Tidigare ägare har använt en väldigt stor kabelkanal för att dra ett radiatorrör och ett kallvattenrör i ett av rummen i källaren. Frun godkänner inte den lösningen utan vill ha rörklammer eller något sådant. Radiatorröret är 15mm och vattenröret 16mm, båda är av någon form av böjlig plast.

Vad är det för klammer eller annat fäste jag letar efter? Finns det regler att följa här?

Det är ju viss rörelse i halvmjuka radiatorrör, så frågan om det bör ligga löst i någon form av ring istället för att klämmas hårt?

Plastkanal med två böjliga rör, ett grått och ett vitt, synliga genom en öppen lucka, monterad på en lila vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor kabelkanal i plast längs en lila vägg i källaren, använd för att dra radiator- och kallvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ändra den installtionen, är ju perfekt för att dölja något och i mitt tycke absolut bäst. Ett varv till med frun är inte fel. Med klammer utan kabelränna så kommer slangarna att vara som en hängmatta mellan klammer och inte estetisk bra. Dom kan ligga löst i rännan.

J jonaserik skrev:
Varför ändra den installtionen, är ju perfekt för att dölja något och i mitt tycke absolut bäst. Ett varv till med frun är inte fel. Med klammer utan kabelränna så kommer slangarna att vara som en hängmatta mellan klammer och inte estetisk bra. Dom kan ligga löst i rännan.
Nja, hus från 1946 och enda rummet med den plastiga lösningen, får hålla med henne om att det ser "fel" ut. Möjligen om det inte hade varit en så överdimensionerad ränna.

Känns som att varje rum har en egen variant från diverse hemmapulare senaste 75 åren 😂 Jag vill mest veta om det finns rätt fäste eller vad som helst duger.

Buntband är aldrig fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.