En självnivellerande korslaser borde jag köpt tidigare. Den hade sparat mig mycket tid och har när jag nu har en, sparat mig massor med tid och bättrat precissionen. Jag har en blå Bosch, kostade ca 3500 kr.

Anna1984 skrev:
En grovdammsugare har jag faktiskt funderat på. Har förstått att en vanlig dammsugare lätt förstörs av byggdamm. Lägger gärna lite pengar på bra vektyg, men lägger inte så gärna pengar på en dyr byggdammsugare. Räcker det med en sån där "ful"dammsugare? Är det Jula som gäller då?
Jag hade tidigare en Meec, liten kompakt sak. Den lät mycket men det var nog det enda som den gjorde riktigt ordentligt tyvärr...
Som tidigare nämnts hade den kort slang och sedan välte den hela tiden så flottören stängde och det lilla suget som den presterade försvann.

Nu har jag en hercules från Bauhaus som funkar riktigt bra. Uttaget är guld så att dammsugaren startar när man använder maskinerna.

Här är min fulsugare. Jag hade en mindre meec-modell tidigare som var komplett värdelös. Den här skulle ha kostat 1000:- ord pris så den kanske inte är totalful ändå, biltemas sugare kostar ju omkring 700:-

Men Anna, du har ju redan lärt dig läxan, har vi förstått! Det är med dammsugaren precis som med cirkelsågen och skruvdragaren. Gå inte ner dig i alphatoolträsket igen nu, du har ju precis kravlat upp därur ;)

Satsa på en märkesdammsugare med anslutning för verktyg, så den går igång när du startar verktyget och stannar några sekunder efter. Superbra! Alldeles väldigt särskilt så till kap och gersågen.

Undvik blåa dammsugare är också ett tips.

Redigerat:
thomasx skrev:
Beror väl på vad som står på dom? .... Dustcontrol är blå och bättre är väl svårt att hitta :):)

oceanis skrev:
Beror väl på vad som står på dom? .... Dustcontrol är blå och bättre är väl svårt att hitta :):)
Ingen regel utan undantag... :) även om jag tänkte mig något mer DIY-överkomligt... ;)

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
En grovdammsugare har jag faktiskt funderat på. Har förstått att en vanlig dammsugare lätt förstörs av byggdamm. Lägger gärna lite pengar på bra vektyg, men lägger inte så gärna pengar på en dyr byggdammsugare. Räcker det med en sån där "ful"dammsugare? Är det Jula som gäller då?
Köp en bra och kanske lite dyrare än va du tänkt, och sälj den när du är klar. :thumbup:

FredrikR skrev:
Köp en bra och kanske lite dyrare än va du tänkt, och sälj den när du är klar. :thumbup:
Har du hört talas om någon husägare som blivit klar??? ;)

• Gilla
Steffo1980 och 6 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-attix-30-230016
Blå och funkar bra och känns som om folk är nöjda med den... inklusive jag.
Var billigare än Bosch som även den var blå.

Vad gäller fulsugare så har jag samma erfarenheter som pjodden vad gäller Julas maskiner.
Har/hade julas gula grovsugare för 3-400 kr och låta var det enda den gjorde.
Använde denna till hela trapprenoveringen och det var inte det smidigaste. Kort slang så allt som jag flyttade mig i trappen fick jag spänna fast den i ledstången med ett bälte :-) Instabil så den tippade ofta.
Och värst av allt den sitter inte ihop ordentligt.
Efter att ha slipat hela trappen och ska bära ner dammsugaren i källaren så släpper underdelen när jag går, dvs knäppfästena är för dåliga. Den rullar ner för källartrappen och sprider ut slipdamm hela vägen ner i källaren (ingen påse i för dom var slut på jula). Blir ganska mycket damm efter en trappslipning upptäckte jag :)

Sen är inte sugkraften det bästa i fulsugare heller. Hade problem med lackfräsen inkopplad för den orkar inte suga upp i samma takt som man fräser vilket resulterar i en propp i slangen.

Jag tror att samtliga dammsugare har problem med elhyvel och kanske även lackfräs (liknande konstruktion) eftersom det flis som bildas tenderar till att vara långa stickor som lätt fastnar i slangen. Grövre dimension på slang och/eller en slang med slät insida skulle kunna hjälpa upp situationen men en grövre dimension kräver ett högre flöde vilket gör att man sannolikt hamnar på en större/dyrare dammsugare eller rentav en spånsug.

För slip och (sänk)sågning är det nog inte så kritiskt vilken dammsugare man väljer så länge den har någorlunda flöde. Överhandsfräsar har ofta dåligt utsug men om man köper en bättre modell så kan den generera en hel del spån den också så en något bättre dammsugare krävs.

Hantverkaren som gjorde om vårt badrum hade en dustcontrol med sig och mitt intryck var inte enbart positivt. Den hade en rejäl lång och grov slang och ett tokstabilt rör och sughuvud men justerbar rullhöjd, men den var tung som stryk. Inget man flyttar runt för nöjes skull iallafall. Inte heller något eluttag för verktyg, vilket min julasugare har.

Man får vara lite försiktig med vad man kopplar in på dammsugarens uttag. När jag kopplade in min kombisåg (2000W) tillsammans med dammsugaren (1200W) flög säkringen illa kvickt. Skulle visserligen funka med ett 16A uttag men sladden till dammsugaren är nog en 3G1,5 så jag vet inte om man vågar. Man kanske smälter någon elektronik i dammsugeren :)

Ett till plus med julasugaren är att påsarna är billiga. Jag funderade på att köpa en Einhell RT-VC-sugare som fått bra omdöme i gör det själv men både dammsugaren och påsarna var 3 ggr så dyra som med befintlig dammsugare.

pelpet skrev:
Hantverkaren som gjorde om vårt badrum hade en dustcontrol med sig och mitt intryck var inte enbart positivt. Den hade en rejäl lång och grov slang och ett tokstabilt rör och sughuvud men justerbar rullhöjd, men den var tung som stryk. Inget man flyttar runt för nöjes skull iallafall. Inte heller något eluttag för verktyg, vilket min julasugare har.
Dustcontrol finns att få med elutag också. Tunga är de dock allihopa.

nanowire skrev:
Dustcontrol finns att få med elutag också. Tunga är de dock allihopa.
Nja, Dustcontrols DC1800 är i storlek som en vanlig stor byggdammsugare men naturligtvis något lite tyngre än en plastsugare från Jula. Men den har ett jäkla sug så man slipper peta in spånen i slangen.

Den finns även med autostart för maskiner.

http://dustcontrol.se/produkt/24-dc-1800.html

oceanis skrev:
Nja, Dustcontrols DC1800 är i storlek som en vanlig stor byggdammsugare men naturligtvis något lite tyngre än en plastsugare från Jula. Men den har ett jäkla sug så man slipper peta in spånen i slangen.

Den finns även med autostart för maskiner.

[länk]
"Nja" "något lite tyngre" - jag antar att du är ironisk :)
Helt klart en fantastisk dammsugare, hade svårt att lämna tillbaka den jag lånade tidigare, använder t.ex. inte filterpåsar och kan användas med vanliga soppsäckar(!) men absolut inget du tar i ena handen upp till övervåningen eller ställer i bagaget på en vanlig bil. Användningsområdet är helt enkelt ett annat än för en liten grovdammsugare i konsument- eller proffsklass från jula eller festool.

nanowire skrev:
"Nja" "något lite tyngre" - jag antar att du är ironisk :)
Helt klart en fantastisk dammsugare, hade svårt att lämna tillbaka den jag lånade tidigare, använder t.ex. inte filterpåsar och kan användas med vanliga soppsäckar(!) men absolut inget du tar i ena handen upp till övervåningen eller ställer i bagaget på en vanlig bil. Användningsområdet är helt enkelt ett annat än för en liten grovdammsugare i konsument- eller proffsklass från jula eller festool.
Nu vet du nog inte vad du pratar om alternativt är du väldigt svag och har en liten Fiat :):) (nu var jag ironisk)
Om du tittar på länken så är just DC1800 en maskin som går att hantera enkelt och kan lätt få plats i en mormal kombi.
Den har samma effekt som nästföljande modeller men är gjord för att vara liten och lätthanterlig.
Den väger mer än Festool men är många gånger bättre men fortfarande lätthanterlig.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.