Hej,
Jag skulle vilja ta bort väggen mellan vardagsrummet och köket. Se nedan blåmarkerad vägg.
Spontant är svaret ja på att den är bärande, men tittar man på hur huset är byggt så blir jag osäker.
Man ser tydligt att man byggt huset som ett öppet skepp då det är paneltak som spikats innan man byggt innerväggarna.
Vilket innebär att man då inte haft stöd för takstolarna (där väggen står idag) medans man spikade innertaket.
Känner mig oavsett osäker och vill nog försäkra mig om att takstolarna får ett bra stöd srå att huset inte ramlar ihop på mitten.
Ponera att jag tar bort väggen, kan man fästa en limträbalk ovanpå takstolarna för att ge stöd?
Takstolarna ser i princip ut som nedan
Jag skulle vilja ta bort väggen mellan vardagsrummet och köket. Se nedan blåmarkerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant är svaret ja på att den är bärande, men tittar man på hur huset är byggt så blir jag osäker.
Man ser tydligt att man byggt huset som ett öppet skepp då det är paneltak som spikats innan man byggt innerväggarna.
Vilket innebär att man då inte haft stöd för takstolarna (där väggen står idag) medans man spikade innertaket.
Känner mig oavsett osäker och vill nog försäkra mig om att takstolarna får ett bra stöd srå att huset inte ramlar ihop på mitten.
Ponera att jag tar bort väggen, kan man fästa en limträbalk ovanpå takstolarna för att ge stöd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna ser i princip ut som nedan
7 m är ett ganska lång spann, men det beror på vilka dimensioner du har på takstolarna. Du har lite vägledning här:
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Att använda en avväxlingsbalk beror på hur väggarna som balken ska vila på ser ut, om de är bärande eller inte.
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Att använda en avväxlingsbalk beror på hur väggarna som balken ska vila på ser ut, om de är bärande eller inte.
Den avbildade takstolen är i allmänhet fribärande och rätt dimensionerad behövs inga underliggande väggar. Typen är användbar för spännvidder upp till c:a 12 m innan virkesdimensionerna blir alltför grova, så 7 m är inget speciellt.
Min spontana uppfattning är att det behövs inga innerväggar alls.
Min spontana uppfattning är att det behövs inga innerväggar alls.
Den takstol som är på den sidan ser exakt ut som min. Mina är i dimensionerna 45x95mm.S scorp1on skrev:
Jag hade en liknande situation. För att slippa chansa eller blanda in en konstruktör så byggde jag bara pelare i varje ände på öppningen för att föra ner lasten i underliggande hjärtvägg i källaren och sedan la jag en feting till limträbalk ovanpå takstolarnas underram som jag sedan hängde varje takstol i. Huset har inte vält nu 15 år senare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trafikverket vill att jag tar bort buskar
Häckar, Buskar & Träd -
Flytta VA-stammar under villa, behöver gamla stammar tas bort?
Grund & Markarbeten -
Vill hjälp med ta bort gamla oljetank från under källare
Värmepumpar -
Vill ta bort en häck - gräva ut eller rycka ut?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur gör jag om jag vill ta bort en bit av en bärande vägg?
Fritidshus