEC-CT-17-E
Attix tillhör ju Nilfisk proffsserie så den är säkert bättre. Jag har faktiskt en blå högtryckstvätt och den är jag nöjd med trots alla belackare här. Valde iofs en lite dyrare av deras konsumenttvättar med stålarmerad slang.hyggabus skrev:På något sätt tycker jag mig känna en liten, vag , a-aning om att Nilfisks maskiner inte ligger högst på favoritlistan här.
Jag testade en ny 160bars nilfisk högtryckstvätt, och den var mycket riktigt sämre än min 10+ år gamla 120bars kärcher. Å då var det ändå någon 6-8000 kronorsvariant med 15m gummistålslang (den var bra dock, slangen)
Det har skrivits en del om de där "problemen" med nilfisk i andra trådar på forumet.
Har själv en attix, och jag upplever den då inte som någon proffsmaskin.
Det har skrivits en del om de där "problemen" med nilfisk i andra trådar på forumet.
Har själv en attix, och jag upplever den då inte som någon proffsmaskin.