K
Ni försvarar alltså på allvar en pappa som vägrar låta sin dotter ladda elbilen hemma på julafton eftersom "det förstör statistiken"? :crysmile:

/Krille

• Gilla
  • Haha
hapazard och 7 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Jag håller med om vad du skriver förutom just den citerade delen. Det är en sällan skådad föråldrad syn på en 27-årig man du har :p

Som exempel har genomsnittsmannen inte skaffat barn vid 27 års ålder ens i den kommun med lägst genomsnittsålder. [länk]

Och med de huspriserna vi har är det nog relativt få 27-åriga par som har råd med ett hus, speciellt inte om de har barn. Men det beror förstås lite på vart man bor också.

Men då finns det någon omständighet som möjliggjort detta; t.ex. att ni bor i långt från någon populär tätort, har köpt ett renoveringsobjekt eller att din man har en lön långt över snittet.

Men en 16-åring är per definition inte vid sina fulla sinnes bruk… Generellt sett är det något väldigt konstigt om en 27-åring vill ha ihop det med en 16-åring. Eftersom jag inte känner TS så betonar jag ordet generellt, men för att vara ärlig så kan jag inte se många situationer när det är ok för en som är närmare 30 år ha ihop det med en som knappt är byxmyndig.

Inser man inte att det generellt sett är ett problem när en så gammal person är ihop med en så ung person är man nog en del av problemet.
Skillnad var man bor nånstans i sverige. Hus e billiga om man bor i inlandet

Essunga flyttade vi till innan och hus kostade då 3-400tusen sek för antal år sen. Nu har de stigit sjukt mycke 3-4 ggr. Nu en bra bit över millen alltså. Galet ! Så vi tjäna en del och flyttade till finare hus i annan kommun.
De flesta bildar familj i lägre eller till mitten av 20 årsålden där. Sällan över 30.

Redigerat:
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ni försvarar alltså på allvar en pappa som vägrar låta sin dotter ladda elbilen hemma på julafton eftersom "det förstör statistiken"? :crysmile:

/Krille
Vad jag kan läsa så är det väldigt få som gör det. Om du syftar på att många av oss tycker det är fel med åldersskillnaden när den ene är 16 år gammal så betyder ju inte det att vi ställer oss bakom pappan i allt han gör och tycker.

Jag skulle behöva ställa en fråga om laddning på forumet... Men jag kommer bli ifrågasatt på mitt val av fru. Nä jag får nog fortsätta köra fossil:rofl:

• Gilla
  • Haha
ansgar46 och 12 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Fast om du skriver på det sättet så är det inte konstigt att man reagerar. Hon var 16 när ni träffades och nu säger hon inte så mycket. Vad menar du med att skriva så?
antagligen för jag e äldre och ho e van te att fråga mej om allt och frågasätter sällan vad jag gör Annars pratar hon mest av oss.

• Wow
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Skillnad var man bor nånstans i sverige.
Essunga flyttade vi till innan och hus kostade då 3-400tusen sek för antal år sen. Nu har de stigit sjukt mycke 3-4 ggr. Nu en bra bit över millen alltså. Galet ! Så vi tjäna en del och flyttade till finare hus i annan kommun.
Jo, jag vet, därför jag skrev det ;). Men grattis till ett bra köp!

F Fredrik-1980 skrev:
De flesta bildar familj i lägre eller till mitten av 20 årsålden där. Sällan över 30.
Om jag kommer med ett påstående och sedan lägger till en länk så kan du trycka på den. Datan visar visserligen medelåldern så visst kan medianåldern vara något lägre. Men att det är ”sällan över 30” stämmer inte.

Om du vill bespara dig ett klick så var åldern för förstföderskor förra året 29,9 samt 31,9 år för kvinnor respektive män.

A Alexn72 skrev:
Jag skulle behöva ställa en fråga om laddning på forumet... Men jag kommer bli ifrågasatt på mitt val av fru. Nä jag får nog fortsätta köra fossil:rofl:
Fast om vi behöver försvara oss så var diskussionsunderlaget bristfälligt redan i trådstarten och oavsett det så har TS fått de svar han rimligtvis kunde få. Med andra ord är frågeställningen avklarad och då kan vi antingen låsa tråden eller gynna forumets aktivitet och spinna vidare på annat som kommer fram i tråden.

T Trunk skrev:
Jo, jag vet, därför jag skrev det ;). Men grattis till ett bra köp!

Om jag kommer med ett påstående och sedan lägger till en länk så kan du trycka på den. Datan visar visserligen medelåldern så visst kan medianåldern vara något lägre. Men att det är ”sällan över 30” stämmer inte.

Om du vill bespara dig ett klick så var åldern för förstföderskor förra året 29,9 samt 31,9 år för kvinnor respektive män.
De flesta första barns föräldrarna mammorna på dagis var i 20 års ålder där. Många va 22 runt där. Killen samma eller några år plus.
Få över 30.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
De flesta första barns föräldrarna mammorna på dagis var i 20 års ålder där. Många va 22 runt där. Killen samma eller några år plus.
Få över 30.
Ok, men det ändrar väl ändå inte på det jag skrev?

