Jag värmer mitt hus och två små fristående lägenheter i uthus med elradiatorer, jag har nu dragit eget elsystem till radiatorerna så att de ska centralstyras istället för att alla ska vara helt fristående. Termostaterna var så okänsliga så de hängde inte med temperaturförändringarna utan behövde justeras manuellt, eldragningen i mitt hus är färdig och jag har kopplat in en gammal bimetalltermostat som jag hade hemma som en tills-vidarelösning.

Det har blivit bättre men jag vill ha elektroniska termostater med möjlighet att programmera lite grand. Ni vet, 20 grader inomhustemperatur, sparlåga under veckodagarna när man är på jobbet samt nattetid när man sover, trycka på en knapp när man ska åka bort en vecka och slå på endast underhållsvärme, ni vet, lite möjligheter att välja en värmekurva.

Men jag vet inte var jag ska börja då jag knappt vet vad jag ska googla på. Inomhustermostat? Inomhusgivare? Centralstyrenhet? Och när jag hittat rätt, finns det märken eller modeller att jaga/undvika?

Tacksam för en liten knuff i rätt riktning.

Har sökt lite på inomhustermostat och hittat denna: kan det vara lämpligt? Nästa år lär det bli luft-luftvärmepump inmonterad så man kanske bör ha någonting som kan styra fler enheter och låta värmepump och radiatorer samverka, helt enkelt en lite mer mångsidig styrenhet. Ingen i branschen som kan rekommendera något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.