29 522 läst ·
169 svar
30k läst
169 svar
Vill få raka sågsnitt nu, hjälp med verktygsval
man kan få raka snitt med cirkelsåg också. va tro du vi använde innan sänksågen fanns?End skrev:Om jag var kund skulle jag inte anlita dig.
Sänksåg ÄR snabbare än cirkelsåg om man vill jobba bra. Skiter man i måttet, raka snitt o.s.v. så är cirkelsåg snabbare. Givetvis går det att uppnå samma resultat med både cirkel och sänksåg. Är det en skiva som ska kapas så kvittar det vad man har för maskin bara det roterar för då har man all tid i världen att sitta o justera. Ska det däremot kapas massa skivor.... Då är man idiot om man står där med en budgetsåg och pillar och justerar hela tiden (alternativt skiter i slutresultatet).
Det är faktiskt en enorm skillnad på olika sticksågar. Jag har testat flera olika billighetsmodeller, men det var näst intill omöjligt att såga rakt. Klingan åt sig iväg efter sin egen vilja. Dessutom blev snittet lutande.
Det är en enorm skillnad mot den blåa Bosch jag har nu. Med den går det faktiskt att göra väldigt raka snitt.
Men för att såga hyllplan är givetvis en cirkelsåg med anhåll mycket bättre.
Det är en enorm skillnad mot den blåa Bosch jag har nu. Med den går det faktiskt att göra väldigt raka snitt.
Men för att såga hyllplan är givetvis en cirkelsåg med anhåll mycket bättre.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
I mitt huvud tänkte jag mig dock en gersåg som kunde vridas 90 grader åt sidan, inte vändas upp och ner och ha ett helt bord. Egentligen kan man ju lika bra köpa en bra bordcirkelsåg istället för den där Dewalten. Jag har inget behov av att gera. Anledningen att jag ville ha en kombination var egentligen gersågens mer kompakta format än bordcirkelsågen. Så om det finns någon bordcirkelsåg i ett mer smidigt format utan att förlora allt för mycket kvalitet på produkten så den förlorar sitt syfte, så vore det ju det bästa.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Om denna bara hade haft ett anhåll till bordscirkelsågen: http://www.bauhaus.se/kombinationssag-ryobi-rtms1800-g.html
Eller har den det? Kanske jag som missförstod bilden..
Edit: Alltså en sån här skulle ju gå i detta fall eftersom det jag ska kapa är runt 30 cm: http://www.bauhaus.se/utdragssag-bosch-bla-gcm-8-sjl.html?nosto=nosto-categorypage-topright. Men man vill ju kunna klyva längre bitar framöver.
Eller har den det? Kanske jag som missförstod bilden..
Edit: Alltså en sån här skulle ju gå i detta fall eftersom det jag ska kapa är runt 30 cm: http://www.bauhaus.se/utdragssag-bosch-bla-gcm-8-sjl.html?nosto=nosto-categorypage-topright. Men man vill ju kunna klyva längre bitar framöver.
Redigerat:
Tänk på att när man använder en bordssåg är det inte bara sågen som tar plats, du måste också om du sågar lite större grejer ha någon slags utmatningsstöd, och kanske stöd på sidan. Att såga t.ex. skivmaterial med en typisk liten bordssåg för amatörer är jättebökigt/omöjligt om det är trångt. Mycket enklare med en handcirkel, två tvingar och en bräda som linjal. Jag har en Dewalt DW745 bordssåg men använder den aldrig till några större bitar p.g.a. dåligt utrymmepeterwesterlund skrev:Trots att det rekommenderas sänksåg här känner jag mig ändå lite tveksam till det måste jag säga. Gillar mer iden att bara kunna lägga materialet mot en kant och skjuta rakt fram. Behöver inte hålla på att fästa allt med tvingar och ha en skiva under osv. Prismässigt är det ju ingen större skillnad, det är bara att bordet tar mer plats.
och ojämnt golv som gör det svårt att sätta upp något sido eller utmatningsstöd.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Mina bitar är sällan stora skivor. Men jag tänker att det skulle kunna vara bra att kunna såga längre stycken framöver vid behov. Men jag vet inte, svårt att säga vad man kommer ha för behov..
Edit: Den här är förstås katastrof, eller: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ektriska-kap-gersagar/kap-ger-klyvsag-242167/
Edit: Den här är förstås katastrof, eller: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ektriska-kap-gersagar/kap-ger-klyvsag-242167/
Redigerat:
Det verkar den ha. Kolla länken nere eller "bildgoogla" typbeteckningen.peterwesterlund skrev:
http://www.netrauta.fi/yhdistelmasaha-rtms1800-g-1800w-254mm-tera
Den skenan köpte jag med. Den vill jag inte ens ge till min värst fiende. Köp hellre dän billigaste sänksågen du hittar och du blir 100% nöjd har kört med festool med och klart det är skillnad men du lär bli nöjd med den billigaste.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Läs igen vad jag skrev. Jag skrev just att man KAN få samma resultat.SBH skrev:
Skena till sådana såg har funnits sen 60 talet. Och på den tiden förväntades man inte att bygga 3 kök i veckan och lägga fiskparkett på två dagar. Sen var det mer snickarglädje förr (man täckte allt med lister) medan idag med minimalistiska konstruktioner bör man få perfekt passform.
Med din logik borde vi köra med sten inlindad med hampa på en bit kvist.
60 talet?End skrev:Läs igen vad jag skrev. Jag skrev just att man KAN få samma resultat.
Skena till sådana såg har funnits sen 60 talet. Och på den tiden förväntades man inte att bygga 3 kök i veckan och lägga fiskparkett på två dagar. Sen var det mer snickarglädje förr (man täckte allt med lister) medan idag med minimalistiska konstruktioner bör man få perfekt passform.
Med din logik borde vi köra med sten inlindad med hampa på en bit kvist.
farsan har kört med alu eller trä. å han va inte rädd börja med nytt.
så löjlig du är sten å en bit kvist.
Peter, du får härmed ett erbjudande:
Om du har tillgång till bil så kan du komma till mig i Västerås med dina hyllplan och testa en massa olika sågar, och sedan bestämma dig för vad som passar dig bäst. En varning bara; det finns inga billighetssågar hos mig, men det beror nog bara på att jag är amatör och vill skryta med min arsenal av maskiner
Tyvärr har jag den som jag tror passar dig bäst på annan ort. Du får då allt sågat och kan då spara pengarna till en riktigt bra såg som du kan ha resten av livet.
Men visst är det så att vi amatörer har lättare att få bra resultat med bra verktyg. Men det hänger inte samman med att man vill skryta. Det är ju bara dumheter att påstå.
Om du har tillgång till bil så kan du komma till mig i Västerås med dina hyllplan och testa en massa olika sågar, och sedan bestämma dig för vad som passar dig bäst. En varning bara; det finns inga billighetssågar hos mig, men det beror nog bara på att jag är amatör och vill skryta med min arsenal av maskiner
Men visst är det så att vi amatörer har lättare att få bra resultat med bra verktyg. Men det hänger inte samman med att man vill skryta. Det är ju bara dumheter att påstå.
Redigerat:
Okej, vad menar du nu? Att vi ska rekommendera fogsvans till TS bara för att man använde det på1800 talet med gott resultat och mycket fritid? Eller ska vi rekommendera det mest lämpliga som finns att tillgå idag?SBH skrev: