Tråkigt men du får lösa laddningen på annat sätt.

Svärfar kanske ska göra en energideklaration på huset, och försöker därför snåla så mycket det går med elen. På så sätt kanske han hoppas få energiklass A eller B, och kan då få lägre ränta med så kallade gröna bolån. Det ger minst 0,1 procentenheters bättre ränta, vilket kan bli många tusenlappar på ett år, om man har miljonlån.

• Gilla
Elchondir och 19 till
  • Laddar…
Fick julkänsla:

Erbjud svärfar en provtur före snapsen. Under denna (om han är med på det berättar du hur ägandet är. Och bland annat då att då att det vid såna här resor är skitsmoidigt öm man kan ladda medan man i övrigt umgås, men att man annars får ta ett snabbladdarstopp på vägen.

Tjurigheten kan du försöka lämna hemma. På jul bjuder man till, eller försöker iaf.

God jul!

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?

Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Ring till hans granne och fråga?

• Gilla
Ringblomman13 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F Festlund skrev:
Du har valt att skaffa den billigaste elbilen och detta medför vissa nackdelar. Svärfar säger nej när du frågar och nu ska du försöka hitta lösningar att tvinga honom?

Släpp det och snabbladda på närmaste stolpe innan ni kommer dit, problem solved. Eller köp en dieselbil som oss andra som inte vill oroa sig över sånt där tjafs i vardagen. :)
Det kokar väl ner till faktumet att dotterns man har en elbil, det kommer inte ändras.
Nu vill gubben proxy straffa henne genom att göra det krångligt för dem att ladda bilen, på julafton dessutom.

Att mannen ska krypa för gubbens villfarelser är kanske kul om man vill projicera sitt elbils hat, men helt ärligt är det inte klokt.

Nu är det väl förhoppningsvis löst, men att ställa frågan rakt ut till gubben "hur föreslår du att vi löser det här?" tar ju tempen på hans problemlösarförmåga.

Han kanske inte ens vill ha besök utan hellre ruttnar bort i ensamhet pga oviktiga principer...

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Trodde inte jag var ensam här om mina åsikter, för övrigt är jag för elbilar men inte debatten och alla regler...
Jag bjuder på mat, värme, sprit, sällskap, jag är nog rätt snäll, men snälla, tanka hemma för tusan.

"Snälla, får jag äta här, jag har så litet kylskåp"
"Kan jag få virke av dig, jag har bara köpt korta bitar"

Men, jag kanske har fel eller resonerar fel, hursom, hoppas ni alla får en trevlig Julafton, med eller utan laddning.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
MONTREAL och 36 till
  • Laddar…
Jag kan inte förstå hur han tänker , han verkar speciell.

Men samtidigt , när man väljer bil så tar man en som funkar för ens behov. Oavsett elbil eller inte.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Om husägaren inte vill att man laddar så är det väl bara att respektera det?

Man får inte tanka på alla ställen med en dieselbil även om man betalar

• Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Skaffa en ”bensindunk” :cool:
Har gjort så. Har en sån i arbetsbilen. Bästa tipset. Sa inget, men blev förvånat när jag drog igång den nyss i julefriden. En pik som heter duga.

• Gilla
  • Haha
ylven och 27 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Har gjort så. Har en sån i arbetsbilen. Bästa tipset. Sa inget, men blev förvånat när jag drog igång den nyss i julefriden. En pik som heter duga.
Så det är en bättre att pika folk som erbjuder sitt hem och mat i juletider och riskera dålig stämning än att åka 20 minuter tidigare och snabbladda vid närmaste stolpe?

Vilken ”bra” lösning.

Returnera den där elbilen och skaffa en bil du slipper tränga dig på hos folk eftersom din egna förmåga att lösa problem verkar minst sagt begränsad.

• Gilla
  • Älska
TheSwoopis och 48 till
  • Laddar…
J jack23 skrev:
Det sabbar statistiken, TS får väl ladda bilen full innan.
Vad för statistk?
Man får väl räknna i lite oförutsedd förbrukning för familj, vänner och bekanta.

Det handlar nog om mer snålhet än statistik.

• Arg
nissenhj
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Så det är en bättre att pika folk som erbjuder sitt hem och mat i juletider och riskera dålig stämning än att åka 20 minuter tidigare och snabbladda vid närmaste stolpe?

Vilken ”bra” lösning.

Returnera den där elbilen och skaffa en bil du slipper tränga dig på hos folk eftersom din egna förmåga att lösa problem verkar minst sagt begränsad.
Hur vet du att det finns en lämplig stolpe att ladda vid?
Tyckte det var en snygg lösning. Men med tanke på hur speciell man måste vara om man inte låter honom ladda, så tror jag knappt han förstår piken.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Klart man bjuder på lite el, vilken surgubbe, både svärfar och en del i tråden.

(Alla mina bekanta har ställt upp när man frågat om man kan få ladda hybriden hos dem)

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Stängde precis av nu, full-laddat. Bensinaggregatet har gått i 4 timmar.
Inte en enda kommentar.

Vicket bra tips!
Hahahahaha

• Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 45 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trodde inte jag var ensam här om mina åsikter, för övrigt är jag för elbilar men inte debatten och alla regler...
Jag bjuder på mat, värme, sprit, sällskap, jag är nog rätt snäll, men snälla, tanka hemma för tusan.

"Snälla, får jag äta här, jag har så litet kylskåp"
"Kan jag få virke av dig, jag har bara köpt korta bitar"

Men, jag kanske har fel eller resonerar fel, hursom, hoppas ni alla får en trevlig Julafton, med eller utan laddning.
Du låter inte dina barn ladda sin elbild när dom besöker dig, trots att dom betalar för elen?

• Gilla
Mabs och 8 till
  • Laddar…
Beter han sig som en tvååring kanske hans svärfar är less på det. Någongång måste man ju växa upp.

A Andy78 skrev:
Du låter inte dina barn ladda sin elbild när dom besöker dig, trots att dom betalar för elen?

• Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.