Det vore intressant att veta om Per Bolund - eller någon av de andra politikerna vi väljare tillåtit att vara tongivande i frågan om vindkraftsutbyggnaden - själva bor i närheten av vindkraftsparker och på nära håll och av egna erfarenheter fått känna på vad det innebär för fastighetsvärden, naturvärden, välbefinnande, nattsömn och liknande som man har bekymmer med och som varit anledningar till att aktivera kommunala veton mot utbyggnad.

• Gilla
tecla och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore intressant att veta om Per Bolund - eller någon av de andra politikerna vi väljare tillåtit att vara tongivande i frågan om vindkraftsutbyggnaden - själva bor i närheten av vindkraftsparker och på nära håll och av egna erfarenheter fått känna på vad det innebär för fastighetsvärden, naturvärden, välbefinnande, nattsömn och liknande som man har bekymmer med och som varit anledningar till att aktivera kommunala veton mot utbyggnad.
I Dalsland finns en ort som heter Eriksstad. På en åker brevid står en klunga stora vindkraftverk. Eftersom jag hört så mycket klagomål på att de låter, har jag stannat till där för att lyssna, De låter nästan ingenting alls. Förvånansvärt tysta. Så för min del är det märkligt att det gnälls på störande ljud, såvida de inte är en ljudisolerad specialvariant, som bara finns där.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Dalsland finns en ort som heter Eriksstad. På en åker brevid står en klunga stora vindkraftverk. Eftersom jag hört så mycket klagomål på att de låter, har jag stannat till där för att lyssna, De låter nästan ingenting alls. Förvånansvärt tysta. Så för min del är det märkligt att det gnälls på störande ljud, såvida de inte är en ljudisolerad specialvariant, som bara finns där.

Staffan
Googla t.ex. ”Vindkraft störande ljud” så får du upp en massa fakta om de ljud de avger. Här är t.ex en länk till Naturvårdsverket om detta: https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Buller/Buller-fran-vindkraft/

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
...Själv tycker jag att det är trevligt att se rotorbladen snurra och tänka att där produceras det ström med hjälp av vinden. Ungefär samma känsla som jag får i en segelbåt.
Själv fylls jag av djup sorg att se dessa vindkraftsparker förstöra landskapsbilden och naturvärden, själva anledningen till att folk ville bosätta sig i landsbygden och anledningen att jag vill komma på besök. Jag blir också bedrövad över vad det gör med människor som bor i närheten, och deras fastigheters värde.

Din känsla av att åka i segelbåt haltar en smula som jämförelse. Segelbåtar har inga vindturbiner och genererar därmed inga av de olägenheter som förknippas med vindturbiner... vilket kan vara anledningen att du tycker det är trevligt att åka segelbåt och kan välja att göra det när lusten faller på. Närboende till vindkraftsparker måste stå ut 24/7/365 för överskådlig tid, eller flytta med betydande ekonomisk förlust pga fastighetens värdeminskning.

M MrX2 skrev:
Googla t.ex. ”Vindkraft störande ljud” så får du upp en massa fakta om de ljud de avger. Här är t.ex en länk till Naturvårdsverket om detta: [länk]
Många av de drabbade beskriver det som att bo i närheten av en motorväg med trafik dygnet runt. När det gäller infraljudsbelastningen är den inte hörbar (per definition...) utan har andra dokumenterade effekter på människokroppen och hälsan. Det är inte troligt att man skulle uppfatta något av dessa typer av ljud som störande om man stannar till utmed en väg och lyssnar litet snabbt som förbipasserande.

• Gilla
MrX2 och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Dessutom förstör vindkraftverken miljön, varken vackert att titta på eller lyssna på.

Varför byggs det inga vindkraftsparker i Stockholms skärgård?
Det blåser extremt dåligt i Stockholmsområdet jämfört med ställen där det byggs vindkraft. Uppe på berg etc eller västkusten.

Silver78 Silver78 skrev:
Vad regeringen behöver göra på riktigt är att sätta krav på att avsätta pengar till en "destruktionsfond" vid nybygget där markägaren som upplåtit mark, eller företaget kan söka pengar vid en konkurs eller den dag vindkraftverket måste återställas. En återställningsgaranti har det pratats om sedan början av 2000 talet.
De flesta om inte alla vindkraftbyggare har just den sådan avsättning till rasering inskrivet i markavtalen som tecknas frivilligt av markägare innan byggnation.

