Skulle vara intressant att se hur snitten blir med olika sågar, klingor och material. Någon som gjort tester?

Ta nu har du fått så många fina tipps och idéer att man förstår att du blir rådvillig och desutom ett eminent erbjudande av mattiasp han bor kanske lite långt bort men väl värt en resa.
Så även jag som bor lite närmare tänker erbjuda min hjälp. Ta med dig dina bitar du vill ha sågat. Och något gott fika bröd så tar vi en fika och jag sågar det åt dig på min justersåg, och rits finns om det skulle visa sig behövas. Så slipper du allt problem och jag garanterar att det blir bra på alla sidor.
En annan variant är att du googlar snickeri i närheten av där du bor och bjuder dom på något gott fikabröd.

Jag har inte så stor erfarenhet av olika klingor på handhållna sågar. Men desto större erfarenhet av klingor på stationära sågar.
Och för den delen även handsågar av div modeller och tillverkare.

Pär

mattiasp skrev:
Peter, du får härmed ett erbjudande:
Om du har tillgång till bil så kan du komma till mig i Västerås med dina hyllplan och testa en massa olika sågar, och sedan bestämma dig för vad som passar dig bäst. En varning bara; det finns inga billighetssågar hos mig, men det beror nog bara på att jag är amatör och vill skryta med min arsenal av maskiner ;) Tyvärr har jag den som jag tror passar dig bäst på annan ort. Du får då allt sågat och kan då spara pengarna till en riktigt bra såg som du kan ha resten av livet.

Men visst är det så att vi amatörer har lättare att få bra resultat med bra verktyg. Men det hänger inte samman med att man vill skryta. Det är ju bara dumheter att påstå.
Det här erbjudandet hade jag faktiskt helt missat. Men det är fantastiskt med dessa erbjudanden man får här. Lite långt till Västerås iof ja, och synd att man är rädd för att träffa främmande människor :|

Ska ändå fundera lite på erbjudandena. Behöver hur som helst en bra såg. Så måste fortsätta fundera på det också.

Jo, jag är skitläskig, dryg, mästrande, allmänt skeptisk och vill gärna visa alla andra hur saker skall gå till på rätt sätt 😄 Men faktiskt rätt generös och hjälpsam. Du är välkommen om du törs!

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Oj vilken tråd till att slänga sig från ett dike till ett annat.:D
Då kan ju jag bara spä på med mina åsikter:

Är det bara hyllplan på 30cm som ska kapas rakt : använd en kap/gersåg som klarar snittlängden. (Även fogsvans funkar)

Är det längre snitt som ska göras raka och man bor i lägenhet så är det en skena med en cirkelsåg eller sänksåg som gäller. Sänksågen är bättre men dyrare plus att om man har dammsugare påkopplat så blir det inte mycket sågspån som yr runt.

När det gäller sågbord till cirkel/sänksåg så kan jag varmt rekommendera Masses lösning som jag med stolthet stal för ett antal år sedan. Den har hundratals snitt i sig men fungerar fortfarande oklanderligt och tar minimalt med plats.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...verktyg-maskiner-3.html?perpage=15#post837749

Tekniken med att först spåra typ 1 mm gäller för samtliga sågar ovan.

När det gäller sticksåg så är grundregeln att det enda vettiga är en bra blå Bosch med ett bra sågblad om det ska bli någorlunda vettiga snitt.. (OK det finns några dyrare märken åxå)

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Faktum är att jag har gjort försök med fogsvans. Snittet blev fint men mina skills dög inte. När jag var klar upptäckte jag att hela snittet var lite snett. Alltså, neråt eller vad man ska säga.

Edit: Trots att jag verkligen tänkte hela tiden på att försöka vara så rak som möjligt.

Edit 2: När folk ändå erbjuder sig hjälpa mig så behöver jag hjälp med att installera en köksblandare. Där måste jag ju tyvärr våga träffa någon främmande människa ändå, men det är så stort behov så jag får överväga det. Det är givetvis mot full betalning, kan dock ändå bjussa på kaffe :) Uppdraget framgår här: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/251512-skarva-vattenror-under-diskbank.html

Redigerat:
mattiasp skrev:
Jo, jag är skitläskig, dryg, mästrande, allmänt skeptisk och vill gärna visa alla andra hur saker skall gå till på rätt sätt 😄 Men faktiskt rätt generös och hjälpsam. Du är välkommen om du törs!
En vanlig surgubbe helt enkelt.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
MathiasS skrev:
En vanlig surgubbe helt enkelt.
Skall vi bilda en klubb?
Besserwisserklubben :cool:

• Gilla
bYkICr
  • Laddar…
Grovsåga hyllplanen med sticksåg, köp sen en billig handöverfräs och fräs av det sista. Mellamin belagd spånskiva är extremt svårt att få till bra snitt på båda sidor utan en riktig justersåg (typ Altendorf) med ritsklinga.

Mitt problem är främst att jag inte kan få till ett rakt snitt. Även med en handöverfräs krävs ju vissa skills för att få det rakt. Jag har en mini grinder som jag finslipat lite med tidigare på andra grejer och det är sjukt svårt att få raka linjer.

Fräsen kör man i så fall mot en skena, vattenpass eller något annat rakt. Inte på frihand.

KnockOnWood skrev:
Skall vi bilda en klubb?
Besserwisserklubben :cool:
Messerschmidt heter det väl? ;)

dahl10 skrev:
Grovsåga hyllplanen med sticksåg, köp sen en billig handöverfräs och fräs av det sista. Mellamin belagd spånskiva är extremt svårt att få till bra snitt på båda sidor utan en riktig justersåg (typ Altendorf) med ritsklinga.
Nu känns det som om det har blivit rundgång i den här tråden. Kan vi nå 10 sidor innan Peter har fått sina hyllplan sågade?

H
mattiasp skrev:
Nu känns det som om det har blivit rundgång i den här tråden. Kan vi nå 10 sidor innan Peter har fått sina hyllplan sågade?
Säkert, 10 sidor är väl i minsta laget, förstås. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.