doktor skrev:
Oftast så får man vad man får vad man betalar. Billiga släpvagnar skulle jag då absolut inte rekomenda. K-rauta vagnarna & TIKI Trailer ser fina ut men kollar man lite närmare på kvalliten så blir man mörkrädd. bla. så är flaklemmarna i väldigt tunnt mtrl & är världigt rackliga. Själv så skulle jag satsa på ett dyrare & stabilare släp, där man kan lasta mer utan att vara rädd att släpet går sönder. Tex. fogelsta släp eller 4P
Och vet man inte vad man snackar om så är det enklast att hålla käft. Tiki Treiler har 13" hjul, plåtskärmar och minst lika tjock plåt i flaklemmarna som vilket thule-släp som helst (fogelsta = thule f.ö.). De tillverkas i Estland (eller om det var någon annan balt-stat) men är inte hyperbilliga för det. Ligger faktiskt bara strax under "märkessläpen". Den prisskillnaden avgjorde dock för min del.

När det gäller K-rauta vagnar så har jag inga kommentarer. Har bara sett att de har typ 10" hjul och plastskärmar. Inget jag vill ha då jag vill kunna stå på mina skärmar.

Hur kan det vara bättre att köra ett obromsat släp? "känns som handbromsen ligger i?" Vilket skick var det släpet??
Att det inte går att backa med last i uppförsbacke är fel om bromsarna är som de ska.
Jag har ett Sävsjösläp från -04 bromsat, inga problem
Kör ibland ett PVK släp från -88 inga problem att backa
Kör även ibland trailergruppens från -00 och inte heller där problem att backa med last i backe.
Är bromsarna rätt inställda så släpper de när hjulen rullar bakåt.
När man rullar framåt så ska inte bromsarna märkas alls.
En annan fördel med bromsat är när man parkerar släpet så står det kvar även om det är lite lutning.
Visst, kör man släpet sällan så kör obromsat.
Själv använder jag släpet ofta och lånar aldrig ut det till klåpare.

H
Allt beror på hur mycket du skall använda släpet och till vad. Obromsat duger bra till lättare anvädning och då slipper du kärvande bromsar, besiktning och avgifter.
På Bauhaus har de 12% negativ prisgaranti. Jag fick därför min vagn riktigt billigt, 12% billigare än konkurrenten.

Vad man bör känna till är att släpvagnsmarknaden har centraliserats och numera är ett antal varumärken en och samma släpvagn tillverkad på samma fabrik. Den stora tillverkaren är Trailergruppen eller Thule Trailer som de också heter.

Fogelsta, Trane, Gisebo, Dalavagnen (K-Rauta), Easyline (Bauhaus, Silvan), Brenderup (Hornbach m fl) är alltså en och samma vagn tillverkad av Trailergruppen eller Thule Trailer som de också heter. Fabrikerna ligger bland annat i Danmark och Polen.

Lycka till!!!

P
Ok i Haninge brukar annonsera beg hyrsläp från 4995:-

styrman1 skrev:
Hur kan det vara bättre att köra ett obromsat släp? "känns som handbromsen ligger i?" Vilket skick var det släpet??
De flesta hyrsläp är just så bra underhållna, inget ovanligt alls att bromsarna ligger på.

styrman1 skrev:
Att det inte går att backa med last i uppförsbacke är fel om bromsarna är som de ska.
Hur ska bromsarna vara då? Jag har aldrig, med någon bromsad kärra med last, lyckats backa uppför en backe utan att påskjutsbromsen slår till och kärrhjulen kasar eller drivhjulen på bilen spinner.

styrman1 skrev:
Hur fungerar det? Kan inte tänka mig att det är någon avancerad konstruktion i en släpkärrebroms, har de ABS också?

styrman1 skrev:
En annan fördel med bromsat är när man parkerar släpet så står det kvar även om det är lite lutning.
Förutsatt att man manuellt dragit åt parkeringsbromsen. Alternativet är att sätta klossar vid hjulen om kärran måste stå still.

styrman1 skrev:
Vad är definitionen på klåpare? Lånar man ut saker till vem som helst, eller vilket urval gör man i detta fallet?

Ja, jag är på tjurigt humör ikväll...:mad:

Hade samma fundering när jag skulle köpa släp inför min tillbyggnad.

Efter mycket surfande hittade jag SM-släpet. Lite dyrare än "kartellgruppen Thule" som nämns tidigare i trådet och taskigt med återförsäljare i södra Sverige (fick köra 40 mil för att hämta det).

SM-släpet är, mig veterligen, det eller en av de sista seriösa släpbyggarna i landet. Riktig fackverksram och tjockt gods i plåten. Jag behövde galler till min och blev positivt överraskad av att det var stabila grejor de sålde på mig.

Jag gav ca 17 lök för mitt 750kg bromsade med galler. Det är iof en del mer är de stora tyska byygvaruhusens priser, men jag tror att min ettåring kan ärva den efter mig. (vem säljer ett begagnad släp egentligt om det inte är något fel på det?)

Citat:
Ursprungligen postat av styrman1

De flesta hyrsläp är just så bra underhållna, inget ovanligt alls att bromsarna ligger på.

