Ok så den besiktigast första gången efter 4 år.. vad kollar de på en sådan.. blinkers och el? = ca 200:- efter 4 år så är det varje år då eller?

Som jag förstår det kollar de den bärande konstruktionen och el samt däcken. Den besiktigas vartannat år efter 4 år.

ltz skrev:
Ok så den besiktigast första gången efter 4 år.. vad kollar de på en sådan.. blinkers och el? = ca 200:- efter 4 år så är det varje år då eller?

Besiktningskostnad framgår hos www.bilprovningen.se och är 300:- för obromsade lätta släpfordon och 370:- för dito bromsade.

patrik skrev:
Jag köpte ett släp på K-Rauta (2270U) för ett par veckor sedan och den har redan använts flitigt. Det är ett obromsat 750 kg släp med 580kg lastvikt vilket är det mesta jag har sett på ett EU-släp. Jag betalade 6495:-. Sen har jag kompletterat med ett stödhjul. Som dragbil har jag en SAAB -3 ´99.

Vi behövde ett släp för just trädgårdsavfall, långa IKEA paket, båtprylar osv. Körde senast en vedklyv på den. Det absolut bästa med släpet är att använda den som ”grovsoprum” dvs så fort jag har några grenar eller sopsäck med skräp så kan jag lägga det i släpet och när det är fullt så åker jag med det till tippen. Jag är mer än nöjd.

Det som är mindre bra är att det är lite för få fästkrokar runt släpet (inga fram eller bak) men det är inte så svårt att fixa. Sen är inte den främre lämmen fällbar, men det tycker jag inte heller gör så mycket. Kör jag långa saker kan jag lika gärna lägga det ovanpå och spänna ner.

Visst, släpet är kanske något rangligare än ett proffssläp för 20.000 kr men å andra sidan använder jag det högst 2-3 gånger i månaden. Såvitt jag vet är själva släpet är precis likadant som bromsat eller obromsat rent struktuellt. Jag har köpt ett lass med grus/jord och det var inte heller något problem. Märkte inte någon skillnad när jag körde jämfört när jag har kört med bromsade hyrsläp.

Skall jag ha hem mycket betong eller grus så får jag det ändå leverat. Vi är i och för sig i slutet av vår renovering men det är ändå en massa saker som skall köras kors och tvärs.

Det ändå jag ångrar är att jag inte köpte den tidgare.
Jag har samma behov som du av en släpvagn, tack för tipset den verkar ju bra! Just modellen 2270U finns hos både Thule och Dalavagnen så det är väl samma vagn.
Kommer nog knipa en imorrn.

Blev det någon släpvagn?

Hej! Nej vi sansade oss ett tag till :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.