Men då finns det någon omständighet som möjliggjort detta; t.ex. att ni bor i långt från någon populär tätort, har köpt ett renoveringsobjekt eller att din man har en lön långt över snittet.

Låg lön men vi har slitet som djur för att spara i hop över 200 000 i två år nu:) inget renoverings objekt faktiskt en fin liten gård på 1,3 hektar. Däremot ligger det långt utanför en storstad, många säger "ja de är så man får bo om man är fattig" men det är tvärtom för oss vi VILL bo i skogen för vi är båda introverta och gillar djur mer än människor. 760 tusen gick den lilla gården för (y)[/QUOTE]

H H-Thomasson skrev:
Tänk om några år om man får besök av 3 - 4 elbilar på julafton och alla ska ladda. Sedan ska spisen i gång till julmaten osv. Det blir besvärligt det ang huvudsäkringen in till huset.
Ugnen drar 1kwh per timme kl 12-21
Kaffekokaren drar 2kwh mellan kl 19 -20.
Spisen drar 2kw mellan 13-16
Belysning 1kw hela dygnet.
På standard 16a 3fas är vi uppe i 6kw toppeffekt av 11kw totalt.
Förutsatt att alla kommer kl 14 så kan första som anländer ladda med 3kw mellan 14 och 24 = 10x3= 30kwh då är 15 mil laddat i bil nr 1
Bil nummer 2 kan ladda 3kw mellan 16 och 19= 3x3= 9kwh= 4mil.
Bil nr 3 kan ladda mellan 20 och 24 med 3kw.
4x3= 12= 6mil.
Och sista långväga gästen som ska sova över brassar på med laddning mellan 24.00- 09.00 med 8kw och har då fått I 72kwh =35mil lagom till kaffekokaren ska starta.

Om jag inte missat något så finns det 2kw marginal hela dagen eller snarare avsatt till uppvärmning som får lov att pausa vid tillfällig (värma på nappflaskan)
Men i mitt hus sprakar kaminen under hela julen så...

Fast ditt exempel är väl direktverkande el med englasfönster som behöver 11kw bara för att hålla värmen på 16grader;)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast är det ens lagligt att som priivatperson sälja el. Så svärfar kanske bara är en laglydig medborgare.
Såklart är det enbart förslitningen på elinstallationen man betalar för:rofl:

P
T Trunk skrev:
Jag håller med om vad du skriver förutom just den citerade delen. Det är en sällan skådad föråldrad syn på en 27-årig man du har :p

Som exempel har genomsnittsmannen inte skaffat barn vid 27 års ålder ens i den kommun med lägst genomsnittsålder. [länk]

Och med de huspriserna vi har är det nog relativt få 27-åriga par som har råd med ett hus, speciellt inte om de har barn. Men det beror förstås lite på vart man bor också.

Men en 16-åring är per definition inte vid sina fulla sinnes bruk… Generellt sett är det något väldigt konstigt om en 27-åring vill ha ihop det med en 16-åring. Eftersom jag inte känner TS så betonar jag ordet generellt, men för att vara ärlig så kan jag inte se många situationer när det är ok för en som är närmare 30 år ha ihop det med en som knappt är byxmyndig.

Inser man inte att det generellt sett är ett problem när en så gammal person är ihop med en så ung person är man nog en del av problemet.
Det fattas ju 1-2 år till personen är myndig.
Men eftersom det verkar ha gått bra förutom att svärfar inte vill ha med hans bil att göra så är där såklart problem.
Var det problem för mig då att vara 9 år äldre och hon precis fyllt 18?

Aja, vi har funnit problemet med svärfar iallafall.

K
T Trunk skrev:
Vad jag kan läsa så är det väldigt få som gör det. Om du syftar på att många av oss tycker det är fel med åldersskillnaden när den ene är 16 år gammal så betyder ju inte det att vi ställer oss bakom pappan i allt han gör och tycker.
I och med att jag inte skrev något om åldersskillnaden var det inte den jag syftade på :)

Finns väl i alla fall en handfull medlemmar som försvarar pappans agerande. Att man inte tycker det är så skoj att låta alla besökare ladda gratis eller att man är rädd att låta någon ladda p g a att elinstallation är gammal kan jag ha förståelse för.

Men att inte låta dottern ladda bilen på julafton eftersom "det förstör statistiken" är ju bara helt absurt :crysmile:

/Krille

• Gilla
Trunk och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
.... Med andra ord är frågeställningen avklarad och då kan vi antingen låsa tråden eller gynna forumets aktivitet och spinna vidare på annat som kommer fram i tråden.
Avklarad... vi vet ju inte om svärfar fick nån julklapp. Vem som ringde till miljöenheten på kommunen.
Och om de verkligen är lyckliga i sitt äktenskap..
;)

• Gilla
  • Haha
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
....
Men att inte låta dottern ladda bilen på julafton eftersom "det förstör statistiken" är ju bara helt absurt :crysmile:

/Krille
Statistiskt sett är det väl många skilsmässor efter julen. Äntligen har vi hittat orsaken...:thinking::rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.