337 600 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Nu följer väl förhoppningsvis alla tillverkare av växelriktare standarder som gäller, är det EN 50438? Och det borde innebära att några ”254V eller mer” inte är möjligt då växelriktaren borde stänga ner exporten.. eller?M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
När jag var på elfack i Göteborg för ett antal år sedan, träffade jag elabonnenter som hade bekymmer med alltför hög nätspänning 254 V eller mer.
Jag har haft samtal med branschfolk som menar att det varit en hel del kostsamma ombyggnationer deras elnät, vid solcellsinstallationer.
Jag tror inte på att ”70 solcellsinstallationer i ett gammalt villaområde med 100 villor” kan göras utan ombyggnationer. Jag har gjort en grov uppskattning, att om 5–10 % av villorna under en distributionstransformator vardera sätter in 10 kW solceller då vänder effektriktningen.
Om ombyggnationer har gjorts och kostnaderna för detta inte har lagts på de som initierad kostnaden genom att vilja ansluta solceller på villataken, då får kollektivet att vara tvungen att ta kostnaden.
Jag hittar inte det inlägg jag skrev här i en tråd på byggahus där jag länkade till ett uttalande från de tre stora EON, Ellevio och Vattenfall att de inte ansåg att de behövde debitera solcellsägare ännu.
Det finns organisationer som talar för de som vill sätta solceller på taken (men samtidigt slippa ökade elnätskostnader). Samtidigt så finns det ingen organisation som talar för sen större gruppen av elabonnenter som riskerar att få dela på den ökade kostnaden.
Om någon hittar inlägget, jag skrev gällande EON, Ellevio och Vattenfall, så får ni gärna visa mig på detta.
Hej fsnF fsn skrev:
Om spänningen är för hög på någon plats i elnätet så kan det bara någon annanstans än där en solcellsväxelriktare sitter
Spänningsregleringen görs på en transformatornivå ovanför 10/0.4 kv transformatorn och betjänar ett stort område och många villor
Man kan justera omställningen i 10/0.4 kv transformatorerna men bara i strömlöst tillstånd och då blir det strömavbrott för många elkunder
Redigerat:
Jag tror inte att du överdriver. Här är lokala elnätet max 25 år och kraftnätets ägare har nyss tvingats bygga om kopplingsskåpen (totalrenovering). Måste ge dig rätt. Det är inte bra att ström går baklänges.M Martin Lundmark skrev:
Ang. trådstarten med svärfar som inte vill låta folk ladda, pga sina fina tabeller så får vi väl anta att detta lösts nu. Men tråden startade 2021, och är 1650 inlägg lång nu.
Du vill vara lojal mot TS frågeställning och bara behandla begreppet laddning, men i detta innefattas numer också elbil, laddare, solceller, batteri ( 2025) + lite annat också om man vill vara seriös. Inte minst elnätets kvalitet som också tråden tagit in i bilden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Jag är nyfiken på om det kommer att bli effekttaxa även för utmatning (produktion).
Som ni är inne på i tråden är det inte samma problem med nätet vid förbrukning som vid produktion.
Som ni är inne på i tråden är det inte samma problem med nätet vid förbrukning som vid produktion.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Nu undrar jag om du inte är lite väl autistisk. Elnätsägaren äger omsättningen. Menar du att 10kV nätet plötsligt skulle bli 1000-1500V högre än 10kV? På 400V sidan så kommer naturligtvis hög spänning från solceller.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Om spänningen är för hög på någon plats i elnätet så kan det bara någon annanstans än där en solcellsväxelriktare sitter
Spänningsregleringen görs på en transformatornivå ovanför 10/0.4 kv transformatorn och betjänar ett stort område och många villor
Man kan justera omställningen i 10/0.4 kv transformatorerna men bara i strömlöst tillstånd och då blir det strömavbrott för många elkunder
Här är lite seriös fakta. Visserligen över 10 år gammal men tekniken borde rimligen gått framåt också. Tex undrar jag hur många enfasiga solcellsproducenter det finns numera?
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4533684&fileOId=4533685
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4533684&fileOId=4533685
Det bör alltså inte finns några större problem iaf inte i städerna med ombyggnation som följd av solcellsinstallationer.Resultaten pekar på att det är osymmetri, i fallet då enfasiga anläggningar fördelasosymmetriskt mellan faserna i nätet, är den mest begränsande faktorn. Om alla kunder i ettnät installerar så mycket solceller som de får plats med på sina tak och anslutersymmetriskt, uppnås inga spänningsnivåer som är höga nog för att utgöra några risker. Inteheller de spänningsvariationer som uppstår till följd av att moln passerar framför solen gerupphov till några problem. Övertoner utgör ett potentiellt problem, främst på grund av denskillnad i kvalité som finns på växelriktarna.
Grattis, du har hittat ett examensarbete där man simulerat påverkan i näten utan att ta med vad som händer när lågspänningsnätet producerar mer än vad som förbrukas där. Dvs, detta examensarbete tar inte ens upp det problem som @Martin Lundmark lyfter som det allvarligaste. Notera att Martin har forskat på detta på Luleå Universitet.K karlmb skrev:Här är lite seriös fakta. Visserligen över 10 år gammal men tekniken borde rimligen gått framåt också. Tex undrar jag hur många enfasiga solcellsproducenter det finns numera?
[länk]
Det bör alltså inte finns några större problem iaf inte i städerna med ombyggnation som följd av solcellsinstallationer.
Men trots denna begränsning så har man ju ändå i detta examensarbete kommit fram till att det kan vara ett problem utanför städerna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Och trots att Martin Lundmark har forskat på det så sitter han 3-4 inlägg upp och hävdar att den höga nätspänningen på nivåer en bra bit över vad en korrekt konfigurerad solcellsväxelriktare (alltså inställd på rätt land) kan leverera och hävdar att ”det kan vara nåt annat” som ger den höga spänningen. Just nu sitter han nog och formulerar en oläsbar högtravande roman som svar på det, för att han skulle ha fel… om än bara tillfälligt är ju helt otänkbart.pacman42 skrev:
Grattis, du har hittat ett examensarbete där man simulerat påverkan i näten utan att ta med vad som händer när lågspänningsnätet producerar mer än vad som förbrukas där. Dvs, detta examensarbete tar inte ens upp det problem som @Martin Lundmark lyfter som det allvarligaste. Notera att Martin har forskat på detta på Luleå Universitet.
Men trots denna begränsning så har man ju ändå i detta examensarbete kommit fram till att det kan vara ett problem utanför städerna.