hempularen skrev:
Man bygger på karmarna. Är det 6mm så har jag ingen erfarenhet. Kan tom. gå att ta upp nivåskillnaden med fodret. För 13mm gips finns det färdiga salningslister montera. Eller så sågar man egna ifall man har en lämplig såg.
Så där har vi ett merjobb då på 3 dörröppningar och 1 fönster. Att bygga ut karmarna 13 låter mycket, ska jag sätta gips ovanpå det som redan sitter där så kommer det max bli 6 mm.

Jag kör på planhyvlad furu 8x21 som jag limmar och spikar på karmarna när jag sätter upp 6mm renoveringsgips.

Jepp, Byggmax lätt-spackel.

f91jsw skrev:
Det går bra att spackla skarvar utan nedsänkning på samma sätt som vid nedsänkning, men det är viktigt att få ett lagom tjockt skikt spackel att sätta remsan i. Det är lite svårare än vid nedsänkning eftersom det kräver lite känsla när man drar på spacklet. Om det är mycket som ska spacklas är det värt att lära sig eftersom det sparar ett arbetsmoment.
Å sjutton, då ska jag pröva igen :). Testade några gånger senast men lyckades inte och läste då på gyprocs hemsida (tror jag det var) att man limmar upp pappremsorna på de ställena.

Jag misslyckades ett par gånger först eftersom det är lätt att dra på spacklet för tunt så remsan inte har något att fästa i. Det behövs ett par mm spackel så att remsan hugger fast ordentligt. Har just spacklat väggarna i vår tillbyggnad med öppet upp i nock och opraktiskt nog 255 cm högt på sidoväggarna. Dvs kortskarvar överallt. Riktigt drygt att spackla... För att inte tala om alla jäkla ytterhörn med dubbelgips i fönstersmygar. Så här i efterhand borde jag hyrt in en målare.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag körde på Bygg max findhand spackel förra sommaren till köket, det var ingen höjdare. Fick spackla samma områden säkert 10 gånger innan det blev hyfsat jämnt. D.v.s spacklet kryper fruktansvärt mycket.

Denna gången har jag använt ett spackel från knauf och det är ljusår bättre! Mycket bättre konsistens och det kryper nästan inte alls. Efter första lagret så behövde det nästan inte sättas mer.

• Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.