337 616 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Nej, det fanns ett enfasuttag (efter trefasuttaget) som det laddades från, det låg dock mot en högbelastad fas. Fullt lösbart förstås, på flera olika vis, men likväl en god anledning till att vara försiktig om man själv inte kan.A Alexn72 skrev:
Skogsägare
· 23 237 inlägg
Och alla vet väl också att det är en pejorativ term. Det finns därmed inget skäl att använda den om man på riktigt vill diskutera med någon som man anser vara en ”klimatförnekare” snarare än bara förlöjliga vederbörande.Serafim Dahl skrev:
Skogsägare
· 23 237 inlägg
Skulle ringt svärmor och sagt att vi inte kan komma eftersom vi inte får laddaF Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Att det finns så många som har ont av att en familj har köpt en elbil.
Dom ska skylla sig själva, jag hade aldrig låtit dom KÖPA lite el (obs dom tiggde inte ström utan ville betala för sig) dom får väl åka lite innan, köp en riktig bil osv.
Vi vet inte orsaken till svärfars nej, kanske fanns något som inte kommit fram, kanske inte.
Men att sitta på ett forum och närmast håna någon som ställt en fråga om att få köpa lite ström en julafton känns inte riktigt som vad julen betyder för mig!!!
Dom ska skylla sig själva, jag hade aldrig låtit dom KÖPA lite el (obs dom tiggde inte ström utan ville betala för sig) dom får väl åka lite innan, köp en riktig bil osv.
Vi vet inte orsaken till svärfars nej, kanske fanns något som inte kommit fram, kanske inte.
Men att sitta på ett forum och närmast håna någon som ställt en fråga om att få köpa lite ström en julafton känns inte riktigt som vad julen betyder för mig!!!
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Satan! Om jag hade en måg som inte kan acceptera min önskan och dessutom la ut sånt här dret på Byggahus.se skulle jag starkt fundera på att byta måg! Skäms på dig.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
//Janne
p.s. Vet din fru om att du ställt frågan här? d.s
Du kan ju berätta i lugn ton för din svärfar att ni skulle uppskatta om ni kunde ladda bilen hos honom, men att när ni inte får det så kan ni inte hälsa på lika länge och att det såklart känns trist - emotionellt skäl.
Sedan ser du till att ha siffror på hur mycket el som din bil drar under tiden ni är där, kvantifiera det och slå ut på hur många gånger per år eller månad som det gäller och sätt det i perspektiv - logiskt skäl. Kanske är det inte så mycket kwh ändå på ett år? Och det känns tråkigt att kurvorna ska trumfa tid med er?
Har svärfar en partner som du lättare kan prata med? Bearbeta från flera håll? Svärfar har såklart sina skäl, kontrollbehov, nördighet eller dygd i att förbruka så lite el som möjligt eller annat, viktigt att vara respektfull inför det också och det är säkert en god ingång.
Lycka till, och trägen vinner!
Sedan ser du till att ha siffror på hur mycket el som din bil drar under tiden ni är där, kvantifiera det och slå ut på hur många gånger per år eller månad som det gäller och sätt det i perspektiv - logiskt skäl. Kanske är det inte så mycket kwh ändå på ett år? Och det känns tråkigt att kurvorna ska trumfa tid med er?
Har svärfar en partner som du lättare kan prata med? Bearbeta från flera håll? Svärfar har såklart sina skäl, kontrollbehov, nördighet eller dygd i att förbruka så lite el som möjligt eller annat, viktigt att vara respektfull inför det också och det är säkert en god ingång.
Lycka till, och trägen vinner!
Han accepterade väl det?J Jan Maxe skrev:
Han löste det själv också!!
Ska han skämmas för att han ville köpa lite el och när han inte fick det ställer en fråga här!!!
Var är mänskligheten på väg när allt handlar om att dissa sina medmänniskor.
Önskar själv ts en god fortsättning på nya året och hoppas att vi alla kan hjälpas åt lite mer
Har du hunnit avla på svärfars dotter ännu? Oavsett, det enda rätta är att lämna alla dom här människorna bakom dig och skaffa ett nytt liv.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Gubbfan är inte klok, sånt är ärftligt.
Gissar att han är orolig för att elsystemet inte tål belastningen. Det förekommer bränder / nersmälta kontakter när elbilar laddas på gamla 220volt installationer. Erbjud dig att betala en elektriker för att se över installationen och eventuellt förbättra den om det behövs. Klarar hans huvudsäkring el bilsladdning ?F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Man ska inte snylta som gäst är grundregeln Du kan väl snabbladda som vanligt folkF Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag
Ni alla kommer bli likadana när ni blir äldre, förmodligen är endel redan diskmaskins-diktatorer.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.