Azer666 Azer666 skrev:
De flesta om inte alla vindkraftbyggare har just den sådan avsättning till rasering inskrivet i markavtalen som tecknas frivilligt av markägare innan byggnation.
Problemet är att det inte finns en fond som är öronmärkt som man betalat in till. Om det går knackigt i verksamheten nallar man gärna av de pengar om det går. Sen att man får skatta för de pengar man lägger undan för nedmonteringen är också märkligt. Visserligen får man dra av det när det väl sker men vad ska man göra med det tillgodosaldot hos Skatteverket om man inte ska sätta upp något nytt igen? Här har någon inte riktigt tänkt till eller så är det inte meningen att små verksamheter skall kunna äga vindkraftverk. Det bästa vore en fond som är avdragsgill som man betalar in en viss procent årligen till.

Silver78 Silver78 skrev:
Problemet är att det inte finns en fond som är öronmärkt som man betalat in till. Om det går knackigt i verksamheten nallar man gärna av de pengar om det går. Sen att man får skatta för de pengar man lägger undan för nedmonteringen är också märkligt. Visserligen får man dra av det när det väl sker men vad ska man göra med det tillgodosaldot hos Skatteverket om man inte ska sätta upp något nytt igen? Här har någon inte riktigt tänkt till eller så är det inte meningen att små verksamheter skall kunna äga vindkraftverk. Det bästa vore en fond som är avdragsgill som man betalar in en viss procent årligen till.
Svensk vindenergis markavtal som de flesta om inte alla vindkraft byggare använder sig av reglerar att det måste vara öronmärkt fond som inte går att ta av. En viss procent av intäkterna varje år. Ska även vara bankgaranti.

Staffans2000
Men om man driver ett vindkraftverk på egen mark. Behöver man överhuvudtaget montera ner det efter urbruktagande.?

Staffan

Azer666 Azer666 skrev:
Det blåser extremt dåligt i Stockholmsområdet jämfört med ställen där det byggs vindkraft. Uppe på berg etc eller västkusten.
Men det är ju ingen fara, det är ju bara att montera fler för att kompensera, 2st istället för en.

Finns massor av strand kring exempelvis lidingö, eller på alla holmar i skärgården.

Då kommer man runt effektbristen.

Men det är som vanligt, NIMB.
Norrland den sista kolonin

• Gilla
MrX2
  • Laddar…
Vindkraftparker på land är ganska destruktiva.
Jag besökte en vindkraftpark i västerbotten, på Blaikfjället, med 120 vindkraftverk (tror jag det var). Naturen är i stort sett totalförstörd över en yta på tiotals kvadratkilometer: skogen nedhuggen (skog hindrar vind), dussintals nya vägar för underhåll, myrar utdikade. Enligt en lokalbo hade bl.a. ett kungsörnsbo funnits där innan vindkraftparken.
Området får inte besökas alls under vintern pga risken att bli träffad av is från rotorbladen.

Vindkraftparker bör byggas till havs. Enligt min mening.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Azer666 Azer666 skrev:
Även om det skulle vara den mest optimala placeringen att ställa vindkraftverken i Stockholms skärgård så är min poäng att det är få Stockholmare som skulle tycka det var en bra idé.

G
M mattoys skrev:
Även om det skulle vara den mest optimala placeringen att ställa vindkraftverken i Stockholms skärgård så är min poäng att det är få Stockholmare som skulle tycka det var en bra idé.
Jag är stockholmare, och ställ ALLA vindsnurror där, det påverkar nog mer ofta "de rika" "de fina" folket, än mig. :D

Azer666 Azer666 skrev:
Märkligt då att så många där har segelbåtar och segling som hobby!
Jag har själv kappseglat på Riddarfjärden, och det gick alldeles utmärkt.
För att inte nämna Sandhamn...

Silver78 Silver78 skrev:
Vindkraftverk påverkar fågellivet. Där det också blåser mycket, ofta vid kustnära områden, har negativ påverkan på fåglarnas habitat. Det största problemen är att det är dom stora rovfåglarna som drabbas hårdast. I Danmark vid smölö dödas det minst 10 havsörnar varje år. I och med låg reproduktionstakt så innebär det att arten har minskat med 20% i antal, i hela dess närliggande områden, sedan parken invigdes. I Sverige är Näsudden på Gotland som är värst med att skörda fågelliv. Det är så viktigt med strandskyddet men ett högt torn med en propeller är helt okej. Men bredda inte bryggan eller ta bort lite vass. Då jäklar.
Problemet verkar dock vara mindre än man trott tidigare.
https://www.energinyheter.se/202010...undvika-vindkraftverk-vad-som-antogs-tidigare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.