Har nu bombat den här kategorin med frågor om olika verktyg. Allt för att jag tröttnat på att jobba med dåliga verktyg. Vill sätta igång med mitt nya projekt och veta att jag har schyssta grejer som gör sitt jobb. Vill härmed tacka alla som gett mig förslag och svarat på alla mina rookiefrågor om verktyg, tillbehör m.m. Jag har lyssnat på er och jag tror att jag fått ihop en bra samling verktyg som kommer utföra sitt jobb med bravur. Har ni köpt följande verktyg efter era rekommendationer och förslag:

Skruvdragare: Hitachi DS18DSL
Tigersåg: Hitachi CR18DSL
Sticksåg: Hitachi CJ18DSL
Sänksåg: Festool T55 EBQ
Kap&Gersåg: Bosch GCM 8S
Gipsskruvdragare: Hilti SD5000

Nu ska jag bara försöka att hitta en begagnad Bosch GLL 3-80p och en Bosch GLM 80. Sen börjar jag bli nöjd :-)

• Gilla
torbeno och 3 till
  • Laddar…
Har du vågat räkna ut totalsumman :)

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vad ska du göra med dina verktyg?

Bara bordsåg, multimaskin,borrhammare,hyvel,ett par skruvdragare till, överhandsfräs och lite tillbehör kvar då....:)

Fin uppsättning verktyg där, det kommer att räcka långt :)

pelpet skrev:
Har du vågat räkna ut totalsumman :)
Ha ha nej det har jag inte :-). Men jag har köpt en del begagnat också.

andersmc skrev:
Vad ska du göra med dina verktyg?
Jag ska inreda en övervåning i ett Hjältevadhus, bygga staket, veranda m.m

Kommer säkert komplettera med lite smått och gott i framtiden, men har alla basmaskiner nu i alla fall. Och det känns jäkligt bra att slippa det gröna bosch träsket, alpha tool m.m.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Grymt, då väntar vi bara på en utförlig redogörelse av dina åsikter sen. :)

peternicklas
Ja och ett par slipmaskiner, giraff, dammsugare kanske en laser ett riktigt vattenpass, hole i one....

Om du inte har en redan så tycker jag nästa på tur borde vara en grovdammsugare.
Den gör det åtminstone lite roligare efter man ställt till det med de andra verktygen :)

nanowire skrev:
Om du inte har en redan så tycker jag nästa på tur borde vara en grovdammsugare.
Den gör det åtminstone lite roligare efter man ställt till det med de andra verktygen :)
Instämmer, vanliga dammsugare blir inte långlivade.
Och satsa på en grovdammsugare som funkar, man blir allt annat än glad över att behöva fösa in färgflagor i dammsugarmunstycket.. :)

Jag har en billig fulsugare från jula (500:- på utförsäljning) , och den funkar rätt bra sen jag förlängde slangen på den genom att skarva på en extra slang från en gammal dammsugare som skulle till tippen. Slanglängden verkar ofta vara en viktig skillnad på billiga och dyra dammsugare.

En grovdammsugare har jag faktiskt funderat på. Har förstått att en vanlig dammsugare lätt förstörs av byggdamm. Lägger gärna lite pengar på bra vektyg, men lägger inte så gärna pengar på en dyr byggdammsugare. Räcker det med en sån där "ful"dammsugare? Är det Jula som gäller då?

Har länge kört med en billig Kärcher dammsugare men kom i våras över en proffsmaskin, Dustcontrol DC 1800 med autostart, för en hyfsad peng och som var lite använd. Den är idag den maskin som jag uppskattar mest av alla. Den drar i sig allt och man håller rent hela tiden under renoveringen.
Körde spårfräs i tegelväggar i somras och den höll nästan helt dammfritt i rummet hela tiden jag körde.
Så en riktig dammsugare och om man har tur att hitta en bra begagnad stoftavskiljare så är det guld värt för att hålla rent och trivas i renoveringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.