P
Vi har haft väldigt dålig kommunikation från Eksjöhus försäljaren i Uppsala och upplevde att hon var inte alls intresserad av att sälja hus till oss. Vi valde att gå vidare med LB-hus och de var mycket snabba och trevliga. nu bygger vi vårt hus med dem..Lycka till

Säljaren vi haft kontakt med gick troligen på semester, för nåt svar om den aktuella (privata) husvisningen kom aldrig. Anledningen var då att säljaren endast hade ett mobilnr till familjen som skulle visa oss sitt hus, men nu lyfte jag själv luren och fick via Eniro tag på familjen, det tog mej 2 minuter, medan säljaren har haft veckor på sej, utan resultat.
Summan av kardemumman är att vi åker på husvisningen idag, och gör ett nytt försök med Malmö-säljaren istället.
Vi hoppas på betydligt bättre respons från honom, annars får vi välja ett annat företag.
Jag mailade förresten Eksjöhus huvudkontor ang denna tråden, eftersom så många här skrivit om Eksjöhus ointresserade säljare. Detta var för ett par veckor sedan, men ännu har inget livstecken kommit från Eksjöhus, så man börjar ju undra om även huvudkontoret e ointresserade av vad de potentiella kunderna får för bemötande...!

dom verkar köra samma taktik som hjältevadshus,jag har där nu försökt både via huvudkontor och 3 säljkontor efter en leverans deklaration.
har nog försökt 6-7 ggr nu,inte en deklaration i sikte trots det ??

Kan inte förstå att säljarna är så ovilliga att sälja. Om de är så här ovilliga innan huset sålts så får man nog vara rädd för hur de är om det blir problem efter att kontraktet är skrivet. Vi håller på och bygger vårt hus nu och jag ringer vår säljare ungefär en gång i veckan om olika småsaker som han alltid kollar upp senast dagen efter, med en gång om det är brådskande. Han har också erbjudit sig att åka och köpa en en bit till hängrännan som fattades.

Byggankan; vilken hustillverkare bygger ni med, å var nånstans?
Låter precis som det ska hos er!:-)

Varför vill man så gärna bygga med just det företaget om nu varken säljare eller huvudkontor bryr sig? Det är ju inte direkt någon monopolmarknad utan det finns många aktörer att välja på...

Vet att Eksjöhus har haft semesterstäng tills i går den 9 Augusti, kan inte förstå att så många har problem med dem när vi här i Östersund har en så bra säljare som svarar på telefon även på kvällar och helger, inga problem här inte, ett stort och bra förtroende för honom. :)

t80pierre skrev:
Vet att Eksjöhus har haft semesterstäng tills i går den 9 Augusti, kan inte förstå att så många har problem med dem när vi här i Östersund har en så bra säljare som svarar på telefon även på kvällar och helger, inga problem här inte, ett stort och bra förtroende för honom. :)
Håller fullständigt med. Första gången jag ringde säljaren var en söndag kväll vid 22 tiden. Jag skulle bara lämna meddelande på telefonsvararen men han svarade och pratade i en hel timme med mig. Kanske därför Eksjöhus har så stor marknad här i Östersund.

Hoppas säljaren i Malmö/Staffanstorp är lika bra!
För få blir det Eksjöhus!!! :-)

Vi bygger med Fiskarhedenvillan i Stockholm. Men även om jag är nöjd med säljarens tjänstvillighet även efter kontraktet är skrivet så är det många saker som jag också är väldigt missnöjd med hur det har funkat. Verkar som att husköp alltid stöter på problem helt enkelt.

Byggankan, vad är det som inte funkat som ni önskat? Vi har vänner som bygger med FH, och det är ett gäng polacker som står för bygget, å vännerna e lite skeptiska till det.
FH har fantastiskt fina hus, tycker vi, men vi har inte haft nån direkt kontakt med dem, så vi har inte fått nån egen uppfattning ännu.
Kan du rekomendera FH?

Vi har också ett gäng polacker som vi anlitat genom fiskarhedenvillan som reser stomme + innerväggar och vi är mycket nöjda med dom. Funderar på att kolla med dom om de kan bygga ett garage i lösvirke sedan också.

Ett försök att lista vad vi tyckt variit bra resp. dåligt med fiskarhedenvillan:

Positivt:
  • Man kan spara väldigt mycket mer pengar på att göra saker själv än hos andra leverantörer
  • Väldigt flexibla i planlösningen, man kan rita om precis som man vill för några tusenlappar
  • Möjlighet att ta in egna offertar på entreprenörer och jämföra
  • Man kan välja precis vilka entreprenader man vill ta genom dom
  • Man får en väldigt stor kunskap om hur huset man bor i är byggt
  • Man kan inspektera huset på egen hand när man vill och är inte beroende av att bli insläppt av en byggjobbare eller behöver vänta på nyckeln
Negativt:
  • De säger att det kommer med monteringsanvisningar, men de är skrivna för snickare och inte för glada amatörer som vill veta vad man ska tänka på när man t.ex. ska spika panel. Fick inte heller någon respons angående det när jag påpekade det till dom centralt.
  • Fick uppfattningen att i alla fall grund och elentreprenaden genom dom innehåller för lite och det är svårt att få en mer riktig offert innan man träffar företagen så därför ville vi inte ha deras entreprenörer på det.
  • Väldigt mycket arbete med planering och att ta fram ritningar för el, va och ventilation om man inte kör standardhuset eller deras entreprenörer
  • Verkar inte som att det är så bra kommunikation inom företaget alltid. För att vara säker på att köksfönstret hamnade på rätt höjd så fick jag säga till vår säljare att säga åt konstruktören att prata med hon som har hand om vårt kök. Det tycker jag att de borde kunna göra på egen hand.
  • Kommer lite sent med åsikter om planlösning som alltid går genom säljaren så det är upplagt för kommunikationsmissar. Jag skulle föredragit om de hade en arkitekt som kunde prata med en direkt och komma med små förslag eller diskutera en frågeställning man har.
  • Väldigt lite avdrag för kök och garderober
Givetvis så finns det en väldig fördel med totalentreprenad vad gäller ens egen arbetsbörda. Men nu när vi har kommit en bit på vägen så känner jag att utöver det som listats ovan så har jag nu fått ett helt annat kontaktnät vad gäller bra hantverkare att kontakta i framtiden för andra arbeten i och med att det är vi som anlitar dom och inte husföretaget.

Summan av kardemumman är nog att jag kan rekommendera dom om du är beredd på att ta ett stort eget ansvar, men om du helst bara vill få en nyckel i handen och flytta in så bör du nog köpa ett annat hus.

Båda jag och min sambo har stundtals varit väldigt irriterade. Nu är irritationen framförallt kopplad till de obefintliga monteringsanvisningarna. Det finns ett annat Fiskarhedenhus 100 meter från vårt med samma typ av panel som vi går och spanar på och pratar med ägarna till. Trots detta så har det tagit oss ungefär 2 dagar i extra arbete i funderande och att rätta till sådant som vi gjort fel. Hade de haft en enkel instruktion med: 1) Börja nedifrån med dubbla liggande 12 cm tjocka brädor. 2) Rad med plåt. Tänk på att kapa plåten 10 cm innan dörr och fönster. 3) Stående panel o.s.v. så hade vi sparat mycket tid.

Men i slutändan så är vi ändå glada att vi har köpt det huset som vi nu har. Det finns många hus med liknande planlösning hos andra leverantörer men vi har kunnat rita dit småsaker som vi tycker är väldigt viktigt och som kommer att uppskattas i framtiden. Vi hade inte kunnat få ett lika bra hus för samma pengar någon annanstans.

byggankan skrev:
De säger att det kommer med monteringsanvisningar, men de är skrivna för snickare och inte för glada amatörer som vill veta vad man ska tänka på när man t.ex. ska spika panel. Fick inte heller någon respons angående det när jag påpekade det till dom centralt.

Det kan jag hålla med om.
Jag bygger mitt Fiskarheden själv från grunden och jag skulle vilja påstå att ritningarna inte ens är till för snickare i allmänhet utan "deras" snickarlag som bara bygger fiskarhedenhus, tydligen så går nya snickare som skall börja bygga deras hus bredvid erfarna snickare innan dom börjar bygga själva.

Dom flesta fiskarhedenvillorna är uppbyggda på samma sätt, därför kan dom utelämna mycket detaljer i ritningarna.
Jag har hittat en hel del fel i ritningarna som har försvårat för mig, men som antagligen inte sinkar deras snickare för dom vet väl vad som är rätt och fel och kan gå vidare.

Jag hade sparat många timmar om ritningarna hade varit mer anpassade för självbyggare, eller åtminstonde "korrekta"
Har också haft den diskussionen med dom men har inte heller fått någon respons.

Men i övrigt är jag mycket nöjd med huset och även Fiskarheden får jag tillägga.

/Dan

Tack för detaljerad info!:-)
nyttigt att få ta del av.
Vill ni svara på vad ni har gett för era FH villan, totalt samt vilket hus ni valt ?
Vi e lite oroliga för att markarbetet kommer att bli dyrt då det delvis e sank mark på tomten vi tittat på. Vi lär få fylla upp en hel del...:-(
Vad har dessa kostnader gått på hos er, å hur va marken ni skulle bygga på , sank, stenig eller?

Ekberg skrev:
Det kan jag hålla med om.
Jag hade sparat många timmar om ritningarna hade varit mer anpassade för självbyggare, eller åtminstonde "korrekta"
Har också haft den diskussionen med dom men har inte heller fått någon respons.

Men i övrigt är jag mycket nöjd med huset och även Fiskarheden får jag tillägga.

/Dan
Min sambo ringde precis och sa att han får riva och göra om den panel han spikade igår...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.