K karlmb skrev:
Jag vet att det finns äldre villor på Hisingen. De var till största delen oljeeldade förut.
Sedan blev det elpatroner och numera är det mkt värmepumpar.
Visst, i de områdena har nog en och annan valt att ansluta sig till fjärrvärmenätet ifall det ligger nåt flerfamiljshus eller kontor i närheten. Men det spelar ingen roll, även om det skulle vara 50% numera vilket är osannolikt tanke på att det inte är något som skryts med idag, så har dessa i hög grad tidigare värmts med elpatroner.
Men även nu elnätet ändå är eftersatt i de områdena och kablar måste uppgraderas så menar jag att det är en relativt liten andel av alla villor i GEs nät.
De allra flesta (80% minst gissar jag) har inte fjärrvärme som uppvärmning och därmed har de redan kapacitet för elpatroner.
Villor finns åt alla håll på deras fina karta, utanför det gröna området. Minst 60% ligger där vill jag påstå. Och inom det gröna området är det som sagt långt långt ifrån alla som valt att slanta upp och ansluta sig till fjärrvärme. Dessutom har väl många idag kopplat bort och valt bvp istället i takt med att fjärrvärmepriserna skenat.

Sedan skrev jag ju att byte av trafo var något som kunde göras enkelt i de nya områdena from 1970, där kablarna redan klarar 63A, inte på andra håll naturligtvis..
Konstigt då att alla som jag känner som bor i olika äldre villaområden på Hisingen (där fjärrvärmenätet täcker enligt kartan) då har fjärrvärme, åtminstone någon av dem borde ju ha värmepump enligt ditt resonemang.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Konstigt då att alla som jag känner som bor i olika äldre villaområden på Hisingen (där fjärrvärmenätet täcker enligt kartan) då har fjärrvärme, åtminstone någon av dem borde ju ha värmepump enligt ditt resonemang.
Ja dina kompisar är säkert ett korrekt statistiskt underlag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Konstigt då att alla som jag känner som bor i olika äldre villaområden på Hisingen (där fjärrvärmenätet täcker enligt kartan) då har fjärrvärme, åtminstone någon av dem borde ju ha värmepump enligt ditt resonemang.
Jag bor i Göteborg sen 2003. Jag känner ingen som har fjärrvärme i egen villa. Några i områden där det finns fjärrvärme. Min känsla är att det är draget fjärrvärme till flerbostadsområden och de villor som anslutits är "collateral damage" från den routingen. Det ser man tydligt i tex Torslanda där fjärrvärmen totaldör direkt där lägenheterna slutar, trots att kommunen la extrema resurser på att spränga och gräva ner avlopp så togs ingen fjärrvärme med till villaområdena i 89/90.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Chattade nyss med en kompis som bor i en 40-talsvilla i Lundby, där har nästan alla fjärrvärme. Han har en enda granne i närområdet som valt att stå utanför och istället ha en värmepump. Han bor ca 500m från en kusin till mig (också Lundby), där har alla de närmaste grannarna fjärrvärme också. Så uppenbarligen verkar det vara väldigt bra täckning för fjärrvärmen i just Lundby.

Lundby har 12,6% av bostäderna som villor och det handlar om ungefär 6000 personer som bor i villor bara i den stadsdelen. Tar man med omkringliggande villaområden på denna delen av Hisingen (som också är uppblandade med flerfamiljshus) så pratar vi om ca 6000 villor där vi kan anta att nästan alla har fjärrvärme (utifrån mina anekdotiska bevis från området). Detta handlar då om runt 3-4% av Göteborgs befolkning som bor i dessa villor. Det finns ungefär 53000 villor totalt i Göteborg, vilket gör att dessa villor utgör mer än 10% av det totala antalet villor. Och då har jag alltså bara tagit med en liten del av villorna som täcks av fjärrvärmenätet. Denna typ av blandområden finns det gott om upp mot Backa, i Utby, Kortedala, Björkekärr, Kåklltorp, Örgryte osv osv. Låt oss då anta att 75% av villorna i dessa blandområden har fjärrvärme...
...då blir det runt 8% av stadens villor bara i området på Hisingen jag räknade på.

Och som jag var inne på tidigare, eftersom elnätet inte är homogent så pratar vi inte om att det ser ut likadant överallt, det räcker att man har problem i en tillräckligt stor del av staden (mer än 8% av alla villor är nog rätt problematiskt skulle jag säga - och då pratar vi bara om området på Hisingen mellan Biskopsgården och Backaplan upp till Björlandavägen - staden är bra mycket större än så). Och för att göra det ännu värre så är det väldigt många elbilar i just dessa områden, det är inte "fattigt folk" som bor i Lundby precis, vi pratar om att villorna här ägs av övre medelklass. Och det är väldigt många tjänstebilar från Volvo här också...
...jag förstår att Göteborg energi tycker att de har ett problem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Chattade nyss med en kompis som bor i en 40-talsvilla i Lundby, där har nästan alla fjärrvärme. Han har en enda granne i närområdet som valt att stå utanför och istället ha en värmepump. Han bor ca 500m från en kusin till mig (också Lundby), där har alla de närmaste grannarna fjärrvärme också. Så uppenbarligen verkar det vara väldigt bra täckning för fjärrvärmen i just Lundby.

Lundby har 12,6% av bostäderna som villor och det handlar om ungefär 6000 personer som bor i villor bara i den stadsdelen. Tar man med omkringliggande villaområden på denna delen av Hisingen (som också är uppblandade med flerfamiljshus) så pratar vi om ca 6000 villor där vi kan anta att nästan alla har fjärrvärme (utifrån mina anekdotiska bevis från området). Detta handlar då om runt 3-4% av Göteborgs befolkning som bor i dessa villor. Det finns ungefär 53000 villor totalt i Göteborg, vilket gör att dessa villor utgör mer än 10% av det totala antalet villor. Och då har jag alltså bara tagit med en liten del av villorna som täcks av fjärrvärmenätet. Denna typ av blandområden finns det gott om upp mot Backa, i Utby, Kortedala, Björkekärr, Kåklltorp, Örgryte osv osv. Låt oss då anta att 75% av villorna i dessa blandområden har fjärrvärme...
...då blir det runt 8% av stadens villor bara i området på Hisingen jag räknade på.

Och som jag var inne på tidigare, eftersom elnätet inte är homogent så pratar vi inte om att det ser ut likadant överallt, det räcker att man har problem i en tillräckligt stor del av staden (mer än 8% av alla villor är nog rätt problematiskt skulle jag säga - och då pratar vi bara om området på Hisingen mellan Biskopsgården och Backaplan upp till Björlandavägen - staden är bra mycket större än så). Och för att göra det ännu värre så är det väldigt många elbilar i just dessa områden, det är inte "fattigt folk" som bor i Lundby precis, vi pratar om att villorna här ägs av övre medelklass. Och det är väldigt många tjänstebilar från Volvo här också...
...jag förstår att Göteborg energi tycker att de har ett problem.
Jag är ändå tvivlande. Men om det skulle vara den stora anslutningsgraden så är det på senare år, efter typ år 2000 som de allra flesta har anslutits. Och särskilt på andra håll än Hisingen som nog var ett av de första icke-centrala delar som fick fjärrvärme till annat än flerfamiljshus. Och det gör att de värmt husen på annat sätt fram till dess. Dvs, med direktverkande el i hög grad. Så att det skulle finnas nåt hopplöst utdaterat elsystem på centrala Hisingen, nej det köper jag inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Chattade nyss med en kompis som bor i en 40-talsvilla i Lundby, där har nästan alla fjärrvärme. Han har en enda granne i närområdet som valt att stå utanför och istället ha en värmepump. Han bor ca 500m från en kusin till mig (också Lundby), där har alla de närmaste grannarna fjärrvärme också. Så uppenbarligen verkar det vara väldigt bra täckning för fjärrvärmen i just Lundby.

Lundby har 12,6% av bostäderna som villor och det handlar om ungefär 6000 personer som bor i villor bara i den stadsdelen. Tar man med omkringliggande villaområden på denna delen av Hisingen (som också är uppblandade med flerfamiljshus) så pratar vi om ca 6000 villor där vi kan anta att nästan alla har fjärrvärme (utifrån mina anekdotiska bevis från området). Detta handlar då om runt 3-4% av Göteborgs befolkning som bor i dessa villor. Det finns ungefär 53000 villor totalt i Göteborg, vilket gör att dessa villor utgör mer än 10% av det totala antalet villor. Och då har jag alltså bara tagit med en liten del av villorna som täcks av fjärrvärmenätet. Denna typ av blandområden finns det gott om upp mot Backa, i Utby, Kortedala, Björkekärr, Kåklltorp, Örgryte osv osv. Låt oss då anta att 75% av villorna i dessa blandområden har fjärrvärme...
...då blir det runt 8% av stadens villor bara i området på Hisingen jag räknade på.

