Hej,
undrar om någon vet om det finns ett bra verktyg för att skruva ur propphuvar med?
Jag tänkte främst på när man behöver byta en propp för huvudsäkring vid inkommande el och inte kan stänga av strömmen?
Stort tack!
undrar om någon vet om det finns ett bra verktyg för att skruva ur propphuvar med?
Jag tänkte främst på när man behöver byta en propp för huvudsäkring vid inkommande el och inte kan stänga av strömmen?
Stort tack!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Om de är trasiga eller du vill bara skydda dig mot alla slags eventualiteter?
Bästa svaret
En propphuv leder inte ström, den är gjord i porslin. Hela idén med dem är just att man ska kunna byta säkring utan att bryta strömmen.
Det har fungerat i närmare 100 år eller så och kommer fortsätta att göra.
Det du isåfall söker är en elektrikerhandske
https://www.wurth.se/produkter/pers...aFVq7j-x9TTs2YcixoINZSgNRNyKnYhoC0CcQAvD_BwE#
Det har fungerat i närmare 100 år eller så och kommer fortsätta att göra.
Det du isåfall söker är en elektrikerhandske
https://www.wurth.se/produkter/pers...aFVq7j-x9TTs2YcixoINZSgNRNyKnYhoC0CcQAvD_BwE#
Håll ena handen i byxfickan så minimerar du risken för strömgenomgång i kroppen. Annars var signaturen Hemingways inlägg rätt elakt, får hoppas han inte följer den berömde författarens råd: skriv på fyllan, redigera när du är nykter 😆.
Haha! Nä, jag är inte lika duktig som originalet att redigera, men jag tyckte inte det var så farligt när jag inkluderade ett förlåt redan direkt. TS själv skrev att han/hon ville skydda sig mot allt så jag följde bara den uppmaningen som det gick att skoja lite kring, den är nämligen väldigt bred om man ska uppfylla.
Den taktiken fungerade bra med programmeringslabbarna på högskolan också. Det fanns många bra idéer i det man gjort på fyllan (vi förfestade ibland i labbsalarna), men de bra idéerna fungerade inte i praktiken förrän man var nykter och tagit bort syntaxfel mm...B Bitterhetsakademin skrev:
I SS EN-50110-1, drift av elektriska anläggningar står:
Det är ju ändå klokt, om det går att alltid bryta det utgående efter säkringen så slipper man ljusbågen som ofrånkomligen uppstår när man sluter kretsen med säkringen.
En handske med isolerade och flamskyddat material kan ju vara ett alternativ för den som är extra försiktig men normalt är vanliga propphuvar som är hela, ofarliga att hantera och kan bytas helt odramatiskt.
Såhär agerar man på arbetsplatser med fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete:
https://www.voltimum.se/elnyheter/fragor-och-svar-om-elsakerhet-vid-arbete
Här tar man bara hänsyn till att det ska vara säkert att utföra åtgärden.7.4.1 Byte av säkringar
I allmänhet bör säkringar bytas i spänningslöst tillstånd om inte utbyte med spänning kan ske på ett säkert sätt. Vid lågspänning får byte av säkringar utföras utan kontroll att driftspänningen är frånkopplad och av en ordinär person om säkringen är anbringad i en anordning som skyddar personen mot direkt beröring och en eventuell kortslutning.
Det är ju ändå klokt, om det går att alltid bryta det utgående efter säkringen så slipper man ljusbågen som ofrånkomligen uppstår när man sluter kretsen med säkringen.
En handske med isolerade och flamskyddat material kan ju vara ett alternativ för den som är extra försiktig men normalt är vanliga propphuvar som är hela, ofarliga att hantera och kan bytas helt odramatiskt.
Såhär agerar man på arbetsplatser med fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete:
https://www.voltimum.se/elnyheter/fragor-och-svar-om-elsakerhet-vid-arbete
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Och som påtalats innan kontrollera att säkringshuven är hel och att glaset sitter på plats längst bak. En dålig ovana förr var att man knackade sönder glaset för att kunna mäta säkringen om det inte fanns mäthål på propphuven.
I en hel säkringcentral så anses det som sagt som ett underhållsarbete där utrustningens konstruktions medger detta på ett säkert sätt.
Men tycker man att det är otäckt så skulle jag förespråka att bryta spänningen vilket inte går i detta fall utan bryt då lasten efter i centralen/cenralerna eller ha gummihandskar och skyddsglasögon. Annars är det nog läge att tillkalla någon annan i en närheten som kan hjälpa till med bytet så att du kan iakta det på avstånd.
I en hel säkringcentral så anses det som sagt som ett underhållsarbete där utrustningens konstruktions medger detta på ett säkert sätt.
Men tycker man att det är otäckt så skulle jag förespråka att bryta spänningen vilket inte går i detta fall utan bryt då lasten efter i centralen/cenralerna eller ha gummihandskar och skyddsglasögon. Annars är det nog läge att tillkalla någon annan i en närheten som kan hjälpa till med bytet så att du kan iakta det på avstånd.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, vad var det för barbarer som gjorde på det viset? Nej, man tar sin mejsel och så smätter man bort låsringen som håller glaset. Då ramlar det snyggt och enkelt ut helt, utan glassplitter överallt.Panor82 skrev:
Som industrielektriker då när det begav sig på 80-talet så har jag nog tagit bort hundratals glas, eftersom det som sagt var så vi gjorde då för att snabbt kunna mäta upp en större central. Eftersom dessa stod, mer eller mindre, oåtkomliga så uppstod ingen betydande personfara. När man gjorde så i lampaffärer (där har jag sett det) eller i hem, så kommer saken i ett annat läge.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ett kanske viktigare tips för den som är novis på byte av diazedsäkringar är att när man skruvar tillbaka den så sätter man alltså säkringen i hållaren utanför centralen och så skruvar man tillbaka hållaren med säkringen i.A avh67f skrev:
Men sätter under inga omständigheter i säkringen i centralen för att sedan skruva tillbaka propphuven. Då får man ström genom kroppen. Samma om säkringen skulle vara kvar i centralen när man skruvat ur huven. (Den risken är extremt liten, jag vet inte om att det någonsin hänt, men man bör iaf veta om den. )
Ja, det har hänt, och jag har fått stoppa åtminstone en person från att försöka sig på den arbetsgången.
Okej dom är jättebra när man väl behöver dom. Men om man läser instruktionerna så inser man att dom inte är så bra egentligen. En himla massa som måste göras innan man ska använda dom. Jag som jobbar som elektriker är tvingad att ha dom ibland, men privat där man byter säkring någon gång per år så är dom totalt värdelösa och bara en onödig kostnad. Se till att huvarna är hela och glasskivan sitter där den ska räcker gott och väl. En industri där det kanske är 10-20 personer som är på dom och det tappas osv blir det svårt att alltid ha hundra koll på dom men hemma i en villa där det är max 2 som skruvar så är det inget problem att ha bra skick på dom.mexitegel skrev:
Här kan man läsa skötselinstruktionerna https://www.icmsafety.com/en/safety...rical-gloves/regeltex-electrovolt-glove-1000v