Nu handlade det ju om en kärra han skulle äga själv så underhåll på hyrkärror är relevant på vilket sätt?

Citat:

Hur ska bromsarna vara då? Jag har aldrig, med någon bromsad kärra med last, lyckats backa uppför en backe utan att påskjutsbromsen slår till och kärrhjulen kasar eller drivhjulen på bilen spinner.

Ett rätt justerat släp släpper bromsen när hjulen rullar bakåt, visst första decimetern kan det ju jävlas men sen ska det släppa.

Citat:

Hur fungerar det? Kan inte tänka mig att det är någon avancerad konstruktion i en släpkärrebroms, har de ABS också?

Se svar ovan

Citat:

Förutsatt att man manuellt dragit åt parkeringsbromsen. Alternativet är att sätta klossar vid hjulen om kärran måste stå still.

Helt rätt. och klossar kan man ju se till att ha med sig.

Citat:

Vad är definitionen på klåpare? Lånar man ut saker till vem som helst, eller vilket urval gör man i detta fallet?

Alla får väl välja själva vem de lånar ut släpet till men jag har min egen definition av klåpare.
eller rättare sagt tvärtom. bara de jag vet kan köra släp får låna mitt.
Ingen granne "som bara ska köra lite grus"
Inte heller min syster skulle få låna släpet...

Ja, jag är på tjurigt humör ikväll...
Gladare idag?

Lånar tråden. Det nämndes att eu-släp inte behöver besiktigas? Stämmer det? Vilka löpande kostnader finns med ett eu släp ? Tänkte bege mig ner till polen en sväng till, och såg att det såldes eu-släp på samma byggmarknader där man ändå handlar. Kan man plocka in nya släp inom eu, hur knepigt är detta? Vid beg mc/bil tillkommer en reg avgift på 2000-2500 hos bilprovningen, hur ser det ut med eu-släp?

Ginflyer skrev:
Efter mycket surfande hittade jag SM-släpet. Lite dyrare än "kartellgruppen Thule" som nämns tidigare i trådet och taskigt med återförsäljare i södra Sverige (fick köra 40 mil för att hämta det).

SM-släpet är, mig veterligen, det eller en av de sista seriösa släpbyggarna i landet. Riktig fackverksram och tjockt gods i plåten. Jag behövde galler till min och blev positivt överraskad av att det var stabila grejor de sålde på mig.
Kan inte mer än hålla med dig, haft mitt i 2 år nu och är sjukt nöjd med kvaliten.

Totte_S
Sävsjösläpet är bra, hög kvalitet på material och konstruktion. Dessutom använder de ett och samma chassi till alla vagnar, (ja, det finns olika långa förstås) bara typningen skiljer dem åt. Det innebär att du kan ha ett släp typat som 500kg obromsat men vet att chassit även funkar med 1200 kg. Det är tydligen smartare ( mindre allvarligt lagbrott) att köra med överlass än med för tungt släp i förhållade till bil och körkort.

Fogelsta för 9000 ink moms finns det på många ställen om man pressar på lite. Suverän kvalitet till ett överkomligt pris.

Jag köpte ett släp på K-Rauta (2270U) för ett par veckor sedan och den har redan använts flitigt. Det är ett obromsat 750 kg släp med 580kg lastvikt vilket är det mesta jag har sett på ett EU-släp. Jag betalade 6495:-. Sen har jag kompletterat med ett stödhjul. Som dragbil har jag en SAAB -3 ´99.

Vi behövde ett släp för just trädgårdsavfall, långa IKEA paket, båtprylar osv. Körde senast en vedklyv på den. Det absolut bästa med släpet är att använda den som ”grovsoprum” dvs så fort jag har några grenar eller sopsäck med skräp så kan jag lägga det i släpet och när det är fullt så åker jag med det till tippen. Jag är mer än nöjd.

Det som är mindre bra är att det är lite för få fästkrokar runt släpet (inga fram eller bak) men det är inte så svårt att fixa. Sen är inte den främre lämmen fällbar, men det tycker jag inte heller gör så mycket. Kör jag långa saker kan jag lika gärna lägga det ovanpå och spänna ner.

Visst, släpet är kanske något rangligare än ett proffssläp för 20.000 kr men å andra sidan använder jag det högst 2-3 gånger i månaden. Såvitt jag vet är själva släpet är precis likadant som bromsat eller obromsat rent struktuellt. Jag har köpt ett lass med grus/jord och det var inte heller något problem. Märkte inte någon skillnad när jag körde jämfört när jag har kört med bromsade hyrsläp.

Skall jag ha hem mycket betong eller grus så får jag det ändå leverat. Vi är i och för sig i slutet av vår renovering men det är ändå en massa saker som skall köras kors och tvärs.

Det ändå jag ångrar är att jag inte köpte den tidgare.

Patrik: behöver du besiktiga det där släpet? Vad har du för löpande kostnader på det?

Den behöver besiktigas om 4 år. Man måste betala en registeringsavgift på 95 kr. Det är alla kostnader jag har haft än så länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.