Och som jag var inne på tidigare, eftersom elnätet inte är homogent så pratar vi inte om att det ser ut likadant överallt, det räcker att man har problem i en tillräckligt stor del av staden (mer än 8% av alla villor är nog rätt problematiskt skulle jag säga - och då pratar vi bara om området på Hisingen mellan Biskopsgården och Backaplan upp till Björlandavägen - staden är bra mycket större än så). Och för att göra det ännu värre så är det väldigt många elbilar i just dessa områden, det är inte "fattigt folk" som bor i Lundby precis, vi pratar om att villorna här ägs av övre medelklass. Och det är väldigt många tjänstebilar från Volvo här också...
...jag förstår att Göteborg energi tycker att de har ett problem.
Med all respekt, din anekdotisk ”bevisning” upplevs som aningen begränsad och jävligt tunn.
 
Som sagt, jag har bara försökt gräva i Göteborg Energis argumentation och jag tycker mig finna fog för att den har vissa meriter.

Om man inte har tänkt dela upp nätet i smådelar så blir de egenskaper som finns i de 10-20% sämsta delarna av nätet dimensionerande. Om man nu inte skall bygga om nätet för att klara modellen. Men det kostar också pengar.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Som sagt, jag har bara försökt gräva i Göteborg Energis argumentation och jag tycker mig finna fog för att den har vissa meriter.

Om man inte har tänkt dela upp nätet i smådelar så blir de egenskaper som finns i de 10-20% sämsta delarna av nätet dimensionerande. Om man nu inte skall bygga om nätet för att klara modellen. Men det kostar också pengar.
Olika delar av nätet är sämst vid olika situationer, det kan inte vara svårt att förstå?
 
F fsn skrev:
Olika delar av nätet är sämst vid olika situationer, det kan inte vara svårt att förstå?
Och vid en kraftig förändring av nätets användning (som en snabb transition till laddning av elbilar), så kommer dock nya problem/flaskhalsar att uppstå.

Göteborg Energi hävdade att dessa förändringar var så kraftigt dimensionerande att de påverkar elnätet dygnet runt. Dvs, man kan inte ha lägre effekttariff på natten då detta skulle påverka nätet för mycket.

Jag ifrågasatte det och gjorde då en snabb analys av hur energianvändningen i villor (där mina vänner bor) skulle påverka nätet. Det visade sig då att elbilsladdning verkligen skulle bli dimensionerande. Den skulle dominera effekttopparna i dessa områden. Så Göteborg Energi har visst fog för sina påståenden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man inte har tänkt dela upp nätet i smådelar så blir de egenskaper som finns i de 10-20% sämsta delarna av nätet dimensionerande. Om man nu inte skall bygga om nätet för att klara modelle
Jag fattar inte...
Vad då dimensionerande?
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag fattar inte...
Vad då dimensionerande?
För modellen man har på effekttariffen. Om den skall ha den effekt som lagen stipulerar så skall den ju formas så att man minskar behovet av utbyggnad av nätet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och vid en kraftig förändring av nätets användning (som en snabb transition till laddning av elbilar), så kommer dock nya problem/flaskhalsar att uppstå.

Göteborg Energi hävdade att dessa förändringar var så kraftigt dimensionerande att de påverkar elnätet dygnet runt. Dvs, man kan inte ha lägre effekttariff på natten då detta skulle påverka nätet för mycket.

Jag ifrågasatte det och gjorde då en snabb analys av hur energianvändningen i villor (där mina vänner bor) skulle påverka nätet. Det visade sig då att elbilsladdning verkligen skulle bli dimensionerande. Den skulle dominera effekttopparna i dessa områden. Så Göteborg Energi har visst fog för sina påståenden.
Hur skulle det bli dimensionerande? Vad har du för pålitligt beräkningsunderlag på tex pendlingsavstånd för invånarna i nämnda stadsdel? Om du räknar med att alla toppar upp bilen på max varje natt kl 01 så förstår jag hur du kom fram till din slutsats. Nu ser ju inte verkligheten riktigt ut så. Jag laddar min leksaksbil till 90% och laddar den på 8-20% och det är typ 1 gång/vecka. Jag tror det är ett rätt normalt förfarande. Andra som tex har Tibber och rätt laddbox pausar sin laddning när frekvensen faller. Och jag är säker på att Tibber har några kunder även i kvarteren där dina vänner bor.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För modellen man har på effekttariffen. Om den skall ha den effekt som lagen stipulerar så skall den ju formas så att man minskar behovet av utbyggnad av nätet.
Hur då den effekt lagen stipulerar? Sluta prata i gåtor.
 
17000 byggnader anslutna

Text från Göteborg Energis hemsida om fjärrvärme, 17 000 byggnader anslutna, 90% av stadsuppvärmningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.