pleqtiz skrev:
Wolfcraft har ju ett fint bord som är ett budget MFT men ja vet inte alls hur kvaliten är.. har avhandlats om denna tidigare här på forat

[länk]

kostar i summa "ungefär" hälften av vad ett MFT kostar .. kan man tillomed montera sticksåg eller överhandsfräs upponer i den :) kanske kan vara något för TS?
I like! Men hur vet man vilka cirkel eller sänksågar som passar den där styrskenan och hur man fäster sågen under bordet?

pleqtiz skrev:
Wolfcraft har ju ett fint bord som är ett budget MFT men ja vet inte alls hur kvaliten är.. har avhandlats om denna tidigare här på forat

[länk]

kostar i summa "ungefär" hälften av vad ett MFT kostar .. kan man tillomed montera sticksåg eller överhandsfräs upponer i den :) kanske kan vara något för TS?
Något för byggahus att köpa in och låta några medlemmar testa?

mattiasp skrev:
Och här är originalet. Personligen tycker jag inte att prisskillnaden motiverar att köpa kopian.
[länk]
Hur vet man vad som är original och inte?

mattiasp skrev:
Och här är originalet. Personligen tycker jag inte att prisskillnaden motiverar att köpa kopian.
[länk]
Det roliga är att jag köpte nyligen originalet för under 4200 kr kr som avhandlats i en annan tråd hehe.
Men originalet blir dyrare med alla tillbehör ändå om man vill kunna göra samma saker som kopian, MFT-VL och sen passar givetvis bara festools egen fräs, sticksågsmodulen, spännelement och annat skoj. Skulle nog gissa på att en liknande uppsättning skulle sluta på 20.000-30.000, men då har man verkligen något i en helt annan division.

End skrev:
Det räcker med att titta på din kalkyl, du säger att kunden får betala i slutändan. Säg att du köper sänksåg för 5000 kr och det räcker för 100 kunder innan den är dags att ersättas. Dvs 50 kr per kund i direkta kostnader. Den dolda kostnaden är när du slipper råka såga fel och kassera materialet och det viktigaste: tiden du sparar. Jag är säker på att dina kunder får betala mer i timlön i slutändan än de där 50 spänn vid samma slutresultat om du använder cirkelsåg plus den extra tiden det tar att städa efter sig, sänksåg ger minimalt med damm jämfört med cirkelsåg. Så vem är skrattretande? Dumsnål var ordet.
Vilket snille du är...
En snickare äger ju bara ett enda verktyg...eller???

Nu får ni ge er vad är det för pajkastning ni håller på med kryp till korset och be om ursäkt och bete er som vuxna människor.

• Gilla
Sister ray och 3 till
  • Laddar…
Det var du som började idiotförklara folk med fina maskiner och kom med direkta felaktigheter och vilseleder TS.
Faktum kvarstår att du och dina kunder sparar tid och pengar i längden vare sig det är en eller flera seriösa maskiner.
Sen behöver inte TS gå och köpa Mafell utan en vanlig sänksåg från någon av de etablerade tillverkare är en bra början.

Till TS: med sänksåg kapar och klyver du lämpligast ner till 12 cm breda ämnen (iaf om man har makita eller festoolskenor och andra liknande)
Det går att såga smalare men det är något krångligare och då är bordsåg bättre.
Så här gör jag när jag ska såga på golvet:

DSC_0590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bilder på vad som ska sågas och vart det ska sättas. I hålrummet dit dom ska placeras har jag redan högst upp satt en bit till "tak". Den sågade jag med sticksåg och har när man kollar nära fula kanter. Den skulle jag vilja göra om med en finare kant. Men på håll ser det ok ut ja.

Har kommit fram till att jag kan låna en kompis gersåg som man kan såga upp till 30 cm med. Dock har den bara 24 tänder på klingan, så jag funderar på att köpa en 48 tandad själv till den. Får jag fina snitt då? Eller?

image2.JPG
Skapa konto
image1.JPG
Skapa konto

Det kan ju diskuteras vem som var först med ett bord med hål i och vad som är original;)

[video=youtube;g9j5Pg5p3tU]https://www.youtube.com/watch?v=g9j5Pg5p3tU[/video]

PS. Jag röstar på sänksåg i ursprungsfrågan DS.

Mikael_L
Om man bara ska kapa i ganska små saker och det är viktigt att verktygen är små, dvs tar liten plats både vid användning och förvaring så har Bauhaus en mini-sänksåg:
http://www.bauhaus.se/toolson-s4-mini.html

Jag vet inte hur den är, jag har ju själv en "fullstor" sänksåg så jag har inte granskat denna såg.

Men en aning vill-ha-begär poppade dock upp när jag såg den. Tänkte just att den är så liten och smidig.
Nu besinnade jag mig snabbt och insåg att jag knappast behöver dubblera min verktygsuppsättning inom sänksågsfunktionen - sååå ofta använder jag inte sänksågen ... ;)

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om man bara ska kapa i ganska små saker och det är viktigt att verktygen är små, dvs tar liten plats både vid användning och förvaring så har Bauhaus en mini-sänksåg:
[länk]
Inte dumt alternativ faktiskt. Skulle nog räcka för mina behov. Det är ju dock fortfarande lika viktigt att snitten blir raka och fina.

Jo, det är mycket smidigt med små handcirkelsågar. Nackdelen är att de inte klarar av att hantera 45 mm regelvirke, vilket minskar användningsområdet något. Jag har en Mafell KSS300, som är helt ny i skrytarsenalen. Den är otroligt trevlig. Tänk en sänksåg, handcirkelsåg och kap/(ger) såg i ett och samma kinderägg. Allt går ned i en Systainer stl 3. Även skenan! Otroligt trevlig maskin. Tyvärr tar den bara 40 mm på djupet, så till stombyggen är den för liten. Sågen med den inbyggda kap/geranordningen väger 3,2 kg. Baksidan är väl kostnaden, men utslaget på, säg, 15 år, så är det ändå rätt billigt.

Facinerande. Vad det finns många olika maskiner av alla dess storlekar och utformningar. Desto svårare att veta vad man ska köpa. Och hur mycket pengar man vill lägga ut. Men så länge maskinen jag köper inte kommer ge ett rakt och fint snitt så är det inte värt ett öra i alla fall. Det är det enda jag är säker på. Den måste fylla sin huvudfunktion. :)

S
peterwesterlund skrev:
Facinerande. Vad det finns många olika maskiner av alla dess storlekar och utformningar. Desto svårare att veta vad man ska köpa. Och hur mycket pengar man vill lägga ut. Men så länge maskinen jag köper inte kommer ge ett rakt och fint snitt så är det inte värt ett öra i alla fall. Det är det enda jag är säker på. Den måste fylla sin huvudfunktion. :)
sen är det inte bara maskinen eller klingan som är viktig. är det skit bakom spakarna, så blir det ju ändå inte bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.