H
AG A skrev:
De som använder de dyraste finaste verktygen är generellt okunniga hobby-/hemsnickare. Kanske vill de mest skryta med sin fina verktygsarsenal, eller tror de att det är verktygen som gör en till en duktig snickare.
Fina och raka snitt kan man få med alla sågar, även billiga dito. Givetvis förenklar en sticksåg vissa arbeten, en kap/gersåg andra.
Har man svårt att få till raka, snygga snitt är det sågtypen eller personen bakom den som är felet. Inte priset på sågen.
Men det underlättar om man har bra verktyg som kompenserar när man för hand inte kan då raka snitt. Om man inte är noggran så spelar det nog ingen roll vilken såg man använder, men vill man ha det riktigt snyggt och proffsigt så kostar maskinerna del. Att påstå att det okunniga hobbysnickare som vill ha fina maskiner för att skryta med, det luktar/ stinker avundsjuka lång väg från någon som inte vet vad han talar om!

För att kapa hyllplan rakt går det utmärkt med cirkelsåg och något rakt som anhåll (tex ett annat hyllplan) som man fäster med tvingar.
En riktlinjal från blitema för 189 kr är väl snäppet enklare, men också dyrare och en pryl till som ska förvaras.

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
H
peterwesterlund skrev:
Jag är ju helt uppenbart okunnig/oskicklig när det gäller sågning. Har verkligen försökt få till det rakt men det är svårt. Speciellt på blanka underlag för sticksågen som dessa hyllplan för köksskåp.

Trots att det rekommenderas sänksåg här känner jag mig ändå lite tveksam till det måste jag säga. Gillar mer iden att bara kunna lägga materialet mot en kant och skjuta rakt fram. Behöver inte hålla på att fästa allt med tvingar och ha en skiva under osv. Prismässigt är det ju ingen större skillnad, det är bara att bordet tar mer plats. Det enda jag oroar mig över nu är hur fint snittet blir. Är det så att man brukar ha olika fina klingor och så eller, är det utbytbart på bordscirkelsågar?
Fundera på vilken typ av såg du har mest nytta av i framtiden också. Blanka underlag, antar att det är folie eller målat, då måste du tejpa annars flisar det sig. Sedan kan du åka till ett byggvaruhus, många av dem har bra sågmaskiner, det kostar inte många kroner att få det tillsågat. Vill du göra det själv så är det ju en penningfråga hur mycket pengar du vill lägga på maskiner, kanske är det de blanka hallplan där det syns väl hur det är sågat som du skall få hjälp med att såga till? En bänksåg tror jag som är bäst för dig med utbytbara sågklingor.

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Jag är ju helt uppenbart okunnig/oskicklig när det gäller sågning. Har verkligen försökt få till det rakt men det är svårt. Speciellt på blanka underlag för sticksågen som dessa hyllplan för köksskåp.
En sticksåg är helt enkelt inte lämplig för den kvalitet du vill uppnå. Alla typer av "cirkelsågar" (cirkelsåg/sänksåg/bordssåg/med flera) kommer att ge avsevärt bättre snitt. För snittets utseende är sågklingans kvalitet och "modell" mer avgörande än typen av "cirkelsåg".

HEM2121 skrev:
Men det underlättar om man har bra verktyg som kompenserar när man för hand inte kan då raka snitt. Om man inte är noggran så spelar det nog ingen roll vilken såg man använder, men vill man ha det riktigt snyggt och proffsigt så kostar maskinerna del. Att påstå att det okunniga hobbysnickare som vill ha fina maskiner för att skryta med, det luktar/ stinker avundsjuka lång väg från någon som inte vet vad han talar om!
Om du läste vad jag skrev, så menade även jag att rätt sorts såg för rätt ändamål givetvis underlättar. Inte heller jag menar att allt ska kunna sågas med en fogsvans.
Men priset, på verktyget är sällan avgörande. Det krävs exempelvis kunskap om vilken såg som passar bäst för ett visst arbete.
Jag som snickare/hantverkare har inga svårigheter att momsfritt och med skatteavdrag köpa de absolut dyraste verktygen som finns. Dock blir det ändå mina kunder som i slutändan får betala den merkostnaden. Så varför skulle jag använda dyrare verktyg, när man kan såga lika bra (om än inte lika länge) med en billigare.

