Byggahus.se

Vilket system till basic hemautomation

412 läst  4 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Lagt första delen av semestern nu på att läsa om olika system för hemautomation och blir ärligt talat bara mer förvirrad, utbudet verkar oändligt och inte jättetydligt med vilka produkter som kan kombineras och inte. Känner att jag behöver lite hjälp på vägen här.

Förutsättningarna är att jag helrenoverar ett hus och kommer dra allting nytt, vilket ger mig alla möjligheter att göra en schysst installation, nackdel att jag behöver vara helt klar med vad jag ska använda så jag kan förbereda dragningar.

Som helt novis inom området vill jag i första hand ha styrning av belysning. Skulle vilja kunna lägga till tex rörelsedeckare och enkla scenarion för att tex tända badrumsbelysning vid rörelse på natten osv. En vidareutveckling med rökdeckare/läckagedetektion hade varit kul men inget krav.Ungefär så långt har jag tänkt hittills.

Vad jag vill ha ut av belysningen. Jag har 4 olika belysningar jag vill styra; takbelysning, belysning i fönstersmygar; fasad/utebelysning och eventuella bordslampor. Bordslampor verkar gå enkelt att lösa med pluggar till vägguttagen, om det är bästa vägen att gå?

Till tak har jag i stor utsträckning tänkt mig downlights. Sneglat på Malmbergs MD-99. I tex köket har jag tänkt mig 3 olika grupper som jag vill styra individuellt. Basbelysning i ytterkant, bänkbelysning och full belysning över köksö mm. Liknande i andra rum, även kombinerat med traditionell taklampa. Så det kan bli 2-3 brytare/ rum. Alla ska vara dimbara.

Belysning i fönstersmygar och fasadbelysning kommer ha varsin brytare där alla tänds/släcks. Dessa skulle jag vilja kunna ha på tidsschema samt med skymningsfunktion.

Inga stora grejer mao. Har kollat lite olika system, främst z-wave, men det känns som det är svårt att styra downlightsen på ett bra sätt, samt bli väldigt dyrt om jag måste ha en givare bakom varje brytare.

Vill gärna ha kvar traditionella strömbrytare, så möjlighet att tända/släcka som vanligt, men även genom systemet. Gärna möjlighet att fjärrstyra samt se vad som är aktivt. Har inget intresse av lampor som kan lysa med hela färgspektrat utan en clean installation som fungerar väl men inte sticker ut.

Har ni några förslag på en prisvärd, enkel setup eller vilka system jag bör kolla på?

2. E
    Medlem · Nivå 18
    Skulle säga att det system som erbjuder flest alternativ för inbyggnad i apparatdosor och där vanlig brytare kan anslutas är Z-wave. Som du då själv har sett.

Sedan kompletterar du med en valfri controller, där finns en drös att välja på. Enklast att komma igång med är kanske Telldus ZNet. Sedan har du "Homey" som är dyrare, nya svenska systemet Animus, och en drös olika system som man själv plockar ihop och kör på ex. Raspberry.
    "Vera" och "Fibaro" är andra tillverkare av controllers.

När frågor av din sort dyker upp, kommer även "Plejd" på tal. Ett svenskt system som har bra kvalitetsgrejor för till/från-styrning och dimning. Dock ett ej öppet system för hemautomatisering.

Vill du hålla ner priset så finns även Nexa på 433 MHz, funkar bra om man är noggrann vid installation och kopplar på en extra antenn på controllern. Prismässigt ca 1/3 av vad en Z-wave-enhete går lös på.

Redigerat 16 jul 21:05
  3. E
    Medlem Nivå 1
    Stort tack! Det bekräftar en del jag kollat på under senaste dagarna!
    Homey har jag kollat en del på, kanske lite mer än jag skulle vilja lägga, men jag gillade det riktigt mycket. Kommer antagligen vilja labba med fler automationslösningar när jag hinner framöver och där verkade möjligheterna finnas. Även att börja koppla på ljud mm lockar.

Plejd gillade jag en hel del eftersom det redan hade funktioner för astrour, dimning, minne mm som egentligen är det jag önskade mig på belysningssidan. Nackdel precis som du säger är kanske att man begränsar sig lite?
    När det gäller Plejd. Hittar en dosdimmer med 2 kanaler; https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-krondimmer-dim-02 innebär den att jag kan styra 2 separata belysningsserier med olika inställningar? Så alltså bara sätta en sådan bakom en krondimmer med återfjädrande brytare och separat styra 2 olika kretsar?

När det gäller styrningen till MD-99 så har jag inte någonstans lyckats hitta en uppsättning som garanterat fungerar, även att det är en riktigt vanlig lampa. Verkar som en del av problemet är att Fibaro-pucken som jag kollat på jobbar med 350mA medan MD-99 kräver 500mA. Är det någon som har erfarenhet av att köra dessa downlights med någon form av smart styrning?
    Hade jag kopplat det traditionellt hade jag ju dimrat drivdonet direkt med en återfjädrande brytare. Blir lite osäker på funktion och kompabilitet när man stoppar in ytterligare en dimmer emellan.

Nackdelen med 433 MHz om jag förstått det rätt är att man får en 1-vägskommunikation? Inget jag ser som ett jätteproblem när det gäller just belysning. Smidigt i så fall med en huvudenhet tex Homey där man kan kombinera och köra lite mer prisvänligt där det kvittar. Missar jag någon annan nackdel med 433 MHz gentemot z-wave?
    Vilken brytare skulle jag använda för min setup om jag går på 433Mhz för belysningen? Har letat lite men inte hittat någon som jag är säker på funkar.

4. E
    Medlem · Nivå 18
    Plejds dosdimmer (kron-typ) styr två utgångar, antingen via en kronbrytare eller från app/timer. Max total effekt ca 200 W.

433-mottagare, där får du kolla på Nexas grejor. MWMR-251 är en ny dosdimmer med ingång för vanlig väggbrytare.
    MWMR-2300 är en motsvarande enhet, med till/från-funktion.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen på Nexas grejer! NWMR-251 verkar intressant! Priset är ju långt mycket trevligare än motsvarande från tex Fibaro.. Lite osäker på om led-drivern jag behöver kan styras av den, men det får elektrikern kanske svara på. En grej jag fastnar på i manualen dock är stycket om störningar. Står att man inte bör ha mottagare närmare än 50 cm ifrån varandra pga risken för störningar. Jag skulle ju antagligen vilja ha 3 st bredvid varandra. Är det något som andra har problem med?

Vad gäller Plejd, det verkar som det kan göra ungefär det som jag efterfrågar när det kommer till belysningen. Kommer ändå inte välja det spåret då man som du säger blir helt låst när man vill gå lite vidare med andra komponenter. Synd, det hade varit riktigt bra annars.
    Ju mer man kollar desto mer bra grejer kommer ju upp.. farligt. :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka