Hej,

Jag skulle vilja ta bort väggen mellan vardagsrummet och köket. Se nedan blåmarkerad vägg.
3D-modell av ett hus med öppet takstolskonstruktion och en blåmarkerad vägg som indikerar en möjlig bärande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontant är svaret ja på att den är bärande, men tittar man på hur huset är byggt så blir jag osäker.

Man ser tydligt att man byggt huset som ett öppet skepp då det är paneltak som spikats innan man byggt innerväggarna.
Vilket innebär att man då inte haft stöd för takstolarna (där väggen står idag) medans man spikade innertaket.

Känner mig oavsett osäker och vill nog försäkra mig om att takstolarna får ett bra stöd srå att huset inte ramlar ihop på mitten. :)

Ponera att jag tar bort väggen, kan man fästa en limträbalk ovanpå takstolarna för att ge stöd?
3D-modell av ett hus visar träkonstruktion för takstolarna och en blåmarkerad vägg som kan vara bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolarna ser i princip ut som nedan
Ritning av en takstol i trä, bestående av en horisontell bottenbalk och tre triangelformade stöttor.

S
Vad är det för spann? Hur skulle limträbalk ovanpå takstolen ge stöd, du menar väl under i form av avväxlingsbalk?

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Vad är det för spann? Hur skulle limträbalk ovanpå takstolen ge stöd, du menar väl under i form av avväxlingsbalk?
Huset är ca 7m brett.
Givetvis menar jag under, haha.

S
  • Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Den avbildade takstolen är i allmänhet fribärande och rätt dimensionerad behövs inga underliggande väggar. Typen är användbar för spännvidder upp till c:a 12 m innan virkesdimensionerna blir alltför grova, så 7 m är inget speciellt.
Min spontana uppfattning är att det behövs inga innerväggar alls.

• Gilla
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
7 m är ett ganska lång spann, men det beror på vilka dimensioner du har på takstolarna. Du har lite vägledning här:

[länk]

Att använda en avväxlingsbalk beror på hur väggarna som balken ska vila på ser ut, om de är bärande eller inte.
Den takstol som är på den sidan ser exakt ut som min. Mina är i dimensionerna 45x95mm.

Jag hade en liknande situation. För att slippa chansa eller blanda in en konstruktör så byggde jag bara pelare i varje ände på öppningen för att föra ner lasten i underliggande hjärtvägg i källaren och sedan la jag en feting till limträbalk ovanpå takstolarnas underram som jag sedan hängde varje takstol i. Huset har inte vält nu 15 år senare.

S
D Dusty_Roads skrev:
Den takstol som är på den sidan ser exakt ut som min. Mina är i dimensionerna 45x95mm.
Det var inte mycket till takstolar tycker jag. Vad har du för tak, c/c på takstolar och vilken snözon?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.