Hej på er!
Vi har en nyinstallerad IVT luftvattenpump och huset är från 1950 ca med ca hälften av elementen original.
Max höjd från panna till överkant på högsta elementet är ca 2 meter, dvs ingen direkt hög höjd.
Installatör envisas med att vilja ha 1,5 bar vid ca 37 graders framledning, som ju blir ca 1.7 när det blir kallare ute.
Behöver trycket vara så högt? Oroar mig ibland för alla gamla rör och vad de klarar av.
Tack

Redigerat:
Det räcker med 0,75 bar i ditt fall. Men det skadar inte att ha lite extra eftersom du kommer behöva lufta systemet ofta i början.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
F
Jag kör på 1 bar i vår enplansvilla. Har för mig manualen förespråkade 0.5-1.5.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det räcker med 0,75 bar i ditt fall. Men det skadar inte att ha lite extra eftersom du kommer behöva lufta systemet ofta i början.
Tack, så varför envisas både säljare och tekniker med att höja upp vid varje besök? Undrar man

Det är troligen en kombination av en vilja att pumpar inte ska kavitera och gammal vana.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är troligen en kombination av en vilja att pumpar inte ska kavitera och gammal vana.
Jag har iaf sänkt till 1,3 trulig som man är! 😂

useless useless skrev:
Elementen är luftade redan för flera månader sedan

0,5 bar i statiskt tryck och 0,1 bar per höjdmeter är den gamla formeln jag har lärt mig.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.