Nissens
K karlmb skrev:
Som du kanske sett så undras det mkt över hur Göteborgs näträkningar ser ut egentligen.
Har ni fri strömstyrka som de flesta och vad kostar de olika delarna en vintermånad när ni är "duktiga" resp en när ni glömmer styra effekten under 3 enskilda timmar?
Gäller straffet alla timmar lika?
Det är inte så att hela Göteborg bara har en nätleverantör, men Ellevio är en av de stora.

Eftersom ditt intresse är stort för hur det fungerar i Göteborg bidrar jag med info till dig här:

https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är inte så att hela Göteborg bara har en nätleverantör, men Ellevio är en av de stora.

Eftersom ditt intresse är stort för hur det fungerar i Göteborg bidrar jag med info till dig här:

[länk]
Var i Göteborg är Ellevio nätägare?
Jo jag tror jag fattar deras modell.
De skriver att det är bättre med 3 toppar i månaden än bara en.
Men då vore väl en topp om dagen vara ännu bättre? Och så snittet på der.
Eller kanske tom varje minut!
Det vore väl allra bäst?
Nej just det, då blir det ju precis som med säkringstariff, dvs man håller sig under max effekt hela tiden...
Så förutsägbart kan vi ju inte ha det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Var i Göteborg är Ellevio nätägare?
Jo jag tror jag fattar deras modell.
De skriver att det är bättre med 3 toppar i månaden än bara en.
Men då vore väl en topp om dagen vara ännu bättre? Och så snittet på der.
Eller kanske tom varje minut!
Det vore väl allra bäst?
Nej just det, då blir det ju precis som med säkringstariff, dvs man håller sig under max effekt hela tiden...
Så förutsägbart kan vi ju inte ha det.
Göteborgs energi har centrala Göteborg:
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/ny-utformning-av-din-elnatsavgift
 
  • Karta över Göteborgs Energis nätområde med röda gränslinjer runt centrala Göteborg och närliggande områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
K karlmb skrev:
Var i Göteborg är Ellevio nätägare?
Jo jag tror jag fattar deras modell.
De skriver att det är bättre med 3 toppar i månaden än bara en.
Men då vore väl en topp om dagen vara ännu bättre? Och så snittet på der.
Eller kanske tom varje minut!
Det vore väl allra bäst?
Nej just det, då blir det ju precis som med säkringstariff, dvs man håller sig under max effekt hela tiden...
Så förutsägbart kan vi ju inte ha det.
Ellevios nät i Gbg:
 
  • Karta över Ellevios nätområde i Göteborg, med markerade gränser i rött, inklusive områden som Hisingen, Mölndal och Kungsbacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Ellevios nät i Gbg:
Ok. Utanför Göteborgs kommun.
 
Nissens
K karlmb skrev:
Ok. Utanför Göteborgs kommun.
Men inom Göteborgs stad.
 
Nissens Nissens skrev:
Men inom Göteborgs stad.
Staden går inte utanför kommunen.
 
Nissens
K karlmb skrev:
Staden går inte utanför kommunen.
Då får du berätta för Göteborgs stad att de inte har skärgårdsöarna längre. 😂😂

För de har uppenbarligen inte dina kunskaper. 😆
 
  • Karta över Göteborgs stad med skärgårdsöarna markerade i rött mot en blå havsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Då får du berätta för Göteborgs stad att de inte har skärgårdsöarna längre. 😂😂

För de har uppenbarligen inte dina kunskaper. 😆
Snarare är det väl då att GE faktiskt inte har öarna i södra skärgården. Ok det glömde jag. Men finns typ noll elbilar där...
 
Nissens
K karlmb skrev:
Snarare är det väl då att GE faktiskt inte har öarna i södra skärgården. Ok det glömde jag. Men finns typ noll elbilar där...
Gör det? Hönö, Björkö, Öckerö har inga elbilar alltså??

Det märks att du inte varit mycket på öarna… ett tips: öar med broar har ofta biltrafik…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Gör det? Hönö, Björkö, Öckerö har inga elbilar alltså??

Det märks att du inte varit mycket på öarna… ett tips: öar med broar har ofta biltrafik…
De öarna är inte Göteborgs kommun...
 
Nissens
K karlmb skrev:
De öarna är inte Göteborgs kommun...
Det är du som pratar om Göteborgs kommun, varför vet jag inte. Menar du att Göteborgs stad inte är Göteborg?
 
Här är en bild på Götelaborgs tätort (i rött), inte att förväxla med kommunen med samma namn (tätorten sträcker sig över fyra kommuner). Om det är en stad lämnar jag okommenterat.
Karta över Götelaborgs tätort i rött, som sträcker sig över fyra kommuner, med omgivande geografiska områden och kommungränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
Södra skärgården har inga bilar. Norra skärgården är egen kommun.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här är en bild på Götelaborgs tätort (i rött), inte att förväxla med kommunen med samma namn (tätorten sträcker sig över fyra kommuner). Om det är en stad lämnar jag okommenterat.
[bild]
Varför visar du såna förvirrande kartor? Kungsbacka är Göteborgs tätort men inte Mölnlycke?
Jag förstår inte heller vad detta har med tråden att göra?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.