1 047 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Vilket sågblad för plywood/plyfa?
Hej @Freja Te!
Ser nu att du skall klyva rätt långa sträckor med sticksågen.
Det är inte optimalt oavsett hur fin maskin/klinga du har.
Sticksågen är väl den såg jag använder minst då det är väldigt svårt att få precision i sågsnittet.
En cirkel/sänk-såg med styrskena är den maskin som lämpar sig bäst till det du vill göra.
Bor du i 08-området kan du låna rätt maskin av mig.
Dag
Sticksågen är väl den såg jag använder minst då det är väldigt svårt att få precision i sågsnittet.
En cirkel/sänk-såg med styrskena är den maskin som lämpar sig bäst till det du vill göra.
Dag
Tack snälla.stigen skrev:
Hej @Freja Te!
Dag
Jag har iofs en sågklinga (Skil) men undrar om det är rätt klinga jag har. Ska det vara en viss typ av klinga till plywood? Den har tyvärr ingen styrskena. Jag har inte vågat använda den till plywood - bara kraftigare trä - typ hyllplan. Blir inte spåret väldigt grovt med cirkelsåg?
Du behöver ingen styrskena till din Skil-såg.
Det går lika bra med en rak regel eller längre spånplattebit som du kan styra sågen mot.
Om du dessutom tejpar såglinjen innan ovan/under får du ett mycket bättre resultat än med sticksågen.
Sticksåg är en pendelsåg där såglinjen pendlar betydligt mer än med cirkelsågen.
Dag
Det går lika bra med en rak regel eller längre spånplattebit som du kan styra sågen mot.
Om du dessutom tejpar såglinjen innan ovan/under får du ett mycket bättre resultat än med sticksågen.
Sticksåg är en pendelsåg där såglinjen pendlar betydligt mer än med cirkelsågen.
Dag
Tack för svar.stigen skrev:
Du behöver ingen styrskena till din Skil-såg.
Dag
Då kör jag med cirkelsågen till de långa bitarna.Jag ska såga några korta bitar också och då funkar nog sticksågen bättre.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Tänkte inte på vad som skrevs innan men cirkelsåg är som sagts helt överlägset vid längre snitt. Jag har sticksågat mig fram sedan 1970-talet men klarar ändå inte av några längre spikraka snitt utan den används primärt till korta snitt men främst när det ska göras hål i något eller figursågas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden