1 192 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur gör jag om jag vill ta bort en bit av en bärande vägg?
Väggen är numera en innervägg, efter en tillbyggnad, men har varit en yttervägg innan. Väggen är cirka 4 m lång.
Från höger finns 100 cm vägg o den ska vara kvar, dörröppning på 60 cm, 200 cm vägg o en dörröppning på 100 cm.
Jag vill minska väggen från 200cm till 100 cm.
Alltså efter mina planerade ändring, från höger: 100 cm vägg, dörröppning på 160cm, 100 cm vägg o dörröppning på 100 cm.
Det som vilar på väggen är taket.
Behöver jag stärka upp öppningen på 160 cm? Kanske med limträbalk?
Hälsn Eva Lundström
Från höger finns 100 cm vägg o den ska vara kvar, dörröppning på 60 cm, 200 cm vägg o en dörröppning på 100 cm.
Jag vill minska väggen från 200cm till 100 cm.
Alltså efter mina planerade ändring, från höger: 100 cm vägg, dörröppning på 160cm, 100 cm vägg o dörröppning på 100 cm.
Det som vilar på väggen är taket.
Behöver jag stärka upp öppningen på 160 cm? Kanske med limträbalk?
Hälsn Eva Lundström
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ja, öppningen behöver stärkas upp. Gången är så här:
1. Kontakta en byggkonstruktör som kan räkna på vilken storlek på limträbalk och pelarna (de som håller uppe balken) som behövs utifrån de laster som finns just där.
2. Skicka in en bygganmälan med vad som ska göras och den dimensionering som konstruktören har gjort.
3. Vänta in startbesked innan arbetet påbörjas.
1. Kontakta en byggkonstruktör som kan räkna på vilken storlek på limträbalk och pelarna (de som håller uppe balken) som behövs utifrån de laster som finns just där.
2. Skicka in en bygganmälan med vad som ska göras och den dimensionering som konstruktören har gjort.
Tusen tack. EvaBirgitS skrev:
Ja, öppningen behöver stärkas upp. Gången är så här:
Klicka här för att svara