337 889 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Effektavgiften är jättehög, drygt 80 kr per kWh, vi åker på minst 800 om vi skulle snabbladda på dagen, så man får vara försiktig med att utnyttja negativa elpriser.K karlmb skrev:
Redigerat:
Bilen behöver inte styra.Nissens skrev:
Man har ju oftast två ben som man kan promenera +-1km.
Det jag märkt däremot att man ser mer på långresor med elbil. Städer som man förut bara körde förbi.
Men tid tar det ju och el är inte billigt i Sverige. Men mestadels laddar man ju hemma med hushållsel och då blir det billigt!
Längre resor i Sverige gör jag med hybrid och sen kan man väl även se höga elpriser som en temporär grej som man endast behöver på långresor 1-2 ggr per år 😎
Alltså Sverigeresor, i Finland billigare ladda och släktingar som tillåter schuckoladdning 👌
Redigerat:
Man måste inget. Det var där vi stannade när vi körde gasbil också. Och bensinbil, men den har vi inte råd att köra så långt numera. Men det finns laddstationer inne i Arboga och Strängnäs också, om man hellre vill lägga en timme extra på att leta efter en mysig restaurang. Det är ju inte direkt så att det är glest mellan laddplatserna.Nissens skrev:
Hur menar du nu? Ladda gratis för 2000 extra per månad?K karlmb skrev:
Nej, vi sätter i sladden när vi kommer hem, sedan styr Tibber upp så att effekten per timme inte övergår vår inställda maxgräns. Dvs långsam laddning över natten, så att den inte ger några effekttoppar.
Snabbladdning vid lågt elpris på dagen KAN dock ske om solen skiner, då vi har solceller. Men är det mulet är det såklart bättre att betala 15 spänn för att sälja elen till nätet.
Jag ska försöka förstå hur du kanske menade.K karlmb skrev:
Dagtid så kan det ju vara nollpris eller negativt pris på el. Men gratis kan det aldrig bli. Moms och skatt till staten, samt påslag, överföring, rörliga och fasta avgifter etc till både elhandelsbolag och elnätsbolag tillkommer.
Men du menade kanske att ladda med egenproduktion, alltså från solceller, då är jag med. Men att ha elbil är inte synonymt med att ha solceller, alla kan inte eller vill inte ha det. Dessutom ger solceller inte produktion varje dag eller inte tillräckligt.
Gratis var förstås en överdrift, förutsatte att man inte har solceller, men att spotpris är 0 kr.Anna_H skrev:
Hur menar du nu? Ladda gratis för 2000 extra per månad?
Nej, vi sätter i sladden när vi kommer hem, sedan styr Tibber upp så att effekten per timme inte övergår vår inställda maxgräns. Dvs långsam laddning över natten, så att den inte ger några effekttoppar.
Snabbladdning vid lågt elpris på dagen KAN dock ske om solen skiner, då vi har solceller. Men är det mulet är det såklart bättre att betala 15 spänn för att sälja elen till nätet.
Om du har Tibber kan det ju bli svårt för den att dra nytta av sådant och ni laddar mest på natten sommartid, när priserna är högre numera. Borde kosta mer än 800 i effektavgift men beror ju på hur mkt man kör förstås.
Se mitt svar ovan till AnnaH.S Sir Duke skrev:Jag ska försöka förstå hur du kanske menade.
Dagtid så kan det ju vara nollpris eller negativt pris på el. Men gratis kan det aldrig bli. Moms och skatt till staten, samt påslag, överföring, rörliga och fasta avgifter etc till både elhandelsbolag och elnätsbolag tillkommer.
Men du menade kanske att ladda med egenproduktion, alltså från solceller, då är jag med. Men att ha elbil är inte synonymt med att ha solceller, alla kan inte eller vill inte ha det. Dessutom ger solceller inte produktion varje dag eller inte tillräckligt.
800 är per tillfälle, max 3 i månaden. Vi hade förut ställt in Tibber att utnyttja lägsta spotpris för snabbladdning, men har nu pga Ellevios effektavgift fått ändra till maxeffekt per timme under natten. Men om solen skiner, vi är hemma och elpriset är lågt försöker vi givetvis använda så mycket av elen som möjligt, för att än mer minska effektavgiften.K karlmb skrev:Gratis var förstås en överdrift, förutsatte att man inte har solceller, men att spotpris är 0 kr.
Om du har Tibber kan det ju bli svårt för den att dra nytta av sådant och ni laddar mest på natten sommartid, när priserna är högre numera. Borde kosta mer än 800 i effektavgift men beror ju på hur mkt man kör förstås.
Kontentan av det är iallafall, för att återgå till trådens ämne, att om någon gäst vill snabbladda för att ta sig hem är det nog billigare för dem att svänga förbi laddstationen vid Ica Kvantum än att betala vår effektavgift.
?? 3x800 och sen spelar det ingen roll den månaden?Anna_H skrev:
800 är per tillfälle, max 3 i månaden. Vi hade förut ställt in Tibber att utnyttja lägsta spotpris för snabbladdning, men har nu pga Ellevios effektavgift fått ändra till maxeffekt per timme under natten. Men om solen skiner, vi är hemma och elpriset är lågt försöker vi givetvis använda så mycket av elen som möjligt, för att än mer minska effektavgiften.
Kontentan av det är iallafall, för att återgå till trådens ämne, att om någon gäst vill snabbladda för att ta sig hem är det nog billigare för dem att svänga förbi laddstationen vid Ica Kvantum än att betala vår effektavgift.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag är bara lite nyfiken, har du en egen snabbladdare hemma ? Det är nog ganska ovanligt. Efter 11 år i laddbranschen så har jag bara stött på 2 st som har egna snabbladdare hemma.Anna_H skrev:
800 är per tillfälle, max 3 i månaden. Vi hade förut ställt in Tibber att utnyttja lägsta spotpris för snabbladdning, men har nu pga Ellevios effektavgift fått ändra till maxeffekt per timme under natten. Men om solen skiner, vi är hemma och elpriset är lågt försöker vi givetvis använda så mycket av elen som möjligt, för att än mer minska effektavgiften.