H
AG A skrev:
Om du läste vad jag skrev, så menade även jag att rätt sorts såg för rätt ändamål givetvis underlättar. Inte heller jag menar att allt ska kunna sågas med en fogsvans.
Men priset, på verktyget är sällan avgörande. Det krävs exempelvis kunskap om vilken såg som passar bäst för ett visst arbete.
Jag som snickare/hantverkare har inga svårigheter att momsfritt och med skatteavdrag köpa de absolut dyraste verktygen som finns. Dock blir det ändå mina kunder som i slutändan får betala den merkostnaden. Så varför skulle jag använda dyrare verktyg, när man kan såga lika bra (om än inte lika länge) med en billigare.
Jag läste vad det stod, hade ingen aning om att du menade något annat.

• Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Om man ska såga med cirkelsåg och ska så fint snitt som möjligt så ska man ställa in sågdjupet så att tänderna precis går igenom det man ska såga. Detta kan göra stor skillnad på snittets utseende.

Fick idéer nu som visserligen fortfarande är lite besvärligt men helt gratis. Det där med att använda ett annat hyllplan som riktning skulle jag ju faktiskt kunna pröva, att jag inte tänkt på det. Tänkte bara på det där stödet som man fick med sticksågen och var värdelöst. Men med ett hyllplan som stöd och tvinga fast allt och tejpa där det ska sågas. Kan vara värt att pröva och se hur rakt det kan bli på en bit först i alla fall.

peterwesterlund skrev:

Trots att det rekommenderas sänksåg här känner jag mig ändå lite tveksam till det måste jag säga. Gillar mer iden att bara kunna lägga materialet mot en kant och skjuta rakt fram. Behöver inte hålla på att fästa allt med tvingar och ha en skiva under osv. Prismässigt är det ju ingen större skillnad, det är bara att bordet tar mer plats. Det enda jag oroar mig över nu är hur fint snittet blir. Är det så att man brukar ha olika fina klingor och så eller, är det utbytbart på bordscirkelsågar?
Sänksågen är egentligen bara bra när det gäller bänkskivor eller dylikt. Annars är det mest krångligt att spänna fast grejerna och ta fram linjalen. Till de absolut flesta arbeten är en vanlig cirkelsåg bättre. En liten batteridriven är till och med lättare att använda. Blir det inte 100% går det att slipa eller hyvla med en elhyvel.
Kör man sticksåg eller cirkelsåg ska man inte försöka styra för mycket. Utan när man är på väg snett så stannar man och backar någon cm, och sedan fortsätter i rätt riktning.

Okej nu kan jag konstatera att sticksåg verkligen inte fungerar i alla fall. Har gjort ett flertal försök med hyllplan som stöd. Har försökt använda mig av tekniken jag blivit rekommenderad att inte försöka styra så mycket själv. Men bladet hittar ändå egna avstickare. En cirkelsåg måste inköpas.

Edit: Sänksåg blir det nog.

Redigerat:
H
peterwesterlund skrev:
Okej nu kan jag konstatera att sticksåg verkligen inte fungerar i alla fall. Har gjort ett flertal försök med hyllplan som stöd. Har försökt använda mig av tekniken jag blivit rekommenderad att inte försöka styra så mycket själv. Men bladet hittar ändå egna avstickare. En cirkelsåg måste inköpas.
Personligen tycker jag man ser dåligt dålig var man sågar med cirkelsåg, men det är jag det.

Det ska ju bara vara ett rakt snitt så så länge man kan lita på sågen och träffa rätt i början är det väl inte så mycket mer att se?

H
peterwesterlund skrev:
Det ska ju bara vara ett rakt snitt så så länge man kan lita på sågen och träffa rätt i början är det väl inte så mycket mer att se?
Jag tycker det är svårt, därför köpte jag en byggsåg, vår fungerar ju bara att såga 20-30 breda bräder. Däremot har jag tittat på bordsåg men har inte tillräcklig användning för en sån. Möjligt att du kan hyra en och testa.

peterwesterlund skrev:

Edit: Sänksåg blir det nog.
Jag håller med om att en cirkel- eller sänksåg är mer lämpad för jobbet än en sticksåg. Dock har jag svårt att se att det skulle vara omöjligt att utföra med en sticksåg med ett bra blad. Vad är det för såg du har och vad är det för blad? Tänk på att bladen är en förbrukningsvara och spånskiva sliter hårt på klingor. Det finns ofta en hel del föroreningar i dem och man kan ofta se små metallbitar i dem. Brukar gnistra fint när man sågar. Att sågen drar iväg åt sitt eget håll är ett av symptomen på ett slött blad.
Just sticksågen är nog de verktyg där jag tycker det märks absolut störst skillnad på ett bra resp ett dåligt blad.
Så känner du att du har ett blad av tvivelaktig kvalitet eller det gått långt kan det ju vara en idé att testa med ett nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.