Solab i Kopparberg.
SOLAB Motor & Fritid AB
Står inte så mycket info på hemsidan. Men det är en c-265 och den kan typas som 500, 650 eller 750 kg.
Har varit där och kollat på den när jag ändå åt det hållet i tjänten och tyckte den verkade vettig.
Lutar åt den just nu, ska klla runt lite till bara.

Bezt skrev:
Nån som vet någo om Tiki kärror?
Fick pris på en c-265 för 8500:-.
Tippbar, lämmar kan fällas både bak och fram och flakmåttet är 125 x 265 som är ganska lagom.

Ja det är ett kanonpris (om det är inkl. moms...). Bara att slå till :).

Har själv en C-250. Köpte den i november. Samma vagn som C-265 fast 13 cm kortare flak. Köpte dessutom till förhöjningslämmar. Gav 11900:- totalt , inkl. allt annat som gör släpet körbart t.ex. stödhjul - såg att Solab snikat in på det. Är helnöjd.

EDIT: http://www.komfortvagnar.nu/

W
Har en 265 som jag köpte för ca 2 år sedan. Den e kanon. Gav 12500 för den då med kåpa (ink moms givetvis). Funkar helt perfekt och är klart prisvärd. Tippfunktionen är grymt användbar när åkgräsklipparen ska till service etc.
Köp en sådan, du lär inte bli besviken.

Funderade också på en obromsad för något år sedan men köpte istället en Aktiv 1000-15 -87 för 7000kr. Flaket är 250x130 och den lastar 710kg. Fick byta bromsar för att bli godkänd hos SBP för ca 1000kr och köpa vinterdäck för några hundralappar.

Ångrar att jag inte köpte en större vagn direkt.
Visst är det smidigt med en liten vagn på en trång byggmarknad eller på Ikea, men när det ska byggas är den nästan alltid för liten.
Kör jag brädor, skivor, ved, trädgårdsplattor, gjutgrus etc är det alltid lastvikten som är begränsande. Med en obromsad EU-vagn får man inte lasta många spadar grus innan det väger för mycket.
Ska det fraktas snöskoter så får det plats en skoter och med lite stuvande även en kälke.

Nåväl.. 550 KG lastvikt är inte fyskam om man reggar den som 750 KG släpkärra.
Och släpmåttet som jag skrev här nedan är 125x265 cm så så liten kärra är det inte.
Det är just det med bromsarna som jag vill slippa. Är det något som krånglar på kärror så är det ju bromsarna.

Det där med bromsat vs. obromsat har en benägenhet att anta religiösa proportioner i diskusioner som denna :D. Man får helt enkelt se till sina egna behov. Kör man ofta med sitt släp så är det helt ok med bromsat. Då motioneras bromsarna istället för att rosta ihop. Om man som jag bara kör då och då och vill slippa att lägga ut den där 1000-lappen inför varje besiktning, ja då är det obromsat som gäller.

Nu är det väl inte hela värden att få byta bromsar på en 15år gammal vagn...
Vem vet det kanske var första gången det behövdes. Det man möjligen kan gnälla på är att bromsdelar är riktigt dyra till släpvagnar. För 1000kr får man 2par bromsbackar.

Det klokaste råd man kan ge är nog att fundera över behovet innan köp och leta sedan det du behöver. Om man skulle inse att man köpt fel vagn är det inga problem att sälja en vagn heller.

En fördel med min gamla bromsade vagn är att den idag håller samma värde som när jag köpte den. Det gör inte en 4år gammal obromsad vagn..

Vet inte hur det är med värdet på obromsade vagnar, men de annonser jag sett så begär de enligt mitt tycke alldeles för mycket. Så de verkar stå sig hyffsat i värde.

Tycker faktiskt det är skönare att köra en obromsad kärra!

Ja eftersom det verkar finnas minst lika många som föredrar obromsat som bromsat så ser jag inga problem med andrahandsvärdet. Mitt letande efter en begagnad obromsad vagn slutade med att jag köpte en ny p.g.a. hutlösa begagnatpriser. Faktum är att det var väldigt svårt att hitta en begagnad obromsad kärra då de flesta som säljs är bromsade (även de till hutlösa priser). Antar att det beror på att det inte var så länge sedan som EU-reglerna om obromsade släp trädde i kraft. Det finns helt enkelt inte så många begagnade obromsade släp på marknaden än.

Bezt: håller verkligen med om att det är skönare att köra obromsad kärra..att köra bromsat känns som om man glömt att lossa handbromsen:)
Ända fördelen som jag ser med en bromsad vagn, är om man vill ha den stående på stödhjulet och lasta den. Annars ser jag inga problem med att överlasta en oromsad, bara grejorna håller...sedan får man anpassa körningen så att det blir en någerlunda säker resa iallafall...

Jag såg att K-rauta säljer en obromsad släpvagn, Dalavagnen, som har byggskivemått på flaket och 580 kg lastvikt med lite rabatt. 6995 balubas kostar den nu och det verkar ju inte fy skam, till skillnad mot begagnatpriserna på alla former av släpisar som är helt uppåt väggarna... Vad tror ni om kvalitet och robusthet på den vagnen? I förhållande till priset givetvis...
I den religiösa trätan om bromsat vs obromsat måste jag säga att det värsta med bromsat är att försöka backa i uppförsbacke med last, det slår tvärstopp direkt.

Stod och kollade på denna vagn när jag letade. Vet inte riktigt vad det var men jag var inte riktigt övertygad.

kolla in -ROLAND PETTERSSON BIL AB- där jag handlade min 280cm med tipp för 2 år sedan. mkt stabil vagn som är varmgalvad och tål mkt stryk.

Lagavulin

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en bromsad Tranevagn, med lövhäck och kapell över det. Någon som har erfarenheter av det?

Prismässigt tycker jag att snart sagt alla släpvagnarna ligger väldigt lika varandra, så egentligen handlar det om att köpa av någon som man har förtroende för, som har på lager, och som det inte är så långt att åka till. Därför blir det Trane.

Oftast så får man vad man får vad man betalar. Billiga släpvagnar skulle jag då absolut inte rekomenda. K-rauta vagnarna & TIKI Trailer ser fina ut men kollar man lite närmare på kvalliten så blir man mörkrädd. bla. så är flaklemmarna i väldigt tunnt mtrl & är världigt rackliga. Själv så skulle jag satsa på ett dyrare & stabilare släp, där man kan lasta mer utan att vara rädd att släpet går sönder. Tex. fogelsta släp eller 4P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.