Jag tror inte att enbart bestrida fakturan är rätt, om man skall vara noggrann. Tyvärr är reklamation och felaktig faktura olika saker. Så man behöver oavsett göra en korrekt reklamation. Qliro kommer bara göra vad säljbolaget sagt åt dom att göra. Har inte en reklamation eller annan överenskommelse kommit, så kommer dom köra på med påminnelser inkasso mm. Skitsvårt att komma ur i efterhand, då dom bolagen har det som affärsidé. Så de skiter i det moraliska, kommer bara köra på vad de anser sig ha juridisk rätt till.
Det bästa är om man istället i samband med reklamation säger till säljaren (faktura utställaren) att de stoppar fakturan tills reklamation är utredd, mao förlänger betal tid.

Sen är det ju ingen dum ide att kontakta Qliro också, men räkna inte med att det är tillräckligt, och att du har ryggen fri. Vad är det för typ av vara , stor/lätt dyr/billig??
Om det är en Fakturapartner så bör det stå på vart man skall vända sig om man har invändningar.

C
Som sagt, det går bra att reklamera till Qliro.
Enligt konsumentkreditlagen har du rätt att göra samma invändningar mot kreditgivaren som mot säljaren.
Att de sedan inte kan göra något annat än att pausa fakturan och vidareförmedla reklamationen till säljaren är en annan sak (men i princip Qliros problem).

Jag har gjort detta några gånger och är det inga större summor så struntar jag i det då det kan bli en del jobb.
Jag bestrider alltid till fakturautställare/betalningsmottagare, i detta fall qliro.
Jag skulle skickat ett mail till qliro och berättat vad som hänt: Att du fått en trasig produkt och dessutom fyllt i reklamation. Jag skulle frågat qliro om de vill skicka en ny faktura eller om jag bara skulle dra av beloppet.
Sen kan det bli så att de skickar vidare till inkasso och då får du bestrida det på samma vis.
Kronofogden har jag aldrig varit med om att det gått till, men jag har alltid haft torrt på fötterna och dokumenterat ner allt, så när det väl kommer till en granskare som är juridiskt kunnig så inser de att det har blivit något fel på vägen.
Kommer inte ihåg vilket bolag det var som inte gav sig utan fortsatte skicka inkasso och räkna upp skulden. Slutade med att jag försökte säga upp mig som kund och åberopade "rätten om att bli glömd".
Det hjälpte inte då de menade att vi hade en kundrelation då jag hade en skuld till dem.
Slutade med att jag var tvungen att göra en anmälan till IMY och några månader senare när IMY gjort sin utredning raderade de mig enligt min begäran. Vet inte vad de fick för föreläggande utan var mest glad att det var över.
Så var beredd på att lägga lite jobb en period framöver om du väljer att bestrida.

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som sagt, det går bra att reklamera till Qliro.
Enligt konsumentkreditlagen har du rätt att göra samma invändningar mot kreditgivaren som mot säljaren.
Att de sedan inte kan göra något annat än att pausa fakturan och vidareförmedla reklamationen till säljaren är en annan sak (men i princip Qliros problem).
Jag skulle välja att bestrida fakturan till qliro.
Om en reklamation görs för produkten så är ju ändå fakturan giltig.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
C
S sblixten skrev:
Ja, givetvis i samband med reklamationen meddela att man har för avsikt att hålla inne med den delen av betalningen som avser den trasiga produkten. Vilket förvisso brukar vara underförstått när man reklamerar.

Men bara så att det blir rätt med formaliteterna - att hålla inne betalning är inte samma sak som att bestrida fakturan. Bestrider gör man när fakturan är felaktig. Du har inte beställt nåt, priset är fel, osv. I detta fall är det inget fel på fakturan, utan felet ligger i varan som levererats.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, givetvis i samband med reklamationen meddela att man har för avsikt att hålla inne med den delen av betalningen som avser den trasiga produkten. Vilket förvisso brukar vara underförstått när man reklamerar.

Men bara så att det blir rätt med formaliteterna - att hålla inne betalning är inte samma sak som att bestrida fakturan. Bestrider gör man när fakturan är felaktig. Du har inte beställt nåt, priset är fel, osv. I detta fall är det inget fel på fakturan, utan felet ligger i varan som levererats.
Jag skulle nog vilja säga att fakturan bestrider man om man inte vill betala den.
Anledningen kan vara många.

