5 326 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Vill någon kolla min gruppcentral?
Hej, inser att jag missade en del info, jag var så fokuserad på centralen. Vad gäller kapslingsklass tycker jag att jag fick bra svar i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/gruppcentral-i-tvaettstuga.338991/H HSP skrev:Ingen som har funderat på i vilken miljö centralen sitter i och om det är rätt kapslingsklass.
Väldigt svårt att se på bilden.
Är JFB av rätt typ för kommande förbrukare?
Vad ska inkommande kabel säkras av med?
Längd på in och utgående kablar?
Det fattas en hel del information om det är rätt utfört....
Centralen är för en vanlig villas hushållsel som belysning, spis, TM, TT och liknande samt sporadisk användning av elverktyg, kompressor, mindre svets samt motorvärmare. Ingen elvärme men troligen en luftvärmepump och om jag i framtiden skaffar laddbox till en elbil siktar jag på separat matning från mätaren.
Inkommande matning kommer från elmätare med 16A huvudsäkring idag och jag tror att 25A är övre gräns.
Inkommande kabel är ca 1 meter N1XV-R 4G10, utgående blir som längst ca 25m.
Har du läst här på BH om PEN och 10 mm2 för den? Det är annars både praktiskt och ekonomiskt vettigt att välja 5G6 mm2 kabel i fall som ditt. Blir lite "omvänd" hempularvarning med din kabel sett till helheten. Är det bara 1 m och inte inkopplad ännu kan du byta den.
Och som nämnts försök få till både kablar och längder mm lute prydligt att börja med det blir gärna skatbo ändå på sikt. Att hålla ordningsföljd på plintar för N och PE hör okså till detta som HSP nämnde.
Och som nämnts försök få till både kablar och längder mm lute prydligt att börja med det blir gärna skatbo ändå på sikt. Att hålla ordningsföljd på plintar för N och PE hör okså till detta som HSP nämnde.
Jo, jag har sett att man kan sätta PEN-plint direkt vid mätaren och dra femledare, problemet är bara att elmätarlådan är mycket trång och jag tror inte den får plats ens om man bryter plomberingarna. Dessutom har jag förut haft ute en elektriker som satt upp en kapsling med enfas och trefasuttag för byggström och han drog fyrledare till den och den sitter ungefär lika långt ifrån.GK100 skrev:
Har du läst här på BH om PEN och 10 mm2 för den? Det är annars både praktiskt och ekonomiskt vettigt att välja 5G6 mm2 kabel i fall som ditt. Blir lite "omvänd" hempularvarning med din kabel sett till helheten. Är det bara 1 m och inte inkopplad ännu kan du byta den.
Och som nämnts försök få till både kablar och längder mm lute prydligt att börja med det blir gärna skatbo ändå på sikt. Att hålla ordningsföljd på plintar för N och PE hör okså till detta som HSP nämnde.
Ordning och reda får jag ta till mig, det är bra att tänka på. Ska jag utgå från de alla dvärgar i ordningen enbart eller ta alla tomma platser också? I framtiden kan det nog bli en jordfelsbrytare till, men den ska väl ha sina egna N och PE-plintar i så fall?
PEN-plint har du redan i den änden vid mätaren så kan du ansluta kabeln du har går det precis lika bra med en 5G6 i princip lättare, men det är ett sidospår, om du vill så kör med din 4G10. Kanske bra att veta en annan gång eller för någon som söker och läser här.
Det är bra om du håller ordningen efter hur det är bestyckat nu och då får den kabel du lagt in plats 5 på plintarna dvs trepoliga räknas som en och tre reserv före den du kopplat. Om du sätter in fler JFB är det N-plint du behöver ny för varje brytare, PE kan/ska vara gemensam så länge den räcker till.
Det är bra om du håller ordningen efter hur det är bestyckat nu och då får den kabel du lagt in plats 5 på plintarna dvs trepoliga räknas som en och tre reserv före den du kopplat. Om du sätter in fler JFB är det N-plint du behöver ny för varje brytare, PE kan/ska vara gemensam så länge den räcker till.
Nu är det bestämt att PEN ska vara just gul/grön med blå tilläggsmärkning.useless skrev:
Men du har rätt i att det kunde ha bestämts tvärtom, om man verkligen velat.
Men det som nu gäller är ändå det mest logiska ur två aspekter.
* Färger i tillgängliga kablar
* PEN ansluts till gulgrön plint.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det brukar ju påpekas i diverse trådar att följa tillverkarens instruktioner. Och i Hagers YouTube-video för TS' central fästs kablar och rör med buntband. Screenshot från https:// www.youtube.com/watch?v=gTHcN-OPFI0
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