H
S sblixten skrev:
Jag skulle välja att bestrida fakturan till qliro.
Beror ju på vem som som har skickat fakturan, det är fakturautställaren man ska reklamera till.
TS ska begära en kreditnota eller om TS önskar skicka en ny hel produkt. Är fakturan överlåten till Klarna eller liknade så påtalar man reklamationen på båda ställena. Fakturan ska bestridas iallafall eftersom man inte ska betala hela summan pga felaktig/trasig produkt.

K kurlakarl skrev:
Köpte ett par saker till huset på cdon.se. står att det är nån "samarbetspartner" och är väl nåt låtsasföretag som säljer kinaskit typ. En sak var trasig vid leverens och jag får inget svar på min reklamation jag fyllt i vid cdon.com. Vill förstås inte betala fakturabeloppet för den trasiga saken, men betalar gärna för det andra. Vad gör jag? Ska man bestrida fakturan och sen får det där låtsasföretaget ta det till tingsrätten eller hur funkar det? Hur ska jag agera?
Vad kostade din produkt?

Jag bråkade som fan med CDON och deras underleverantör. Köpte i julklapp en GPS klocka + expressleverans. Klockan kom två dagar senare och var trasig i kartong.luckan baktill var av i sina fästen och sim-kortet saknades helt som skulle ingå. Tröstade sonen som blev superledsen. Mailade två dagar senare och postade tillbaka den. Sen började idioterna. De vägrade godkänna reklamationen. Enligt de så hade jag pajat den. Ord stod mot ord och cdon gjorde inte ett skit. Jag löpte linan ut och kontaktade alla som gick att kontakta. Det blev en principsak för mig. Svaret jag fick var då klockan kostade under 500kr så gör dom inget med mitt ”case”
Om jag ville ha tillbaka den trasiga klockan hade jag blivit tvungen att betala 119kr i frakt.

Dom fick behålla klockan, dom fick mina pengar, jag fick köpa en ny klocka till grabben och allt fick bli en läropeng. Aldrig någonting från CDON igen. Dom kan erbjuda mig gratis klockor och jag kommer tacka nej 😂

Tyvärr kör även El-giganten med samarbetspartner. Köpte en robotdammsugare på El-gigantens hemsida. När jag fick den så var den trasig och använd. El-giganten avsade sig allt ansvar och hänvisade till samarbetspartnern. Hade tur att samarbetspartnern var seriös, inga bekymmer med att skicka tillbaks den och fick pengarna tillbaka.

• Ledsen
Mörner
  • Laddar…
C
P pingis skrev:
sedan cdon gick från att vara en handlare till att bli en marknadsplats.
Var inte det jättelänge sedan, typ 10 år sedan?
Känner inte igen uppgiften i artikeln som påstår att det skett "de senaste åren". Enligt wikipedia började marknadsplatsupplägget 2013.
Innan sålde de väl, som namnet antyder, CD-skivor och sånt.

CDON är ren skit.
Enligt mig.

Har betalat fakturan minus kostnaden för den trasiga saken. Får inget svar av underleverentör, cdon eller qliro. Är ändå ganska förvånad. Har bestridit via mail i alla fall. Får se vad som händer, det är lugnt med fogden va?

H
K kurlakarl skrev:
Har betalat fakturan minus kostnaden för den trasiga saken. Får inget svar av underleverentör, cdon eller qliro. Är ändå ganska förvånad. Har bestridit via mail i alla fall. Får se vad som händer, det är lugnt med fogden va?
Skickar de till inkasso och/eller Kronofogden så bifoga reklamationen som du har gjort och att du har betalat för de saker som du godkänt. Skriv också att du inte erhåller svar från någon av dem ang. reklamationen. Då händer inget. Spara allt du skriver.

TRJBerg
När jag beställer saker på nätet så fotar jag alltid försändelsen. Dels direkt när jag får den, både vid hämtning av paketet från serviceställe och vid hemleverans. I det senare fallet tar jag ofta med leveranskillen i bilden. Sedan bild när jag börjar öppna och har öppnat paketet och man ser innehållet. Och är det då skador så flera skarpa bilder på skadan inkl närbild.
Det här är förstås ingen garanti att företaget bryr sig om bilderna men jag gissar det underlättar om det är ett seriöst företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.